fredag 4 februari 2011

Egypten

Dagligen hörs det om Egypten på nyheterna. I tidningen idag stod det om att alla museer måste hårdbevakas för att deras kulturarv inte ska försvinna. Människor har tagit sig in och halshuggit två mumier. Jag lider med folket. Vad ska alla de människor som lever på turisterna leva på nu? De var fattiga innan detta hände, vad händer med dem nu då? Hade jag kunnat hade jag åkt ner där och varit turist för dessa människornas skull. Tanken kommer också att vilket nöje har man att hugga huvudet av mumier? De flesta beväpnade är beväpnade för att skydda sina affärer mot plundring. Min enda logiska förklaring är att detta är samma typ av människor som roade sig med att kasta spikpotatis och gatusten under vårt G8-möte i Göteborg för ett par år sedan. Då människor protesterar mot en diktatur som haft landet i ett järngrepp under så många år, skyddar några sina affärer, sitt enda levebröd. Protester är bra och jag förstår att de protesterar men varför förstöra museerna och varför förstöra för handlarna?