Läroplanen igen.
Jag anser fortfarande att den är fel och tänk, nu börjar även människor som arbetar inom detta göra sina röster hörda.
Inte av samma anledning som jag men jag förstår att de behöver vara försiktiga.
Häxjakten drar lätt igång.
I den nya läroplanen kräver de att dagiset ska lära ut digital kompetens.
Ettåringar ska alltså få utbildning i digital kompetens.
Hur ska Sverige göra med alla de barn som inte går på dagis?
Blir dessa barn menlösa och utan utbildning?
Med läroplanen, precis som vanligt, så kommer det inga förklaringar.
Ett gäng muppar som bara har forskat i ett helt liv anser nu att de har gjort en bra läroplan, tillsammans med ett gäng vänstervridna människor, på kommando av regeringen.
Alla som arbetar inom detta ska nu hoppa på studs.
Fantastisk och jättebra!
Nja.. vad är då digital kompetens?
Det tänker inte Skolverket berätta utan det är upp till varje dagis.
Likvärdigt och bra.
Man ska tvinga in en massa ord och saker i en verksamhet som är frivillig.
Dagis är inte obligatoriskt utan ett ställe där arbetandes föräldrar ska lämna sina barn.
Samtidigt är det så att WHO, som Skolverket i princip idiotförklarar då de anser att deras muppar är smartare än mupparna på WHO, säger att barn under två år inte ska sitta med ipads eller mobiler. Det är viktigare att barnen rör på sig.
Sverige vet dock alltid bäst.
Speciellt de forskade människorna inom skolvärlden.
Skolverket menar att man kan ta med ipaden ut och fota det man gör.
De flesta gör garanterat redan så. Skolverket brukar nämligen ligga rätt mycket efter precis som de flesta andra ägda myndigheterna.
Utöver det, med tanke på medias rapportering, så är barn redan idag väldigt mycket i den digitala världen. Är det då verkligen vad de behöver?
Min huvuduppfattning står kvar.
Det som görs på dagis gör de redan på bästa sätt.
De arbetar med barn och barnets bästa.
Flummet som finns är dock helt fel enligt mig och precis som jag kritiserar skolan så kritiserar jag detta. Skolan är för slapp med flummiga lösningar som inte passar alla.
Där skulle alla plötsligt lära sig programmering men ingen visste vad det innebar utan alla skulle hitta på egna lösningar.
Allt innan förskoleklassen är frivilligt och bör därför inte innehålla en massa saker som inte behövs. Lagen ska följas och det ska vara bra för barnen.
Dagis är i grunden ett substitut för föräldrarna.
Föräldrar är många gånger inte utbildade för detta men är bra föräldrar ändå.
Därför anser jag fortfarande att barnen ska få vara som hemma.
Allt behöver inte styras upp och som Ernst säger;
I det enkla bor det vackra.
Gå ut i skogen och lek.
Var närvarande för barnen för tyvärr är det många gånger det som fattas från föräldrarna då de är mer upptagna med att visa upp det perfekta anletet i sociala medier istället för att leka med telningarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/krav-pa-digital-kompetens-i-forskolan-bekymmer-for-rektorer
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/skolverket-om-nya-laroplanen-ligger-i-linje-med-andra-nordiska-lander
Jag anser fortfarande att den är fel och tänk, nu börjar även människor som arbetar inom detta göra sina röster hörda.
Inte av samma anledning som jag men jag förstår att de behöver vara försiktiga.
Häxjakten drar lätt igång.
svt.se |
I den nya läroplanen kräver de att dagiset ska lära ut digital kompetens.
Ettåringar ska alltså få utbildning i digital kompetens.
Hur ska Sverige göra med alla de barn som inte går på dagis?
Blir dessa barn menlösa och utan utbildning?
Med läroplanen, precis som vanligt, så kommer det inga förklaringar.
Ett gäng muppar som bara har forskat i ett helt liv anser nu att de har gjort en bra läroplan, tillsammans med ett gäng vänstervridna människor, på kommando av regeringen.
Alla som arbetar inom detta ska nu hoppa på studs.
Fantastisk och jättebra!
Nja.. vad är då digital kompetens?
Det tänker inte Skolverket berätta utan det är upp till varje dagis.
Likvärdigt och bra.
Man ska tvinga in en massa ord och saker i en verksamhet som är frivillig.
Dagis är inte obligatoriskt utan ett ställe där arbetandes föräldrar ska lämna sina barn.
Samtidigt är det så att WHO, som Skolverket i princip idiotförklarar då de anser att deras muppar är smartare än mupparna på WHO, säger att barn under två år inte ska sitta med ipads eller mobiler. Det är viktigare att barnen rör på sig.
Sverige vet dock alltid bäst.
Speciellt de forskade människorna inom skolvärlden.
Skolverket menar att man kan ta med ipaden ut och fota det man gör.
De flesta gör garanterat redan så. Skolverket brukar nämligen ligga rätt mycket efter precis som de flesta andra ägda myndigheterna.
Utöver det, med tanke på medias rapportering, så är barn redan idag väldigt mycket i den digitala världen. Är det då verkligen vad de behöver?
Min huvuduppfattning står kvar.
Det som görs på dagis gör de redan på bästa sätt.
De arbetar med barn och barnets bästa.
Flummet som finns är dock helt fel enligt mig och precis som jag kritiserar skolan så kritiserar jag detta. Skolan är för slapp med flummiga lösningar som inte passar alla.
Där skulle alla plötsligt lära sig programmering men ingen visste vad det innebar utan alla skulle hitta på egna lösningar.
Allt innan förskoleklassen är frivilligt och bör därför inte innehålla en massa saker som inte behövs. Lagen ska följas och det ska vara bra för barnen.
Dagis är i grunden ett substitut för föräldrarna.
Föräldrar är många gånger inte utbildade för detta men är bra föräldrar ändå.
Därför anser jag fortfarande att barnen ska få vara som hemma.
Allt behöver inte styras upp och som Ernst säger;
I det enkla bor det vackra.
Gå ut i skogen och lek.
Var närvarande för barnen för tyvärr är det många gånger det som fattas från föräldrarna då de är mer upptagna med att visa upp det perfekta anletet i sociala medier istället för att leka med telningarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/krav-pa-digital-kompetens-i-forskolan-bekymmer-for-rektorer
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/skolverket-om-nya-laroplanen-ligger-i-linje-med-andra-nordiska-lander