onsdag 18 augusti 2010
Tydliga kontraster i skolpolitiken..
..skriver Marcus Alexandersson i dagens Sydöstran. Han skriver att pengarna som går till skolan ska ha en rättvis fördelning och beskriver Björklunds förslag om elitklasser även på högstadiet som helt fel. Detta går stick i stäv med vad jag tror. Svensk skola ska självklart hjälpa dem som behöver det, men även de som är väldigt smarta! Ett land kan inte byggsa på "medelmåttiga" människor för då blir vi utkonkurerade av andra länder. Under delar av 90-talet som S styrde fick elever i "värstingklasser" och hjälpklasser betalda resor med sin klass för att de skulle trivass bättre i skolan. Är det rättvist? Bete dig hur j*vligt du vill så hamnar du i extraklass och får åka på resor!? Han skriver att likvärdiga villkor är skolpolitikens främsta utmaning och det kan jag hålla med om. Likadant som det är med arbeten så måste det löna sig att arbeta, på sitt arbete eller i skolan. Stora undersökningar visar även att är läraren bara tillräckligt bra är det helt ok att ha upp till trettio elever/klass. Likvärdiga villkor i skolan är för mig att alla ska få hjälp, från de "sämsta" till de allra duktigaste för det är de som kommer driva Sverige framåt.