Jag tror på att prov och tester är ett bra medel för att visa vad man kan. Situationen att hamna i en sal en hel dag för att göra prov kan dock stressa många. Precis som resten av livet.
Högskoleprovet är inget som står fast och ett dåligt resultat kan man göra om nästa termin då det görs två gånger varje år.
Jag tror att man kan lära sig tekniken att svara på dessa prov men inte så pass att man sätter alla rätt utan problem. Jag tror en fördel är om man har många språk med sig från födseln men sedan är uppväxt i Sverige. All utbildning hjälper med all sannolikhet till.
Jag har gjort testet en gång för på gymnasiet och minns att jag hamnade på medel men inte var. Jag minns att jag gjorde det för att det krävdes till högskolan men jag intresserade mig inte. Att skriva 0,1 på detta prov är i princip omöjligt men ändå lyckades några och blev godkända.
De tog sig sedan vidare in på lärarutbildningen.
Detta är skrämmande och tycker därför att det är en bra idé att godkäntnivån för provet höjs till 0,5. Det är inte för mycket begärt.
Lärarutbildningen jag gick var vad jag skulle kalla katastrof. Ändå var det så att Kristianstad var tredje bäst. Min uppfattning är att den nya utbildningen är bättre men jag har fått vinkar om att även denna inte är så bra som den borde vara. Jag har börjat läsa in de ämnen jag inte fick de år jag gick där för jag vill inte bli ämneslärare. Jag vill kunna ha alla ämnen om jag vill det för risken är, som jag ser den, att jag efter ett par år tröttnat om det vore så att jag enbart skulle undervisa i matte och naturkunskap. Visserligen hade det blivit mindre jobb men jag jobbar då hellre mer.
Att arbeta som lärare ska inte vara något man väljer att göra för att det inte går att komma in på någon annan linje och därför bör kraven höjas. Jag är dock helt övertygad om att det inte blir bra lärare varken om utbildningen blir längre, lönen höjs eller loven tas bort. Lärare ska man vilja bli för att man har det som ett kall. Lärare som jobbar som lärare, men som inte vill finns det redan gott om. Tyvärr. Jag är utöver detta säker på att det är en brist på föräldraskap som gör att många elever inte klarar sina betyg och det blir då skolans problem.
Läraren behöver få mer att säga till om men jag tror till hundra procent på respekt. Visa eleverna respekt och du får den tillbaka. Det finns en viss känsla i, när man kommer till högstadiet på studiebesök, och gamla elever kommer och kramar om en. Inte de som var snälla och tysta utan oftast de man bråkade och stökade med alltid. De som alltid testade gränserna.
Varje gång jag tänker på skolan går det upp för mig hur mycket jag trivs med mitt jobb och min önskan är att alla lärare i framtiden skulle känna likadant när de går till sina.
Det finns få saker som är så berikande!
Jag tror att förändringen av högskoleprovet blir bra!
http://www.svt.se/nyheter/hojd-grans-for-hogskoleprov
Högskoleprovet är inget som står fast och ett dåligt resultat kan man göra om nästa termin då det görs två gånger varje år.
Jag tror att man kan lära sig tekniken att svara på dessa prov men inte så pass att man sätter alla rätt utan problem. Jag tror en fördel är om man har många språk med sig från födseln men sedan är uppväxt i Sverige. All utbildning hjälper med all sannolikhet till.
Jag har gjort testet en gång för på gymnasiet och minns att jag hamnade på medel men inte var. Jag minns att jag gjorde det för att det krävdes till högskolan men jag intresserade mig inte. Att skriva 0,1 på detta prov är i princip omöjligt men ändå lyckades några och blev godkända.
studerasmart.se |
Detta är skrämmande och tycker därför att det är en bra idé att godkäntnivån för provet höjs till 0,5. Det är inte för mycket begärt.
Lärarutbildningen jag gick var vad jag skulle kalla katastrof. Ändå var det så att Kristianstad var tredje bäst. Min uppfattning är att den nya utbildningen är bättre men jag har fått vinkar om att även denna inte är så bra som den borde vara. Jag har börjat läsa in de ämnen jag inte fick de år jag gick där för jag vill inte bli ämneslärare. Jag vill kunna ha alla ämnen om jag vill det för risken är, som jag ser den, att jag efter ett par år tröttnat om det vore så att jag enbart skulle undervisa i matte och naturkunskap. Visserligen hade det blivit mindre jobb men jag jobbar då hellre mer.
Att arbeta som lärare ska inte vara något man väljer att göra för att det inte går att komma in på någon annan linje och därför bör kraven höjas. Jag är dock helt övertygad om att det inte blir bra lärare varken om utbildningen blir längre, lönen höjs eller loven tas bort. Lärare ska man vilja bli för att man har det som ett kall. Lärare som jobbar som lärare, men som inte vill finns det redan gott om. Tyvärr. Jag är utöver detta säker på att det är en brist på föräldraskap som gör att många elever inte klarar sina betyg och det blir då skolans problem.
Läraren behöver få mer att säga till om men jag tror till hundra procent på respekt. Visa eleverna respekt och du får den tillbaka. Det finns en viss känsla i, när man kommer till högstadiet på studiebesök, och gamla elever kommer och kramar om en. Inte de som var snälla och tysta utan oftast de man bråkade och stökade med alltid. De som alltid testade gränserna.
Varje gång jag tänker på skolan går det upp för mig hur mycket jag trivs med mitt jobb och min önskan är att alla lärare i framtiden skulle känna likadant när de går till sina.
Det finns få saker som är så berikande!
Jag tror att förändringen av högskoleprovet blir bra!
http://www.svt.se/nyheter/hojd-grans-for-hogskoleprov