Vi som kör bil blir aggressivare.
59% av landets tillfrågade polischefer anser att vi bilister kör sämre nu än för tio år sedan.
På vilket sätt framgår dock inte från artikeln även om den ger sken av att det är på grund av att många är just aggressiva bakom ratten. Omkörningar på heldraget och man ligger tätt bakom den man vill komma om.
"Till aggressiviteten hör också svordomar och ilsket gestikulerande bakom ratten."
Jag har alltid varit glad vid att gasa och det har jag fått betala för mer än en gång. Ett brott är ett brott, självklart, men jag anser det fortfarande vara värre att sparka ner någon än att köra för fort och tycker att de lagar som finns i dag, med tillhörande böter, är löjliga.
Jag skulle förmodligen räknas som en aggressiv förare. Jag viftar med armarna, använder många gånger ord man kanske inte bör, kör över hastigheten och tutar så fort något inte passar. Jag kör dock betydligt lugnare nu än för tio år sedan och den enda gång jag gasar på riktigt är när inte barnen är med i bilen och jag är själv.
Att köra dåligt betyder dock inte för mig att köra fort. Jag kan hålla med om att fler kör sämre idag än för tio år sedan men baserar det på något helt annat. "Flow" är något många inte förstår och som polisen med sina nya riktlinjer om böter för att köra sex kilometer över angiven hastighet förstör. Om alla bilar kör 80km/h på en väg bör jag inte lägga mig i nittio. Inte heller i sextio eller sjuttio. Oavsett om det då är 90 eller 70 kilometer i timmen på sträckan. De som sätter hastigheterna är för mig människor i Stockholm med en karta, som aldrig varit på stället och det bygger jag på det fakta att kommunen får säga vad de tycker om förändrade hastigheter. Det har hänt att det kommit förslag på att sänka hastigheten på en bra väg för att det ur deras perspektiv ser ut som om det finns flera utfarter på den. Att det i själva verket rör sig om grusvägar in i skogen som i princip aldrig används vet de inte.
För mig betyder flow att man ska följa hastigheten oavsett om det är exakt det som står på skylten. En människa som kör i 120km/h på motorvägen är för mig ingen fara. Den som kör tio över på en trettiosträcka är det. För mig kunde polisen stått utanför alla skolor och femtiosträckor samt vid vägarbeten alla dagar för där gör de nytta. När de istället står uppe på broarna över motorvägarna och tar de som kör sex kilometer för snabbt gör mig mest irriterad.
Det är alltså en fyrfilig väg, utan mötande trafik.
Skadorna på den som, om det skulle gå, krockar blir i princip densamma om bilen rullar i 110 som i 116km/h och de kan omöjligt inbilla mig något annat än att detta handlar om pengar.
Förra veckan gick radion ut och varnade för en bil som körde på fel sida av motorvägen. I tidningen stod det sedan att den 86-årige mannen upptäckt att han körde på fel sida men ändå hade fortsatt. Polisen hade fått stopp på honom och hela händelsen hade skickats till Transportstyrelsen för ett övervägande om hans körkort skulle dras in..
Övervägande.
Så tror de som bestämmer att böter vid sex kilometer över hastigheten i timmen hjälper?
Börja kontrollera alla som har körkort istället.
Det kanske är så att fler kör om för att det finns fler äldre människor på vägarna som anser att fyrtio km i timmen är oerhört snabbt, jämfört med för tio år sedan?
Som jag anser det borde körskolorna lära ut att man ska följa strömmen för det finns inget värre än människor som ligger och drar kö, som bromsar så fort de möter en lastbil eller gasar när man försöker komma förbi. När man väl kommer förbi sitter det, förvånansvärt ofta ungdomar men mest äldre, ändå upp i rutan med ratten pressade mot sig som ett litet barn och stirrar stint framåt i väntan på att någon ska anfalla. Är man så rädd bör man åka med kollektivtrafiken.
Körskolan bör även lära ut att man ska flytta sig om någon vill komma om.
Vill någon köra om mig gör jag allt jag kan för att underlätta istället för att förhindra. Jag skulle aldrig bromsa för att visa att de ligger för nära utan ändrar backspegeln om det stör mig. Jag lägger mig i vägrenen om någon ska förbi just av den anledning att jag inte vet varför de har bråttom och det ska jag inte lägga mig i. Jag ska underlätta så att de kommer vidare.
Jag önskar att polisen hade börjat ta dem som inte klarar att följa strömmen i trafiken, oavsett om det gäller uppåt eller neråt i hastighet samt att de skulle koncentrera sig på trettiovägarna och inte motorvägarna för där visar de att det endast handlar om statistik och pengar.
Jag skulle med all sannolikhet räknas som en aggressiv förare även om jag aldrig skulle köra om på heldraget eller sicksacka mellan bilarna på motorvägen.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/polischefer-bilisterna-allt-mer-aggressiva
59% av landets tillfrågade polischefer anser att vi bilister kör sämre nu än för tio år sedan.
På vilket sätt framgår dock inte från artikeln även om den ger sken av att det är på grund av att många är just aggressiva bakom ratten. Omkörningar på heldraget och man ligger tätt bakom den man vill komma om.
"Till aggressiviteten hör också svordomar och ilsket gestikulerande bakom ratten."
Jag har alltid varit glad vid att gasa och det har jag fått betala för mer än en gång. Ett brott är ett brott, självklart, men jag anser det fortfarande vara värre att sparka ner någon än att köra för fort och tycker att de lagar som finns i dag, med tillhörande böter, är löjliga.
Jag skulle förmodligen räknas som en aggressiv förare. Jag viftar med armarna, använder många gånger ord man kanske inte bör, kör över hastigheten och tutar så fort något inte passar. Jag kör dock betydligt lugnare nu än för tio år sedan och den enda gång jag gasar på riktigt är när inte barnen är med i bilen och jag är själv.
svevia.se |
För mig betyder flow att man ska följa hastigheten oavsett om det är exakt det som står på skylten. En människa som kör i 120km/h på motorvägen är för mig ingen fara. Den som kör tio över på en trettiosträcka är det. För mig kunde polisen stått utanför alla skolor och femtiosträckor samt vid vägarbeten alla dagar för där gör de nytta. När de istället står uppe på broarna över motorvägarna och tar de som kör sex kilometer för snabbt gör mig mest irriterad.
Det är alltså en fyrfilig väg, utan mötande trafik.
Skadorna på den som, om det skulle gå, krockar blir i princip densamma om bilen rullar i 110 som i 116km/h och de kan omöjligt inbilla mig något annat än att detta handlar om pengar.
Förra veckan gick radion ut och varnade för en bil som körde på fel sida av motorvägen. I tidningen stod det sedan att den 86-årige mannen upptäckt att han körde på fel sida men ändå hade fortsatt. Polisen hade fått stopp på honom och hela händelsen hade skickats till Transportstyrelsen för ett övervägande om hans körkort skulle dras in..
Övervägande.
Så tror de som bestämmer att böter vid sex kilometer över hastigheten i timmen hjälper?
Börja kontrollera alla som har körkort istället.
Det kanske är så att fler kör om för att det finns fler äldre människor på vägarna som anser att fyrtio km i timmen är oerhört snabbt, jämfört med för tio år sedan?
Som jag anser det borde körskolorna lära ut att man ska följa strömmen för det finns inget värre än människor som ligger och drar kö, som bromsar så fort de möter en lastbil eller gasar när man försöker komma förbi. När man väl kommer förbi sitter det, förvånansvärt ofta ungdomar men mest äldre, ändå upp i rutan med ratten pressade mot sig som ett litet barn och stirrar stint framåt i väntan på att någon ska anfalla. Är man så rädd bör man åka med kollektivtrafiken.
Körskolan bör även lära ut att man ska flytta sig om någon vill komma om.
Vill någon köra om mig gör jag allt jag kan för att underlätta istället för att förhindra. Jag skulle aldrig bromsa för att visa att de ligger för nära utan ändrar backspegeln om det stör mig. Jag lägger mig i vägrenen om någon ska förbi just av den anledning att jag inte vet varför de har bråttom och det ska jag inte lägga mig i. Jag ska underlätta så att de kommer vidare.
Jag önskar att polisen hade börjat ta dem som inte klarar att följa strömmen i trafiken, oavsett om det gäller uppåt eller neråt i hastighet samt att de skulle koncentrera sig på trettiovägarna och inte motorvägarna för där visar de att det endast handlar om statistik och pengar.
Jag skulle med all sannolikhet räknas som en aggressiv förare även om jag aldrig skulle köra om på heldraget eller sicksacka mellan bilarna på motorvägen.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/polischefer-bilisterna-allt-mer-aggressiva