Socialdemokraterna huserar över den sista dagen i Almedalen. Löfven känner nu att han har knäckt den stora koden: Kan barn läsa bra kommer de klara sig bättre i skolan..
Han vill ha fler lärare, mindre klasser och fler specialpedagoger.
Han vill dessutom att alla sexåringar ska börja skolan och utöver det ska skolor som har det tufft stärkas. Han tycker att alla elever ska få läxhjälp om de vill ha det, det ska bli bättre kvalité på förskolan och ett forskningsinstitut för lärande ska skapas.
God morgon magistern..
Så här tänker jag:
Fler lärare betyder inte automatiskt mer kunskap till eleverna. Även om varje elev hade fått en varsin lärare hade det funnits de som trillade genom. Det går att anställa tiodubbelt upp med lärare men det ska även vara en mening med det. Det ska vara bra lärare. Premiera de som är duktiga och inför bättre bonussystem. Se till att de duktiga lärarna hjälper de som inte är så bra.
Visst, jag ser problemet i att det kan bli problem att peka ut vilka lärare som är bättre än andra men helt ärligt. Jag kan peka ut vilka bra lärare jag hade i skolan men lättast är att peka ut vilka som inte var bra. De lärare jag tänker som bra är inte de som var kompisar eller för snälla. Jag tyckte de som var stränga och satt på mycket kunskap var de duktiga och jag är helt övertygad om att dagens elever också kan se det. Fråga dem vilka som är bra lärare. Fråga kollegor och rektorer. Premiera dem mer än vad som nu gjorts. Nytt system har börjat genomföras och det är bra.
Alla sexåringar ska börja skolan. Jag är idag emot att sjuåringar alltid ska börja skolan. De flesta barn lär tidigt men jag tycker skolstarten ska bli flexibel. Barn är precis som vuxna, individer som är olika. Det finns garanterat femåringar som hade klarat av att börja skolan medan andra förmodligen hade behövt vänta till de var åtta år. Att sänka åldern för alla tror jag inte på. Ska vi inte ha en skola anpassad till eleverna?
Forskning är alltid bra men varför inte ta del av andra länders forskning istället?
Jag vet inte men är rätt övertygad om att det görs betydligt mer forskning än den jag hinner läsa. De länder som har väldigt bra resultat i skolan, varför inte titta på deras modeller istället?
Det går säkert att applicera även i vårt land.
Hur man än vrider och vänder på det ska föräldrarna vara det drivande kugghjulet för barnen. Att elever inte kan är inte enbart lärarens fel. Läxhjälp är bra men när ska föräldrarna få krav på sig?
Det är inte så att dessa elever läser Matte E, kvantfysik eller kemiska formler.
Föräldrarna måste även de ta sitt ansvar.
Som lärare kan du tjata och jaga en elev bäst du vill för att hjälpa. Så länge du inte har föräldrarna med dig är det i princip helt omöjligt. Den sammanlagda tid eleven är i skolan är betydligt mindre än den tid denne är i sitt hem.
Det ska bli intressant att höra vad denne man säger mer under dagen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5585358
Han vill ha fler lärare, mindre klasser och fler specialpedagoger.
Han vill dessutom att alla sexåringar ska börja skolan och utöver det ska skolor som har det tufft stärkas. Han tycker att alla elever ska få läxhjälp om de vill ha det, det ska bli bättre kvalité på förskolan och ett forskningsinstitut för lärande ska skapas.
God morgon magistern..
Så här tänker jag:
Fler lärare betyder inte automatiskt mer kunskap till eleverna. Även om varje elev hade fått en varsin lärare hade det funnits de som trillade genom. Det går att anställa tiodubbelt upp med lärare men det ska även vara en mening med det. Det ska vara bra lärare. Premiera de som är duktiga och inför bättre bonussystem. Se till att de duktiga lärarna hjälper de som inte är så bra.
Visst, jag ser problemet i att det kan bli problem att peka ut vilka lärare som är bättre än andra men helt ärligt. Jag kan peka ut vilka bra lärare jag hade i skolan men lättast är att peka ut vilka som inte var bra. De lärare jag tänker som bra är inte de som var kompisar eller för snälla. Jag tyckte de som var stränga och satt på mycket kunskap var de duktiga och jag är helt övertygad om att dagens elever också kan se det. Fråga dem vilka som är bra lärare. Fråga kollegor och rektorer. Premiera dem mer än vad som nu gjorts. Nytt system har börjat genomföras och det är bra.
Alla sexåringar ska börja skolan. Jag är idag emot att sjuåringar alltid ska börja skolan. De flesta barn lär tidigt men jag tycker skolstarten ska bli flexibel. Barn är precis som vuxna, individer som är olika. Det finns garanterat femåringar som hade klarat av att börja skolan medan andra förmodligen hade behövt vänta till de var åtta år. Att sänka åldern för alla tror jag inte på. Ska vi inte ha en skola anpassad till eleverna?
riksdagen.se |
Jag vet inte men är rätt övertygad om att det görs betydligt mer forskning än den jag hinner läsa. De länder som har väldigt bra resultat i skolan, varför inte titta på deras modeller istället?
Det går säkert att applicera även i vårt land.
Hur man än vrider och vänder på det ska föräldrarna vara det drivande kugghjulet för barnen. Att elever inte kan är inte enbart lärarens fel. Läxhjälp är bra men när ska föräldrarna få krav på sig?
Det är inte så att dessa elever läser Matte E, kvantfysik eller kemiska formler.
Föräldrarna måste även de ta sitt ansvar.
Som lärare kan du tjata och jaga en elev bäst du vill för att hjälpa. Så länge du inte har föräldrarna med dig är det i princip helt omöjligt. Den sammanlagda tid eleven är i skolan är betydligt mindre än den tid denne är i sitt hem.
Det ska bli intressant att höra vad denne man säger mer under dagen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5585358