Mer idrott ger bättre skolresultat!
Då jag nu läser och snart är färdig idrottslärare ser jag självklart detta som positivt.
Problemet är dock att jag alltid måste jämföra allting och ställt mot ekonomi, så tycker jag inte idrotten är så viktig såvida det inte blir en kombination.
För några år sedan motionerade en partikollega till mig om att Sölvesborgs kommun skulle införa ekonomi, hushållsekonomi, på schemat. Jag håller med.
Motionen gick inte igenom.. inte speciellt förvånande med tanke på hur rött det är här men jag anser att andemeningen och det tänket är viktigt.
Jag har arbetat många år inom handels och blev ständigt förvånad över hur dålig koll människor hade på sin privatekonomi. Ju sämre med pengar de hade desto mer skräp köpte de. För skräp kallar jag snabbmat, chips och läsk. Det är saker som inte behövs.
Det som störde mig mest var att det var människor som betalade med socialbidragslappen som handlade detta. Hade jag bara köpt snabbmat, djurmat, läsk och tobak så hade jag med fått gå till socialen för att be om hjälp.
Vissa kommer kalla mig för cynisk nu men jag bjuder på det.
Efter alla de år jag såg detta, mönstret förändras inte, så är jag övertygad om att dessa människor skulle blivit skickade på en matlagningskurs, vanlig basmat, för att få ut dessa lappar.
De skulle även fått lektioner i att hushålla med de pengar de har, lära sig vad som är viktigt och inte.
För de flesta är detta självklart, de flesta vet hur man sköter sin ekonomi men för de som inte har koll är detta svårt. De för dessutom över detta till sina barn.
Som jag ser det: Ok. Utöka idrotten i skolan men inför även lektioner i privatekonomi. Kanske inte varannan vecka men var tredje. Lär eleverna genom hela högstadiet vad det innebär att ha pengar och inte.
Om vi hade lyckats hälften av de som idag har problem med sin privatekonomi hade det inneburit stora besparingar för samhället i stort då socialbidragen är en av de saker som ständigt ökar.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mer-idrott-ger-battre-skolresultat
Då jag nu läser och snart är färdig idrottslärare ser jag självklart detta som positivt.
Problemet är dock att jag alltid måste jämföra allting och ställt mot ekonomi, så tycker jag inte idrotten är så viktig såvida det inte blir en kombination.
handelsekonomin.se |
Motionen gick inte igenom.. inte speciellt förvånande med tanke på hur rött det är här men jag anser att andemeningen och det tänket är viktigt.
Jag har arbetat många år inom handels och blev ständigt förvånad över hur dålig koll människor hade på sin privatekonomi. Ju sämre med pengar de hade desto mer skräp köpte de. För skräp kallar jag snabbmat, chips och läsk. Det är saker som inte behövs.
Det som störde mig mest var att det var människor som betalade med socialbidragslappen som handlade detta. Hade jag bara köpt snabbmat, djurmat, läsk och tobak så hade jag med fått gå till socialen för att be om hjälp.
Vissa kommer kalla mig för cynisk nu men jag bjuder på det.
Efter alla de år jag såg detta, mönstret förändras inte, så är jag övertygad om att dessa människor skulle blivit skickade på en matlagningskurs, vanlig basmat, för att få ut dessa lappar.
De skulle även fått lektioner i att hushålla med de pengar de har, lära sig vad som är viktigt och inte.
För de flesta är detta självklart, de flesta vet hur man sköter sin ekonomi men för de som inte har koll är detta svårt. De för dessutom över detta till sina barn.
Som jag ser det: Ok. Utöka idrotten i skolan men inför även lektioner i privatekonomi. Kanske inte varannan vecka men var tredje. Lär eleverna genom hela högstadiet vad det innebär att ha pengar och inte.
Om vi hade lyckats hälften av de som idag har problem med sin privatekonomi hade det inneburit stora besparingar för samhället i stort då socialbidragen är en av de saker som ständigt ökar.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mer-idrott-ger-battre-skolresultat