En högstadieelev har av tingsrätten blivit dömd för hets mot folkgrupp då eleven under en engelskalektion höll en redovisning där han uttryckte hat mot hbtqi-personer.
För mig är det så många fel i detta så att det blir sanslöst.
Hade andra elever blivit dömda på samma sätt?
Frågar ni mig så gör rätten fel.
Hets mot folkgrupp blir nämligen fel.
Människor inom det de benämner hbtqi - vilket egentligen ska vara hbtqia+ om man ska vara korrekt - är inte en folkgrupp. Det som kännetecknar en folkgrupp är ett gemensamt ursprung, kultur, språk, historia och etnicitet.
Människor inom denna grupp har inte samma ursprung.
De har inte samma kultur.
De talar inte samma språk.
De har inte samma historia överallt.
De har absolut inte samma etnicitet.
Därför räknas de inte som en folkgrupp.
Att de har gemensamma erfarenheter och i vissa fall en gemensam subkultur skapar inte en folkgrupp. Inte heller att de kan ha samma sexuella läggning eller olika könsidentiteter.
Samerna, romerna eller svenskar är en folkgrupp.
Hbtq-rörelsen är INTE en folkgrupp.
Därför bör inte pojken dömas och jag hoppas att de överklagar.
Som jag ser på detta är det för mig ett skrämmande bra sätt på att det finns lärare som inte äger klassrummet. Om en elev tillåts att göra denna redovisning utan att läraren först har kollat av det visar för mig på inkompetens. Om eleven nu tillåts göra en redovisning, som av SVT istället kallas för ett tal, kring något han upplever eller känner så måste man stoppa eller ha en diskussion.
Alla inom skolan har haft elever som utmanar och testar.
Detta är någon som testar och det lyser långa vägar.
SVT drar det vidare och jämför med olika grupper som får utstå hat.
De nämner faktiskt antisemitism som en egen grupp, men tar även upp islamofobi.
Rasism är den största gruppen men där frågar man inte mer trots att rasism kan verka på många håll.
Staplarna visar dock att det största enskilda hatet sker mot judar.
Hur många inom skolan har blivit dömda för detta?
Som elev var jag rabiat inom vissa frågor.
Så fort jag märkte vad en lärare hade för en åsikt så sa jag tvärtom.
På andra ställen drogs jag till dem som hade en åsikt och jag har alltid älskat att diskutera.
Älskat människor som säger emot och på riktigt kan förklara varför de tänker som de gör när mina åsikter är så annorlunda jämfört med den personens. Det är så man tar sig framåt!
Älskat människor som säger emot och på riktigt kan förklara varför de tänker som de gör när mina åsikter är så annorlunda jämfört med den personens. Det är så man tar sig framåt!
Nu har vi en elev som gör sin uppgift och uppenbarligen är rätt duktig på engelska då han kan få fram allt detta. Vilket förtroende kommer han att ha i framtiden när läraren anmäler honom och han sedan blir dömd? Det blir ännu en arg ung man som inte ser någon framtid och det finns tillräckligt av denna sorten. Hade läraren varit bra så hade han efter denna redovisning haft en sittning och pratat tillsammans.
Alla har rätt till sin åsikt och när barn har extrema åsikter på något håll så måste läraren vara så kompetent att denne pratar med eleven.
Det är nummer ett.
Jag anser inte att detta är hets mot folkgrupp och hoppas att de överklagar tingsrättens beslut.