måndag 23 oktober 2017

Social makt i media.

Smink, styling, kläder och hur huset ska se ut.
Stelt vitt med en röd vattenmelon eller barn som sitter i ett perfekt lekrum med perfekta leksaker.
Ibland undrar jag om när denna helt oerhört märkliga "trend" ska svänga.
svt.se

Självklart kan man älska vitt.
Självklart kan det vara så att man älskar att ha ett kritvitt hus utan några personliga saker mer än en växt och en tavla med barnens siffror på.
Självklart kan det vara så att det är den verkliga lyckan för dessa människor är sitt "perfekta" hem men för mig innebär det ett ytligt yttre.
Min uppfattning är nämligen den att det inte fungerar så och jag tycker synd om de barn som växer upp i dessa stela hem där allt ska se ut som om det är taget ur en modekatalog.
Jag kan ju inte ens förstå varför man skulle köpa en sådan tidning och än mindre läsa en hemsida eller blogg som handlar om det.

De barn som tror att lyckan är att le på en bild på nätet med de sista kläderna från något märke som ändå låter Afghanistan eller Pakistan göra deras kläder.
Under alla år jag har arbetat som lärare har jag åtskilliga gånger låtit elever kolla i sina kläder var deras kläder är gjorde och de blir lika förvånade varje gång när de inser att deras danska Hummelkläder inte alls är tillverkade i Danmark.
Men det ser fint ut.
Speciellt på Instagram eller andra sociala medier.

Min uppfattning har länge varit, och jag är säker på att det stämmer, att ju lyckligare du är i sociala medier desto mer bekymmer har du med dig själv.
Desto mer behov har du av att andra ska uppskatta dig.

Youtubers är stora nu och för mig är det en skräck att det finns människor som kan få så hög status bland unga av att inte göra någonting vettigt.
Barn idag önskar att de ska bli youtubers när de blir stora.
Det är inte ens ett riktigt arbete för mig.
Driv en blogg, lev på din ytlighet och din kunskap om helt irrelevanta saker så blir du poppis.
Att se nyheterna eller kommentera vad som händer i samhället det finns det inte kunskap till.

Jag har full förståelse för den som saluför någonting.
Den som har ett klädmärke, en egen design eller en åsikt för då för du fram ditt eget men hur i hela världen kan man bli känd genom att lägga upp bilder på ett vitt hem eller en film när man jagar spöken? Har dagens ungdomar och barn inte föräldrar som berättar att det finns riktiga saker att lägga sin energi på?
Jag hade till och med föredragit att barnen idrottade framför detta.

Det kommer upp en generation nu som är arbetsskygga.
De är curlade in i det sista med kläder, läxor och saker i gemen.
De har ingen koll på omgivningen men har vetskap att om de bara befinner sig de två första dagarna av sin tid på sommarjobbet eller praktiken, så kan de gå hem resten av tiden med 80% av lönen i behåll. De vill jobba, säger de, men inte måndagar, helger eller fredagar för då har de annat för sig.
Detta gäller såklart inte alla men många.
Och när någon kommenterar eller undrar kommer föräldrarna som ett gäng pitbulls och ifrågasätter att någon ens vågar påstå att deras telning har gjort något fel.
Men de kan vilka youtubers som är bra och förstår inte källkritik.

Det är en spännande tid vi går till mötes..

https://www.svt.se/nyheter/ny-kartlagging-de-ar-maktigast-pa-sociala-medier