söndag 31 augusti 2014

Kryssa E(m)ilie Pilthammar!

Choklad, te, tomater, oliver och inlagda kronärtskockar. Det klarar jag mig inte utan.
Jag älskar främst rött godis och saltlakrits.
Jag dricker betydligt hellre en öl än tar ett glas vin.

Jag tänkte berätta vem jag är och vilka val jag gör förutom det faktum att jag vill till riksdagen för Moderaterna.

Favoritfärg: Rött och svart.
Musik: I princip all musik men just nu endast Sanna Carlstedt. (Lyssna på henne, underbar!)
Mat: Allt grönt och rött i grönsaksvärlden, undviker kött men älskar fisk.
Kläder: Mjukisbyxor och foppaskor (vilket fungerar på landet) men annars precis som alla andra.
Svag för: 50-60-talet och Rockabilly. Äger två jukeboxar med öppna verk samt diverse tidstypiska maskiner.
Lyssnar på: Främst P1 men annars P4. P3 på söndagar.
Tv: Tackar för allt som finns på play då jag aldrig ser på tv annars.
Serier: Älskar The Big Bang Theory. Sheldon Cooper är helt underbar!
Senast sedda serie: Game of Thrones som visserligen var ok men i mina ögon överskattad. Förstår inte hur man kan välja att se hur de in i detalj mördar människor. Jag vill i alla fall slippa det!
Sport: Sedan tidig ungdom motorsport och målet var, efter att ha besökt Sydsvenska Rallyt första gången, att börja köra folkrace.
Läser: Historia och fantasy.
Författare: David Eddings och Diana Gabaladon är svårslagna. Den dag Eddings Sagan om Elenien eller Gabaldons Outlanderserie filmatiseras kan Sagan om Ringen och allt liknande slänga sig i väggen.
Favoritfilm: Scarface och Gudfadern. Jag älskar maffia!
Senast sedda film: Sista Sunefilmen. Se den!
Senast lästa bok: Folkestads A Decade of research in Music Education.
Senast lästa frivilliga bok: Stephen Kings Det mörka tornet-serie.
Utbildning: Ma/No/Id och Musiklärare.
Viktigast: Barnen och familjen går före allt annat.
Udda: Äger över 200 par skor med matchande väska till.
Tycker om: Att resa. Besökt många länder och vill besöka fler.
Resa: Vill till Indien fler gånger då jag älskar detta land.
Tro: Anser mig vara till hälften kristen och till hälften hindu.
Tror på: Karma. Alla får vad de förtjänar förr eller senare.
Mål i livet: Leva som jag lär.

Energi: Bygg ut kärnkraften. Forska vidare på
våg och lamellkraft.
Skola: Betyg så tidigt som möjligt.
Föräldrar: Låt varje familj dela upp sin föräldraledighet bäst de vill. Ta bort de månader som måste tillfalla den ene parten och låt familjen bestämma över alla dagar.
Rut och Rot: Behålla! Svarta jobb har blivit vita.
Feminist: Absolut inte. För jämställdhet ja, men inte feminist.
Kvotering: Jag är emot all sorts kvotering.
Minkar: Jag är helt för denna näring som är en stor inkomstkälla för Sverige och min hemkommun Sölvesborg. Man kan inte förbjuda en näring utan jag anser att det sköter det här med tillgång och efterfrågan själv.

Följande frågor är de som toppkandidaterna i Blekinge fått av radio Blekinge och jag väljer att svara på dem såhär:
Hur ska nya svenskar komma in i samhället på ett bra sätt?
Genom ett snabbt och effektivt asylomhändertagande som ger människor en meningsfull vardag. De ska ha ett arbete eller praktikplats samt lära sig svenska omgående. Jag tror även att alla hade vunnit på att de som kommer till Sverige får klart för sig från början vilka skyldigheter, och rättigheter, de har samt hur det fungerar här för att slippa onödiga konflikter.

Vad vill du göra för att öka jämställdheten i Blekinge?
Det ska självklart vara lika lön för lika arbete men vad det gäller könsstereotypa saker är det upp till varje person och familj att avgöra.

Stötta laget eller gå efter egen övertygelse?
Både och. Mina hjärtefrågor backar jag absolut inte på men då det finns en hel del saker jag inte är insatt i får jag då förlita mig på de som kan det.

Höja skatten för undersköterskan eller pensionären när kassan sinar?
Undersköterskan har med vår politik fått en månadslön mer i lön varje år men pensionärerna har redan arbetat klart och bör inte få en höjd skatt. Det finns andra saker som kan omprioriteras.

Om jag kommer in i riksdagen:
Musiken är mitt liv och jag hade valt det före allt utom familjen. Har bestämt mig för att jag, om jag kommer in i riksdagen, ska gå och beställa en ny röd gitarr att ha i huvudstaden. Kommer även ta kontakt med den tal/sångpedagog jag träffat där tidigare för att se hur jag kan förbättra mig själv då jag tror att självgodhet och en tro att man faktiskt är fullärd är farlig. Jag tror aldrig man slutar lära sig! Jag har även funderingar på att försöka läsa in kurser på högskola eller universitet när jag ändå är där uppe. Du tänker förmodligen att det kan man inte hinna när man sitter i riksdagen men jag tänker såhär: Kan jag som halvtidsarbetande gravid småbarnsförälder plugga heltid och trots det sköta politiken och dessutom utöva mitt stora intresse musiken nu, så kan jag läsa någon kurs då man i riksdagen får hjälp med allt det politiska jag sköter själv idag.

Politiskt kommer jag jobba allt jag kan för att förbättra för de utsatta barn vi har i Sverige och de främsta delarna för att göra detta är för mig att förändra de lagar som socialen arbetar efter samt det system som finns runt dessa. Idag kan du som familjehem missköta dig till den grad att du fråntas rätten att få ta hand om barn men den dagen är det fritt fram att bli familjehem i en annan kommun eller privat. Detsamma gäller den som missköter sina egna barn. Idag räcker det att du byter kommun så "klarar du dig undan" socialen då en ny anmälan måste in i den nya kommunen och ofta tar det ett tag innan någon reagerar. Den tiden kan vara avgörande på många sätt. Folk i gemen är inte heller så snabba på att anmäla och systemet är trögt.
Dessa saker är det jag främst vill förändra.

Mer lokalt är det främst E22an som måste bli fyrfilig. Blekinge är inte bara porten in i Sverige utan på samma sätt ut i Europa. För mig tar det nästan lika lång tid att ta mig till Polen som Stockholm. Mer än en sorts näring är väldigt beroende av denna väg som på många ställen innehåller rondeller, 2-1-väg och 50-sträckor. Det är inte hållbart för en stor Europaväg.

Förmodligen en del flumsvar och någon anser säkert att jag inte svarat men det gäller att ställa frågor på rätt sätt för att få rätt svar. Undrar du något mer?
emilie.pilthammar@moderat.se
 

lördag 30 augusti 2014

Rögarnatta på Listerlandet!

Om du inte hunnit besöka Listerlandet är det en bra tidpunkt att göra det ikväll. Alla gatlampor släcks och gatorna kantas med marschaller. Väldigt mysigt!
Det finns olika saker att göra under dagen och kvällen men jag riktar in mig på en:

Välkomna alla till Hälleviksbadet!
Där kommer nämligen ett av världens bästa irländska band spela; Irish Pitch.
Det låter förmodligen skrytsamt så tycker du att jag överdriver så kom, lyssna och berätta sedan för oss om vi har rätt eller fel.

Vi är ett opolitiskt band med medlemmar som har olika åsikter. MEN. Vi har en sak gemensamt. Vi vurmar för de som inte har det så bra vilket har gjort att vi förra året skänkte pengar så att en skolklass på Filipinerna fick mat i en månad och i våras skänkte vi pengar till vaccin i utsatta och oroliga områden i världen.

Nu har vi slagit oss ihop med ägarna för Hälleviksbadet och erbjuder er att komma dit, äta, dricka och lyssna på bra musik och när ni väljer att äta, skänker Hälleviksbadet och Irish Pitch gemensamt tio doser vaccin till barn i utsatta områden, främst nu Sydsudan, genom Unicef.

Vi vill utmana alla er som läser!
Kom ner och ät eller skänk ett valfritt bidrag till Unicef!
Självklart går det även bra med andra liknande föreningar som exempelvis UNHCR.

Vill du inte äta så är du ändå välkommen!
Restaurangen är öppen från 18:00 men rekommendationen är att ringa först då det är väldigt mycket bokningar. Klockan 20:00 går Irish Pitch på sen lovar vi att inte en endaste person kommer kunna vara helt still. Det är nämligen omöjligt till denna musik!

Varmt välkomna till Hälleviksbadet ikväll!

http://unicef.se/stod-oss
 

fredag 29 augusti 2014

De vräkta barnens bästa.

Fem barn har i år vräkts från sina hem i Blekinge.
Varför?
Barn kan aldrig ta sådana här beslut och faktum är att det finns föräldrar som har tagit dem i deras ställe. Föräldrar som har tagit så pass dåliga beslut att de inte kan ge sina barn tak över huvudet.
Om barnen inte får tak över huvudet, får de mat varje dag?
sr.se
Eller dessa barn går med en klump i magen över att inte veta vilken situation de befinner sig i morgon, eller dagen efter?
Barn som tar alldeles för stort ansvar över varför de sitter i den situation familjen gör.
Syskon som skyddar varandra.
Att bli vräkt är inte lätt, eller jo. Du skippar helt enkelt att betala hyran så kommer du bli vräkt.

Jag må vara hjärtlös som tänker såhär men jag står för det.
Om föräldrar inte klarar att ge sina barn det mest grundläggande. Kan de då vara föräldrar?

Det finns många som kommer kritisera mig för detta då jag anses hård men jag ser till vad jag tror är barnets bästa och min övertygelse är att det inte alltid är de biologiska föräldrarna.
Barn ska inte behöva ha en klump i magen.
De ska inte må dåligt över saker de inte kan påverka.
Många är det som tänker att, "vem som helst kan hamna i den situationen" men faktum är att det inte är så. Faktum är att Sverige har ett otroligt bra skyddsnät och även om du aldrig har haft ett arbete, skaffat många barn och skilt dig så du har ensam vårdnad, så kommer pengarna du får räcka om du hushåller med dem rätt.
Du kan inte röka eller ha husdjur.
Du kan inte fika på stan och beställa köpmat varje dag.
Du måste tänka om.
Klarar du inte det kommer det bli ett socialt överförbart arv till barnen som i många fall fortsätter i samma cirkel och därför anser jag att den ska brytas.
De som blir vräkta och har barn, bör ses över.
Klarar de inte av sitt liv, kanske det är bättre för barnen att bo i en familj som klarar det.
Är familjen som blivit vräkt något sånär vettig, kommer de bli livrädda för att bli av med sina barn och skärpa till sig. Händer det igen är dock något fel och då vill jag att socialen ska se till barnets bästa, inte föräldrarnas bästa, och starkt överväga ett familjehem till barnet/barnen.
Barn ska aldrig behöva leva i misär eller rädsla för vad som ska hända.
Barn ska inte bära världens problem på sina axlar.
De ska bara vara barn.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5944755

torsdag 28 augusti 2014

Stänga Valjehälsan?

Alla ska åter till vårdcentralen på Markgatan, det kan vara verkligheten om de rödgröna vinner.
Du har ett val att göra innan den 14 september.

Tycker du att det låter drastiskt?
Faktum är detta:
Vänstern går till val på att stoppa så mycket valfrihet du som enskild medborgare har. De anser inte att exempelvis Valjehälsan ska finnas kvar då den inte ägs av staten eller kommunen utan en privat näringsidkare som gör förtjänst på sitt arbete.
Tycker du att det är fel att någon tjänar pengar på ett val du väljer själv?
Ingen tvingar någon i Sölvesborg att välja Valjehälsan utan du kan som enskild medborgare lista dig antingen där eller på den vanliga vårdcentralen. Till nästa år kommer du dessutom kunna välja vårdcentral utanför kommungränsen. Om de blå vinner. Inte annars.

Tro det eller ej men miljöpartiet går till val på: Att vinster i välfärden ska stanna i välfärden. Alltså, du kan som företagare inom något av välfärdens ämnen, arbeta dygnet runt och göra allt för att få så många kunder som helst nöjda, men du får inte ta ut någon som helst vinst.
Hur ska du då motivera någon till att starta egna företag?

Socialdemokraterna är förskräckta över att fler människor skaffar privata försäkringar men deras topp använder samma system. De vill dock inte att någon annan ska göra på samma sätt.

"Vi socialdemokrater vill istället se ett land där vi samlas för att utveckla vår samhällsmodell. Där vi ställer krav på varandra och hjälps åt. Där konkurrenskraft och anständighet går hand i hand. När välfärden fungerar och omfattar alla vågar vi mer; byta jobb, starta företag, flytta eller börja studera. Det tjänar vi alla på."

Citatet ovan är hämtat från deras hemsida och i mina ögon betyder det: flum. Alla ska ställa krav på varandra och hjälpas åt. Jo, vem tycker inte det?
Konkurrenskraft och anständighet ska gå hand i hand? Ja, det tycker jag med.
Vi vågar mer om välfärden fungerar. Hur gör vi då för att den ska fungera?

Betänk att dessa partier har regerat ihop innan och sannolikheten är stor att de kommer fortsätta göra det. Möjligt med en touch av rosa men jag håller tummarna för att den färgklicken inte tar sig in i riksdagen för de är ännu värre än ovanstående.
Betänk att vänstern och miljöpartiet rakt ut vill stoppa alla vinster för privata aktörer inom välfärden även om socialdemokraterna inte uttrycker det på exakt samma sätt.

Vem skulle driva sitt företag vidare om de inte fick ta ut en vinst?
Inte fick känna sig duktiga för att de har gjort något bra?

För lokal del betyder ett rödgrönt styre i Sverige, att risken finns, att vi enbart kommer ha en vårdcentral kvar i vår kommun. Är det vad du vill?

Jag tror att du kan välja det själv.
Jag tror inte du behöver en förmyndare i form av en rödgrön stat som vet bättre än dig.
Jag tror på dig.

Rösta för ditt eget bästa i valet. Rösta rätt.

onsdag 27 augusti 2014

Minkarnas vara eller inte.

Minknäringen är diskuterad och sist överlevde den av en anledning: Alliansen tog över och den rödgröna röran blev opposition. Det var anledningen till att denna näring överlevde, ingen annan.
Nu står valet framför oss igen.

Minknäringen är ingen stor fråga för de allra flesta men nog så viktig för de som sysslar med det och för kommunerna som har det. I Sverige finns cirka 80 farmar och de tillsammans drar nästan in en miljard kronor varje år. Hälften av dessa ligger i Sölvesborg så tänk på hur mycket pengar detta genererar och som gynnar invånarna.

Kristianstadsbladet.se
(Notera simhuden..)
Många gånger blir frågan om minken en etisk fråga och exempelvis Djurens rätt ringer runt till olika myndigheter och utger sig för att vara andra myndigheter, för att få tag i de papper de vill. De besöker även farmar och letar fel, för så är fallet när man efter tre timmar hittar en mink (i en farm på 90 000 djur) med ett sår i ena tassen och sen lanserar den bilden i Sverige som att minkarna far illa.
Sunt förnuft säger att djur som inte mår bra, ger ingen bra päls.
Mycket märkligt att svenska skinn ligger i topp på försäljningen världen över.
Våra skinn är helt enkelt i toppkvalité!

Då skyller man på att minken måste få utöva sitt naturliga beteende. De anses vilja klättra, simma och springa fritt. Jag har aldrig sett en klättrande mink och mig veterligen är inte deras naturliga jaktbeteende att klättra även om de säkert klarar det om de måste. De påstår även att minken vill bada men titta på djur som spenderar mycket tid i vattnet, de har simhud. Det har inte minken och har man inte koll på det så bör man besöka en minkfarm. (Helst dagtid då det är enklast att se det då.)
Minken ska sedan få plats att springa fritt.
Det naturliga beteendet är så viktigt.. eller det gäller bara vissa av dem?
Minken är ett rovdjur. Trots det har jag aldrig hört någon förespråka att levande föda ska släppas ner till dem. Det hade dock varit betydligt mer naturligt än att de skulle få en skopa mat på sin bur vid samma tidpunkter varje dag. Naturligt kanske de inte ens skulle få mat varje dag men så fungerar det inte för farmarna vill att skinnen ska vara fina och då tar man hand om sina djur.

Ett argument som tas upp är att farmarna genererar mycket flugor när det i verkligheten förmodligen är tvärtom. I minkens föda finns nämligen ett medel som gör att flugans ägg aldrig blir mer än just ägg, flugorna föds aldrig. (Stackars flugor, kanske något för Djurens rätt?)
Flugorna kommer däremot från gölar, tång vid vattnet och många gånger från hästhagarna då det är alldeles utmärkt att lägga sina ägg i deras bajs om man är fluga. Där finns dessutom inget medel så där kan de verkligen frodas och en enda fluga kan generera 25 miljoner andra under en sommar.

Jag uppmanar alla som har någonting emot minknäringen att besöka en farm eller två för att se hur det verkligen ligger till för min uppfattning är fortfarande att många är emot detta för att de anser det vara en lyxprodukt för rika människor. Förstår inte varför man skulle vara missunnsam. Det är med glädje jag ser att fler människor vill öppna minkfarmar i vårt avlånga land.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-vill-ge-sig-in-i-minknaringen_8453946.svd
http://www.svenskmink.se/?page_id=7

tisdag 26 augusti 2014

Ishink för ALS.

Hoppa!
Var? Hur högt? Flera gånger? Nu?

Många gånger undrar jag över om det är jag som tänker konstigt eller alla andra för ibland blir det väldigt ensamt. Varför i hela världen skulle en hink fylld med kallt vatten som hälls över huvudet hjälpa någon med ALS?

Jag har självklart inget emot att någon skänker pengar till forskning om ALS. Vill ni ha uppmärksamhet? Skicka mig något jag kan dela då, men be mig inte göra en rad meningslösa saker. Vill ni ha pengar? Skicka och skriv en summa så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till.
Jag tänker dock inte hälla en spann vatten över mig.
Jag kan för mitt liv inte se anledningen till varför jag skulle.

dn.se
Intressant i det hela är hur långt det ska gå. Jag har på facebook sett delningar om att dricka drinkar för någonting. Ok. Jag har sett delningar om att berätta tre dåliga eller bra saker med sin dag. Ok. Man kan gå i terapi om man känner att man måste lätta sitt hjärta och inte har någon att prata med på riktigt. Vad kommer härnäst?
Svält dig i en vecka för Unicef?
Hoppa långt från en gunga för Barncancerfonden?
UNHCR?
Vi kanske ska lägga in pengar i det med en gång?
Handla en nalle på IKEA, filma det och lägg upp det på facebook för prostatacancer!

Nej. Jag skänker pengar när jag anser det är något jag vill och då går det till Läkare utan gränser, Unicef eller UNHCR. Jag delar allt jag ser om Tobiasregistret och har gjort de sista fem åren. Jag hjälper mer än gärna en medmänniska men be mig för allt i världen inte att göra någon löjlig symbolisk handling för ett i grunden bra syfte. Tackar alla som har ALS för att någon häller vatten över sig? Intressant är även om de som nu gör detta, har förstått att de som häller hinken över sig är de som väljer att inte donera. De tar ju isvattenshinken istället.

Jag bryr mig inte om vilka som häller denna hink med vatten över sig. Ber någon mig hoppa så undrar jag varför. Jag hoppar inte bara för som jag ser det, kunde jag då lika gärna varit en hamster i en bur som springer runt, runt, runt för att någon sagt det till mig någon gång.
Tänk en gång till.

Vill du hjälpa någon med ALS på riktigt?
Pg: 90 00 49-8
http://www.ullacarinstiftelse.se/ge-en-gava

http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-ishink-over-huvudet-i-kampen-mot-als/

måndag 25 augusti 2014

Bryt benen på polisens hästar!

Våldsvänstern upphör aldrig att förvåna.

Jag röstar inte på Svenskarnas parti. Det kommer aldrig någonsin att komma på tal. Lika lite som jag skulle rösta för något extremparti på vänstersidan.
Jag tror dock på yttrandefrihet och allas rätt att visa vad de tycker utan att behöva vara rädda. Om de nu har fått tillstånd att demonstrera, låt dem!
Som jag ser det hade det absolut bästa någon kunde gjort åt det, varit att stanna hemma.
Låt dem gå och demonstrera på helt öde gator. Stör dem inte så att de får publicitet.

Jo, misshandla djuren med. Verkligen
rätt sätt att gå tillväga mot
de som inte tycker exakt likadant
som du.
En vän till mig som bodde i Malmö berättade mer än en gång om nazisterna han sett bli påhoppade av ett gäng som inte talade svenska så bra. De hade slagit de renrakade killarna sönder och samman men när blåljuset kom sprang de och nazisterna började sparka på polisbilarna istället för att helt lugnt förklara vad de blivit utsatta för. De hade ju faktiskt inte gjort något fel. De gick på trottoaren. De som misshandlade dem slapp undan då polisen fick fullt sjå med dessa misshandlade killar som tog igen sin frustration på poliserna. Min vän sa mer än en gång hur fel han tyckte det var men att de fick skylla sig själv. Att de helt enkelt måste vara tröga som gjorde som de gjorde i denna situation. Till saken hör även att min vän sympatiserade så långt vänsterut man kan komma men tyckte synd om dem.

Jag tycker allt våld är fel. Från alla håll. Våldet från vänster är för mig dock betydligt mer och större än tvärtom och svensk media göder dem med de artiklar de publicerar. Nyheterna igår fylldes av artiklar om den stackars killen som blir påkörd av en polisbil, om de stackars motdemonstranterna som brutalt blev nermejade av polisens hästar, om polisens övervåld och Schyman får artiklar som deklarerar hur fel polisen gör. Alla har faktiskt rätt att vara motdemonstranter.

Ja, klart att de får vara motdemonstranter!
Man får dock inte slå, sparka eller kasta saker på någon annan.
Är man så korkad att man går ut och ställer sig mitt framför polispikén som kommer får de skylla sig själv. Vänstern går ut och tycker att problemet var att Svenskarnas Parti fick ha sitt torgmöte. Som jag ser det är det fruktansvärt fel att inskränka yttrandefriheten och jag håller med Ask om att man inte kan gradera detta. Antingen får alla ha torgmöten eller inga.

Ungdomar mot rasism tycker att alla ska få ha rätt att visa sin avsky i demonstrationerna. Tänk att våld från det ena hållet mot det andra kan vara ok men inte tvärtom.
De ska vara glada att jag inte bestämmer allt för hade jag fått göra det hade vi beväpnat polisen med gummikulor och iskallt vatten på högtryck, förutom det de redan har, och jag hade gett dem befogenhet att använda dem betydligt mer i sådana här situationer.
Att de som ska försvara vår rätt i Sverige ska utsättas för våld av, främst, ungdomar som inte har fått veta att alla människor är lika mycket värda oavsett åsikter, är hemskt!
Mer privilegier till polisen!
Tack för att ni finns och gör ert jobb i en värld av människor som inte har förstått detta med yttrandefriheten. (Den ska gälla även dem som inte anser att just du har rätt.)

http://www.svt.se/nyheter/val2014/ask-ser-ingen-anledning-att-kritisera-polisen

söndag 24 augusti 2014

Emilie Pilthammar till riksdagen!

Fötterna på jorden, 31 år och boendes i Hällevik, Sölvesborg, tillsammans med min familj och vår grå jako.

Jag tänkte skriva vem jag är och vad jag vill för er som nu är intresserade av att veta detta. Är det någon som har fler funderingar eller vill veta något annat så är ni välkomna att höra av er på emilie.pilthammar@moderat.se så kommer jag besvara er fråga så fort jag kan.

Som skrivet är jag 31 år gammal och född 1983 i Karlskrona. Släkten är från början valloner men den närmsta familjen och släkten är från Österlen och Listerlandet. Som barn var jag betydligt tystare än vad jag är idag och det enda som egentligen gjorde att jag lämnade hemmet var att jag skulle spela musik i olika orkestrar och det är det intresse jag fortfarande har kvar. Jag spelar idag i Sölvesborgs Musikkår och i ett irländskt band som heter Irish Pitch men jag har dock varit med i ett antal ensembler, symfoniorkester och Karlskronas Hemvärnsorkester.
Jag började att spela orgel som fyraåring och är därefter skolad i violin och tvärflöjt men spelar idag utöver dessa bland annat tenorsaxofon, gitarr och piano.
Jag gick ren naturvetenskaplig linje på gymnasiet men ville egentligen gå på musikalgymnasium då allt estetiskt alltid har tilltalat mig. Jag brydde mig inte så mycket som jag borde och fick därför gå ett fjärde år för att sedan ta ut mitt slutbetyg. Därifrån gick jag direkt till lärarhögskolan i Kristianstad och läste till matte och naturkunskapslärare och idag har jag fyra månader kvar för att ta ut en examen på även musik och idrott.
Sedan jag tog ut min examen 2006 har jag fortsatt att läsa då jag vill lära mig mer och jag tror aldrig att jag kommer att sluta läsa helt då jag är rädd för att bli totalt låst till det jag en gång lärt mig. Jag vill inte fastna i ett tänk och aldrig komma därifrån.

Mitt intresse för politik kom redan i tidiga tonåren då jag tjänat pengar på mitt första sommarjobb och det här med skatt blev väldigt tydligt. Jag ville inte ge någon annan de pengar jag arbetat ihop.
På den vägen är det och efterhand har jag blivit mer och mer intresserad.

Jag är uppfostrad med att man kan säga till alla att de har fel, bara man gör det på rätt sätt och det lever jag efter. Även det att man ska skilja på sak och person. Mina vänner har sedan uppväxten och fram tills nu varit vida spridda i sina åsikter men det har aldrig gjort mig någonting. Jag har alltid ansett mig själv vara en flummig estetare och känner mig fortfarande sådan även om mitt parti med all sannolikhet inte skulle beskrivas så. Mitt stora intresse för musik, fotografering och resande gör att jag, förmodligen, har en annorlunda syn på väldigt mycket.
Jag letar inte politiska fel hos andra och skulle aldrig trampa över någon för att ta mig någonstans. Min själ och mina åsikter är inte heller till salu och jag går hellre min egen väg, även om den skulle bli ensam, än att tiga och finna mig i att andra bestämmer över mig.
Jag är en vuxen människa som tar mina egna beslut och de beslut jag tar, de står jag för.

Jag går till val på den jag är och vad jag tycker för Moderaterna då de är det parti som bäst stämmer överens med de tankar och tycken jag har, även om det inte är i exakt allt.
I de åsikterna vill jag dock ta mig till Stockholm för att förändra och föra in min syn på saken då jag anser att de som röstar på mig vill att jag ska göra det. En av de saker jag vill föra in och förändra är den centrering av storstäderna jag upplever finns i vårt land. Stockholm är visserligen vår huvudstad men jag har närmre till Köpenhamn och ut i Europa tar jag mig på ett par timmar landvägen. Det fungerar inte på landet som i storstaden och det måste in lite perspektiv på en del saker.

Sedan många år tillbaka har mitt stora mål i livet varit att ta mig till riksdagen av den anledning att det är dit man måste ta sig för att förändra de saker jag vill förändra.
Jag vill förbättra villkoren för de utsatta barn och unga som finns idag genom att ändra några av de texter som socialtjänsten följer. Detta är mitt huvudämne och det genomsyrar allt. Barnets bästa.
Detta finns inom både kommun och landsting men vill man förändra grunden är det riksdagen jag måste ta mig till.
Förutom barnets bästa vill jag ha ett starkare rättsväsende och anser att straffen i vårt land bör bli hårdare men mer förstående. Det låter förmodligen flummigt, men jag anser det värre att avsiktligt skada någon annan än att lura staten på pengar.
Jag anser att straffen ska följa folkets åsikter mer än vad de gör och jag förespråkar att alla kan begå misstag. Ett misstag är dock en gång. Två gånger är en gång för mycket och då ska straffet bli desto hårdare.
Det tredje jag brinner för är förankrat med det första: barnets bästa. Jag vill att skolan ska vara mer fokuserad på eleverna då jag anser att debatten idag många gånger handlar mer om hur jobbigt mycket är för lärarna, och inte om det blir bättre för eleverna.
Jag jobbar som lärare och älskar det yrket. Jag kommer alltid ha det att luta mig mot och det är jag tacksam för. Läraryrket är världens bästa jobb och det jag kommer återgå till den dag jag har förändrat allt jag vill ändra på.

Den sista fråga jag vill driva är vår motorväg genom Blekinge; E22an. Stockholm har inte förstått att denna väg är en livsnerv in i vårt land från stora delar av Europa och då fungerar det inte med den väg som finns. Jag anser denna motorväg vara betydligt viktigare än utbyggnaden av olika tågnät, busslinjer och omfartsleder i våra stora städer för hur ska trafiken ta sig dit om inte över landsgränsen här i söder?

Inför riksdagsvalet tänker jag såhär:
Förra valet var jag 170 röster från en riksdagsplats och det är inte så mycket. Jag står på fjärde plats i detta val medan jag förra gången stod på den tredje. Jag kommer göra mitt bästa för att ta mig in i riksdagen men tittar på listan och ser att tiden ligger för mig. Jag hinner gissningsvis med sju-åtta val till innan min tid är helt passé så jag känner mig inte orolig. Dessutom är min övertygelse att det finns en mening med allt som sker.

Får jag din röst till riksdagen kommer jag göra mitt absolut bästa för att föra fram folkets talan. Folket på landets talan, för jag är inte en stadstjej och kommer aldrig bli. Jag är en person som är van att kämpa och arbeta mig fram och kommer fortsätta med det utan att för den delen använda fina ord och termer. Jag behöver inte det för min övertygelse är att de flesta helst vill ha "vanliga" människor att styra vårt land.
 
“I would rather be governed by the first 2000 people in the Manhattan phone book than the entire faculty of Harvard.”
― William F. Buckley Jr.

Jag kommer inte göra väldigt mycket reklam för mig då jag anser att jag har något ingen av de andra kandidaterna har, jag har denna blogg. Jag har skrivit minst ett inlägg om vad jag tycker, i olika frågor, varenda dag sedan det förra valet och jag kommer fortsätta. Jag kommer synliggöra vad jag gör i riksdagen om jag kommer in, inte bara valåret utan alla år, alltid. Oavsett vad ni undrar om mig så finns det garanterat något om det skrivet här och räds er inte att fråga om det är något ni inte hittar.
emilie.pilthammar@moderat.se

Jag vill föra just Din röst i riksdagen och hoppas på att få ett kryss den 14 september!
Tack!
 

lördag 23 augusti 2014

Bara en tårta?

Hägglund blev tårtad.
Det kunde lika gärna varit någon annan.
Det kunde lika gärna varit NÅGOT annat.

Länken nederst tar upp alla de som har tårtats i Sverige och jag tycker det är totalt fruktansvärt för vår demokrati att detta kan hända. Utrikesminister Anna Lind mördades för snart elva år sedan, men det kunde också lika gärna ha varit en tårta.
Precis på samma sätt kunde det varit något annat än en tårta denna gång.
sydsvenskan.se
Hade jag fått bestämma hade straffet för detta höjts betydligt då det sätter något av det viktigaste vi har i Sverige ur spel. Om förtroendevalda inte kan vara ute bland andra människor utan risk för sitt liv, hur ska de då våga ut?
Hur ska någon våga tycka?
Det går inte och jag tror många med mig blir upprörda över detta.

Mitt intresse är politik och har varit i många år men hade någon tvingat mig att välja mellan familjen och politiken är valet väldigt enkelt. Barnen går före allt och jag hade gjort vad som helst för dem.

Oavsett vad man tycker om andra människors åsikter så måste man respektera dem.
Jag håller tummarna för att detta aldrig kommer hända igen.
Det finns så mycket viktigare saker att ägna sin tid åt än att kasta tårtor efter andra människor.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/goran-hagglund-tartad
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2462596-tartningar-vanligt-i-sverige

fredag 22 augusti 2014

Otrogna riksdagskandidater.

Moderat flörtar med vänstern?
Gissningsvis inte. Det är oftast partier som ligger närmre varandra.

cage8.com
Artikeln handlar om att SVTs valkompass visat att många som tillhör ett parti, ligger väldigt nära ett annat parti. Jag kan självklart inte vara säker och vet inte men gissar på att detta kommer öka i framtiden. Min generation godkänner inte att andra ska bestämma över dem och då är det ingenting jämfört med många av de som är födda på 90 och 00-talet och som curlats av sina föräldrar.
De är inte intresserade av att ge vika på det de tror på.

På grund av det, är jag övertygad om att partierna som de ser ut idag, succesivt kommer att försvinna. Jag tror att det i framtiden kommer vara 200 frågor istället för 45 och sedan kommer väljarna rösta på den som de har mest gemensamt med. Jag kan inte veta men gissar på detta.

Ser jag till mig själv är jag Moderat och så även i denna kompass. Jag ligger dock väldigt nära andra partier och i vissa ställningstaganden håller jag med ett annat parti. Det är inte så konstigt enligt mig då det är svårt att anse ett parti ha 100% rätt i allting.

De 45 frågor som har ställts är inte glasklara och ställda på konstiga sätt och detta har jag skrivit om tidigare. En av frågorna var om man ville ha mer kristna värderingar i skolan. Exakt hur menar man då? Bibelläsning? Psalm varje morgon vid pianot? Jag har ingen aning.
Jag anser dessutom att frågorna inte ger hundra procent säkerhet med partiet utan man måste som enskild person läsa på mer själv. Det finns många frågor som skiljer sig åt oerhört beroende på var man i landet bor.
Jag kan till exempel påstå att förbifart Stockholm inte är högprioriterad för mig medan jag är väldigt förundrad över varför E22an inte byggts ut mer. Detta tror jag dock inte är något som skiljer partierna så mycket åt utan det är olika platser i Sverige och vad som är intressant.

Mitt förslag är: Gör valkompassen på SVT och gå sedan in och läs om de tre partier du får överst. Det tror jag ger dig ett bättre underlag än att enbart göra denna enkät.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/riksdagskandidater-otrogna-partilinjen

torsdag 21 augusti 2014

Alliansfritt Sverige.

Kommunalrådet Emilie Pilthammar.
Hon spelar med sitt band Irish Pitch.
Hon har suttit i kommunfullmäktige sedan 2010.
Nyligen fått plats i kommunstyrelsen.
Hon spelar på rock för rasism.
Jag skulle kunna fortsätta men orkar inte.

I artikeln är "kommunalråd" borta men det finns fortfarande kvar om man söker på mitt namn och bara ser googles resultat. Mycket märkligt alltihop.
"Alliansfritt Sverige." Vad ska jag skriva?
Jag skrattar, för det finns inget rätt i hela artikeln och det är så otroligt uppenbart att tösen som skrivit artikeln inte har någon läggning för det här med källkritik så jag hoppas verkligen inte att hon drömmer om att bli journalist. Hur svårt kan det vara att ta reda på fakta om man vill det?

Jag har aldrig förstått det här med att man ska försöka vinna billiga poäng på att försöka skriva ner andra. Jag är uppfostrad tvärtom. Ser jag att någon annan gör en blunder säger jag det på sin höjd till personen. Jag skulle aldrig ringa någon nättidning eller halvkass internetsida för att försöka ge problem åt någon annan. Jag skulle inte heller hitta på "nyheter" för att få fram en artikel. Jag tror på karma och skulle aldrig göra så.

Kommunalråd är jag inte. Jag har inget band men spelar med i ett irländskt band sedan några år tillbaka. Bandet fanns dock ett bra tag innan jag kom med. Vi spelar irländsk pubmusik som uppskattas av de allra flesta människor och stilen kan under inga omständigheter sorteras in under "rock". Vi spelar som hobby och kom för några år sedan fram till att partier i riksdagen är legitima att spela för, men inte de andra. Vi är helt opolitiska och då vi består av fem personer med olika åsikter kommer vi överens om vad vi ska göra.
Jag har minsann varit med i politiken sedan tonåren och kom gissningsvis med i kommunfullmäktige för åtta år sedan men det kan vara längre sen. Jag är inte helt säker. Kommunstyrelsen har jag om jag inte missminner mig suttit i, i två perioder.
Jag blir så trött på sådana här skriverier.
Tänk om tiden det tog att skriva detta, ägnats åt något viktigt istället!

Sidor som denna är endast ute efter att förstöra för de som inte anser att de har rätt och de tar ingen kritik alls. På deras facebooksida lades artikeln in och en nära vän till mig kommenterade då den till min fördel. Efter många likes av kommentaren togs den bort. Hon lade in den igen men den togs bort en gång till och hon blockerades därefter från sidan. Allt finns dock skärmdumpat enbart på grund av att det är så pinsamt alltihop. Tittar man igenom sidan finns det inga negativa artiklar. Skön verklighet?
Demokrati?

Jag tycker inte som alla andra partier och står för det. Jag skiljer dessutom på sak och person till 100 procent för vilka hobbys eller arbeten människor i min närhet har, spelar ingen roll för mig. Inte var de kommer ifrån, vilket kön, politisk grund eller andra åsikter de har heller.
Demokrati är jobbigt för dessa människor.

För er som nu läser detta, för någon artikel i Alliansfritt Sverige lär det inte bli om denna nyhet:
Irish Pitch kommer spela på Hälleviksbadet nästa lördag under den årliga "Röganatta".
Tillsammans har vi dessutom kommit fram till att för varje ätande person kommer det skänkas tio doser vaccin till Unicef för att hjälpa behövande barn i utsatta länder.
Vi utmanar dessutom alla andra föreningar och företag att göra detsamma!
Lite kan göra skillnad.
Hur många tror nu att det kommer bli en artikeln som säger "Företagare och förening går ihop för utsatta barn"? Jag tror inte det blir någon men ni är alla välkomna dit i vilket fall!
Det kommer bli fullt ös för ett bra syfte!

http://alliansfrittsverige.nu/aktuellt/2014/08/moderatpolitiker-spelar-pa-rock-for-rasism

onsdag 20 augusti 2014

Partiledare i Ring P1!

Har du en fråga?
Ett av mina favoritprogram på radion, Ring P1, har nu bjudit in alla partiledare som kommer vara med som efter schemat nederst. Programmet vill ha in frågor så passa på om det är något ni undrar över!

Ring P1 är många gånger väldigt irriterande beroende på vilken programledare det är som deltar men jag älskar att höra allas åsikter som ringer in. Jag hade själv förmånen att få vara med för några år sedan och pratade då om mitt yrkesval som lärare. Gissningsvis blev jag inte så populär bland resten av lärarna i Sverige men Täppas var faktiskt riktigt trevlig. Jag kan inte påstå att han alltid är det.
Speciellt inte när det är någon som inte tycker som honom.

aftonbladet.se
Igår lyssnade jag på Jonas Sjöstedt och jag blir mörkrädd när jag tänker på vilken oerhörd makt detta parti har. Räknas de sedan som väldigt vänster så är det ingenting jämfört med vad Fi sedan är. Missnöjespartier.

Sjöstedt vill inskränka valfriheten betydligt för alla människor då han inte anser att varken unga, medelålders eller äldre ska ha rätten att välja själv. Vården och skolan, äldrevården. Ingenting ska få gå med vinst. Det är lätt för honom att dra upp exempel med hur många som farit illa av hur pengahungriga vissa personer är.
Hur i hela världen tror han att människor tar sig fram?
De som skulle jobba livet ur sig för ingenting är få. Jag är inte en av dem.
Jobbar jag vill jag ha betalt därefter så att jag ska kunna försörja familjen.
Varför skulle jag spendera tid hemifrån utan att få något för det?

Tittar vi på LOV, lagen om valfrihet har inneburit att 153 av Sveriges 290 kommuner har infört det men endast tre har bytt tillbaka. 150 kommuner är alltså nöjda. De resterande 137 har inte gett det en chans, min kommun Sölvesborg är en av dem. Man är så uppfylld med att kommunen är bäst så man vill inte ge de gamle chansen att välja vilken ålderdom de har. Carema och Attendo jagas för att de behandlat människor felaktigt men det de som gnäller glömmer då är att den som är missnöjd, får byta. Finns det bara kommunal äldrevård och du missköts, vad gör du då?
Vem vänder du dig till?
Kommunledningen som är partisk? (De är ju redan uppfyllda med att de är bäst.)
Samtidigt är det så att kommunerna även de missköter de äldre men det får inte lika mycket uppmärksamhet. Förmodligen på grund av det vänstervridna mediesamhälle vi har.

Jag vet att jag själv vet bäst hur jag vill ha det när jag blir äldre och jag kommer aldrig finna mig i att någon annan ska ta besluten över mitt huvud. Jag tror inte jag är ensam utan är övertygad om att hela min generation tänker så och det ger mig hopp.
Ett parti som är emot att låta just DIG bestämma över ditt eget liv, det tror inte jag överlever i längden.

Schema:
Vecka 34 – med Nicke Nordmark
Måndag:
Jonas Sjöstedt (V)
Tisdag: Stefan Löfven (S)
Onsdag: Annie Lööf (C)
Torsdag: Jan Björklund (FP)
Fredag: Vanligt program med Nicke


Vecka 35 (med Emmy Rasper)
Måndag: Göran Hägglund (KD)
Tisdag: Fredrik Reinfeldt (M)
Onsdag: Åsa Romson (MP)
Torsdag: Jimmie Åkesson (SD)
Fredag: Vanligt program med Emmy


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1120&artikel=5936353

tisdag 19 augusti 2014

Gud som haver barnen kär..

Tänk om.
Det finns väldigt många sådana i mitt liv.
Tänk om lagarna hade sett annorlunda ut.
Tänk om människor alltid valt att behandla barn, oavsett vilkas de är, bra.
Tänk om världen hade varit en bättre plats för fler.

Jag läser artiklarna nedan och tänker:
Tänk om jag hade haft mer pengar. Då hade jag köpt mer tomt, byggt ut huset och ansökt om att ta hand om så många som möjligt av alla de barn som far illa på vårt runda klot.
svt.se
Tänk om vi hade kunnat hjälpa några barn till.

Vi har köpt en sjusitsig bil för att få plats vilket gör att det får plats två till. Bilen känns ändå rätt liten och vi har tittat på större bilar. Tur jag inte är miljöpartist. Jag anser nämligen barns välbefinnande betydligt viktigare än miljön. De kan kämpa hur mycket de vill för miljön men faktum är att vuxna slutar inte misshandla barn för att klotet inte blir så varmt. Barn kommer inte sluta fara illa för att människor får betala mer i bensinskatt.
Barn kommer, oavsett vad som sker, fortsätta fara illa och det bästa vi kan göra är att försöka hjälpa dem. Fler bör göra en insats för att de ska få det bättre.

USA har en stor kris då runt 60 000 barn har flytt till USA från Mexico.
60 000 barn. Sextiotusen.
Det är mer än tre gånger så många människor som bor i hela min kommun.
Säg att två tredjedelar av dem har någon anhörig som tar hand om dem.
DÅ blir det tjugotusen (20 000) barn kvar.
Varför inte ordna upp med adoption lättare?
Varför inte öppna upp för andra länder?
Förenkla reglerna för de som vill adoptera barn är många.
En anledning till att man backar från adoption är dock de enorma kostnaderna detta medför, den tid och den press det tar att få igenom det samt att det är väldiga krav på åldern.

Här finns alltså gissningsvis 20 000 barn som behöver vård. Varför inte adoptera dem?
Varför inte skicka ut till hela världen att dessa barn behöver hjälp?
Självklart ska de som adopteras kollas för barnen ska inte behöva hamna i en annan sorts misär men jag hoppas att de inte är så många.

Jag önskar av hela mitt hjärta att dessa barn kommer till kärleksfulla hem som tar hand om dem.
Hade möjligheten funnits, hade jag flugit dit och hämtat hem några barn för hur jobbig jag än kan vara med jämna mellanrum är min övertygelse att de hade fått det betydligt bättre här hos oss än som flyktingar som skickas mellan gränserna.

... se till mig som liten är.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/flyktingkris-vid-usa-s-grans-mot-mexiko
http://www.svt.se/nyheter/varlden/hon-kampar-for-ett-av-tiotusentals-flyktingbarn

måndag 18 augusti 2014

Alltid barnen som drabbas värst.

Gör en insats!

Iphone, Ipad, andra mobiler, 100 tevekanaler, kläder i överflöd, leksaker och skulle du inte orka göra en middag så beställ en pizza. Det finns inga gränser här. Trots det gnäller väldigt många människor över i princip allting. Det finns alltid någonting att gnälla över.
På andra delar av jorden svälter människor ihjäl.
Barn dör av en enda anledning; de får ingen mat.
svt.se

Jag är allt annat än kommunist och tycker att alla ska göra sig förtjänta av det de får.
Det finns dock alltid ett undantag: Barnen.
Barnen kan inte hjälpa att de finns till och de kan inte påverka sin situation.

De flesta människor vill hjälpa de som har det sämre och så även jag.
Sverige är väldigt duktiga med att slå sig för bröstet och högljutt berätta hur fantastiskt duktiga vi är som tar hit människor. Hur många asylsökande vi har.
Faktum är dock, att de barn vi ser på bilder från länder utsatta av krig eller svält, aldrig får chansen att komma hit. Oavsett hur många som kommer hit är min övertygelse att de svagaste och minsta, vilket till stora delar är barnen, inte får möjligheten att komma till vårt fina land.
De behöver hjälp där de befinner sig för att få en chans att överleva.
Dessa barn har aldrig gjort någon något, ge dem en chans.
Jag önskar att jag hade kunnat ta med dem hem allihop.

Skänk en peng, vilken summa som helst, för att hjälpa de barn som lever under gränsen för vad de kommer överleva i längden.
Tänk på Unicef eller UNHCR!

http://unicef.se/stod-oss
http://sverigeforunhcr.se/stod-oss

http://www.svt.se/nyheter/varlden/unicef-mer-an-halften-av-pengarna-saknas

söndag 17 augusti 2014

Fantastisk journalistik.

Min familj är helig. Jag lägger inte ut några bilder på barnen eller andra medlemmar såvida de inte har godkänt det. Jag undviker det dock. Anledningen är att det finns så många som tyvärr inte kan skilja på sak och person. Finns det då någon riktig "knäppis" där ute som skulle vilja mig illa så ska de i alla fall ha svårigheter att hitta resten av min familj.

Jag valde för många år sedan att börja engagera mig för Moderaterna då detta parti hade mest saker som lockade mig. Jag valde det. Min familj har inte valt vad jag gör. De är fria människor att tycka och tänka hur de vill men de ska under inga omständigheter dömas för vad jag har gjort eller gör.
Precis så tänker jag om alla. Jag skulle aldrig tycka något speciellt om någon för att deras föräldrar har gjort något. Eller den de lever med. Barnen.
Det är totalt tabu.

Min familj ska inte heller sättas in i sammanhang med mitt politiska intresse för de behöver inte tänka som mig och det står dem fritt att tycka vad de vill.
jinge.se
En tidning i Blekinge hängde för ett tag sedan ut min man av den enda anledning att han är det. Han hängdes ut, utan någon som helst grund, för att tidningen på något vridet sätt skulle få det till att jag och min familj förmodligen tillhör de där högerextrema. Jag nämns inte med namn utan blir tillskriven att jag är den där vännen till han man inte får nämna.
Det kan jag ta, även om jag tycker det är fel, då jag valt politiken och uppenbarligen är det så idag att man ska ha levt ett helt felfritt liv, med rättänkande vänner och aldrig ställa sig frågande till något känsligt, för att slippa jagas av kassa journalister som vill förmedla felaktiga nyheter då de inte kan hitta något vettigt att skriva om i nyhetstorkan.
För nyhetstorka måste det vara när man hänger ut personen jag lever med.
Det finns ju inga krig, terrorbrott, försvunna flygplan, smittsamma sjukdomar eller kungliga nyheter att skriva om. Klart man måste hänga ut mannen till den där moderaten som är vän med den där man inte nämner. Helt sjukt i min värld.

Efter kontakt med tidningens topp fick han en ursäkt och det skulle sättas in en rättelse om han ville det. Jo, självklart så vill man få en notis till i tidningen så att fler kan se det. Jag är ironisk. Erfarenheten säger dessutom att det inte kommer bli en framsiderubrik med "XX ber om ursäkt för sin dåliga journalistik" utan det blir en liten notis gömd någonstans.
I denna kontakt fick jag veta att reportaget skrivits för att vara lite "familjärt".
Familjärt är för mig att skriva om det gulliga husdjuret som finns i familjen eller om familjens mysiga semesterminnen, inte att hänga ut och påstå en i familjen tillhöra en viss genre av människor.

Inte nog med att journalisten som uppenbarligen inte får skriva om riktiga nyheter gör artikeln, så tar en toppolitiker upp det på sin blogg med antydningar som skrivits tidigare. Den där som är vän med han som inte får nämnas, har visst stöd ännu längre åt höger.
Hur man som inbiten politiker kan vara så dum att tro på vad tidningarna skriver är för mig väldigt knepigt men det var inte första gången denne hängde ut någon som inte passade in i dennes mönster. Tänk om jag skulle göra likadant.
När man är ute och spelar hör man och ser väldigt mycket. Tänk om jag skulle hänga ut denne toppolitiker för att en mycket nära släkting drar skämt om asylboenden och invandring. Jag skulle kunna lagt ut skärmdumpar om "hur mörkt det blivit i Sölvesborg" som skrivits och antyda om vilken främlingsfientlig människa denna person är. Det finns inte i min värld. Jag vill inte tjäna några poäng på att bete mig som en sådan person jag aldrig skulle vilja att barnen blev. De uppfostras i motsatt riktning. Stå för vad ni själv gör och tycker, skit i alla andra och gå er egen väg.

De sista veckorna har jag fått den artikel, som var i tidningen, åt mig många gånger av människor som tror att journalister och tidningar står för sanningen. Jag undrar när de ska vakna.
Jag kommer aldrig sänka mig så lågt att jag skulle försöka vinna dåliga poäng på vad en människas familj, släktingar eller vänner står för.
Jag står för vad jag gör, inte för vad någon annan gjort så häng ut mig men lämna min familj ifred. Det borde inte ens behövas sägas då journalister bör ha läst lite pressetik.
Pinsamt.

lördag 16 augusti 2014

Lättare att ta körkort med lån?

Socialdemokraterna tycker att lån till ett körkort kan vara bra.

Jag är mycket förvånad över att de inte säger att alla ska få det med tanke på hur solidariska de är, men detta med ett lån ställer jag mig inte helt oäven till.
Ett lån är något som ska betalas tillbaka.

Jag anser att man ska se till förslaget och inte enbart titta på vilket parti det är som lägger det. Jag har många gånger tjatat om att motioner kanske skulle varit utan partibeteckning och namn. Kanske hade alla då tittat på förslaget istället för vilket parti som lagt det. Många gånger anser jag dock att människor inte klarar det. Jag vet att jag gör det.
aftonbladet.se

Socialdemokraternas Löfven har nu tagit upp i sitt sommartal att de som behöver ett körkort för att kunna jobba bör få ett lån till detta. Jag tycker det är ett bra förslag. Ett lån är ett lån och inget man bara får utan personen ifråga ska sedan betala tillbaka det. Varför inte?

Ett arbete är viktigt på många sätt, inte bara för inkomsten. Den sociala biten är oerhört viktig och min övertygelse är att den som jobbar många gånger klarar sig från exempelvis depressioner. Alla behöver någon att prata med, någon att utbyta tankar med. Att bara gå hemma kan förstöra vem som helst och jag är en person som klättrar på väggarna om jag inte har någonting att göra.
Att ge dem som inte har en buffert, föräldrar som betalar eller en möjlighet att ta ett lån på annat sätt, tycker jag att detta kan vara bra.
Det kan kanske ge några möjligheten att ta jobb de annars inte hade kunnat.
Jag bryr mig inte om att det är socialdemokraterna som har lagt detta förslag, jag tycker det är ok även om jag inte håller med om deras politik på väldigt många andra punkter.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/s-satsar-miljard-pa-utokad-skolplikt

fredag 15 augusti 2014

En sjuk värld vi lever i.

Polis var länge drömyrket. Att svara hundra procent ärligt på varje fråga är dock inte att rekommendera. Jag har klarat alla fysiska och psykiska tester till polisen med väldigt bra resultat men rök på sista frågan:
Är det polis du vill jobba som?
Jag svarade nej. Jag är uppväxt med att man ska vara ärlig. De som intervjuade mig fick väldigt lustiga miner och undrade vad jag gjorde där. Jag berättade att jag ville till riksdagen för att ändra det jag tycker är fel i Sverige men att jag inte vet om jag någonsin kommer att komma dit vilket tvingar mig till att ha en utbildning. Jag var redan färdigutbildad lärare men gillar obekväma tider och är gärna uppe på natten så polis hade passat mig bra på det sättet.
Jag kom inte in. Varken då eller de elva gånger jag sökt sedan dess.
Jag må inte vara världen smartaste person men jag förstår att jag aldrig kommer att komma in.
Söker man på mitt namn är det rätt klart var jag står men det har blivit en principsak att jag ska söka. Jag kanske kan komma med i Guiness Rekordbok om inte annat!

aftonbladet.se
Artikeln nedan är dock skrämmande.
Jag tackar dig som skickade den till mig!

Efter terrorhotet mot Oslo i Norge blev fler brott uppklarade och desto fler stoppades. Antalet brott sjönk alltså enbart på grund av att polisen satte in extra bevakning på grund av hotet.
Forskning från olika håll pekar på att just polisnärvaro i väldigt utsatt kriminella områden minskar antalet brott. Problemet kommer då till Sverige.
I Sverige gör vi tvärt om.

Då vissa områden i Sverige är väldigt hatiska mot just poliser händer det att nödsamtal rings för att locka dit polisen. När det händer något i dessa områden vågar inte heller polisen ta sig dit i rädsla för att provocera fram något. Vad har hänt?
Polisen står för trygghet och är de man ska ringa när man behöver hjälp.
Ingen ska skjuta raketer eller kasta sten på dem.
En vän till mig jobbar som brandman i Göteborgs utsatta områden och denne berättar samma historier. De som är till för att hjälpa, blir utsatta för brott när de ska sköta sitt jobb.
Detta resulterar i att istället för att polisen befinner sig där och punktmarkerar hela tiden, visar de sig där så lite som möjligt för att inte provocera.
Vad leder det till?
Jo, anarki.
Ska vi bli små samhällen i Sverige som inte behöver lyda lag och ordning?
Så vill inte jag att det ska vara.
Då kommer nästa hållpunkt. Skulle jag vilja att mina nära och kära skulle ta sig in i dessa områden?
Absolut nej. Så trots att forskningen säger tvärtom, polisen bör vara betydligt mer närvarande i områden med hög kriminalitet, så förstår jag att de inte vill. Moment 22.
De har dock valt yrket.
Hoppas att jag aldrig kommer in på polisutbildningen.

Läs länken!
Den är mycket tankvärd!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/oslo-tryggare-med-terrorhotet_3787530.svd

torsdag 14 augusti 2014

Ett tydligt ställningstagande av Vänstern: våld är alltså ok.

Kartellen och Sebbe Staxx kommer nu spela i Linköping trots att den Moderata kommunledningen stoppade sponsringen. De vägrade dessutom att ge sig och betalade de 70 000 kronor som avbokningsavgiften var. Anledningen att de inte ville ha dem på konsert var deras tydliga linje om att våld är ok och sina kopplingar till vänsterextrema grupper.

svt.se
Staxx har uttalat dödshot mot en partiledare och står upp för att våld är ok mot högergrupper. Han tycker att det våld han förespråkar är bra då det är mot de på högerkanten.
Öga för öga, tand för tand.
Var återfinner vi det?

I riksdagen finns Moderaterna, Folkpartiet, Centern, Kristendemokraterna, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Mig veterligen står de alla för demokrati och vad jag vet har inget av dessa partier gått ut i media och sagt att våld är bra.
Hur skulle det se utom ett parti tog en sådan ställning?

Främst Vänsterpartiet men även socialdemokraterna har nu tydligt tagit ställning för Kartellen och Staxx. De kommer anlita dem då de nu går ut och säger att de spelar gratis bara någon tar emot dem. Vänstern nappade på detta direkt.
Vad är det som gör det legitimt?
Jag tycker att kommunledningen gjorde helt rätt som stoppade denna konsert och allt annat är för mig dumt. Inget våld är ok. Jag bryr mig inte om ifall det gäller höger eller vänsterextremister men förstår inte hur det från vänster alltid kan förskönas. Vänsterpartiet som har ett väldigt taskigt förflutet, de väljer nu att anlita dessa musiker.

Vänd på kakan. Tänk er ett band med högerextrema kopplingar till exempelvis Svenskarnas parti. Tänk er att de sjunger om Fridolin, Löfven eller Sjöstedt. Tänk er att de blir dömda för det.
Tänk sedan om något av de blå partierna hade anlitat dem.
Hur hade media reagerat?
Gissningsvis hade det blivit betydligt fler reaktioner.

Kartellen och Staxx förespråkar våld mot oliktänkande. Hade det varit ok om det var en annan grupp som utsatts? Tänk om det inte var ett parti, utan en religion som utsatts. Hade det varit ok?

För mig är det viktigt att inte göra skillnad. För mig är det viktigt att det är lika för alla.
Jag önskar att även vänsterpartiet som påstår sig göra det, hade stått för det.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/kartellen-vill-spela-gratis-i-linkoping

onsdag 13 augusti 2014

En stor man finns inte här längre.

Robin Williams har gått vidare från detta livet till nästa.

En man som alltid syntes glad och som enligt vännerna alltid var en uppåt person med upptåg för sig hela tiden. Det kanske är så. Desto sämre du mår desto gladare är du utåt för att ingen ska se verkligheten.

thewrap.com
Gårdagens diskussioner på radion handlade till stor del om varför så många människor mår sämre idag än förr. En av de kurser jag har tar upp att det är olika modernt med olika tillstånd och detta decenniets stora "mode" är utbrändhet.
Självmord bör dock inte vara ett mode.
Frågan ställdes varför så många väljer att begå självmord och jag har inget universalsvar men jag anser mig ha ett hum om varför ungdomar mår dåligt.
Jag tror få tar livet av sig i rädsla för klimathot, gifter i maten eller dåliga betyg i skolan.
Jag har skrivit det tidigare och står fast vid att den som har ett starkt skyddsnät är mer skyddad från sådant här än andra. De som har en familj som alltid funnits där har färre anledningar till att avsluta detta liv. För så ser jag det. Detta liv. Min övertygelse är att det kommer fler.
Jag är dock fullt medveten om att det inte alltid stämmer.
Det finns händelser som kan knäcka vem som helst och jag anser att det egna livet är upp till var och en att bestämma över hur hemskt det än kan vara att någon väljer att inte längre finnas ibland oss.

Vad det gäller ungdomar som mår dåligt skyller jag samhället och den "moderna" värld vi lever i. Är det konstigt att barnen inte känner sina föräldrar när de ägnar nio-tio timmar på dagis varje dag? Efter dagis/skola/fritids är det träning och övning. Hästen behöver skötas om.
De som väljer att jobba färre timmar för att umgås med sina barn är tyvärr inte i majoritet och anledningarna är oftast att man inte har råd. Prioritering kallar jag det.
Skippa den nya bilen. Skippa en utlandssemester. Skippa de nya kläderna och spendera den tiden hemma istället. Barnen uppfostras på kommunala kollektiv istället för av föräldrarna.
Barnen lever alltså stora delar av sina liv med andra än familjen. När de sedan kommer upp i tonåren, är det konstigt att de inte har någon att stötta sig mot?
Föräldrarna har med all sannolikhet inte tid då heller. Karriären är ju väldigt viktig.
Jag tror att om den ena föräldern hade varit hemma eller åtminstone endast jobbat halvtid så hade barnen vuxit upp till betydligt tryggare människor.
Tid är pengar sägs det.
Jo, men du lever inte för att jobba. Du jobbar för att kunna leva så jag anser det bättre att se över vad som verkligen är viktigt och sedan prioritera.

Min favorit har alltid varit Döda Poeters Sällskap och det är tragiskt att denne man valt att inte längre leva bland oss. Hoppas han har fått den frid han sökte.

http://www.svt.se/kultur/film/polisen-bekraftar-williams-sjalvmord

tisdag 12 augusti 2014

Myter som för många är sanna.

Barnen blir inte friskare av amning. Barn kan visst äta salt.

Jag har lyssnat på de flesta sommarpratarna men fick nog mest glädje av damen som var med igår: Agnes Wold. Väldigt intelligent och med lite humor i det hon pratade om.
Sist men inte minst tar hon sedan upp myter som verkligen inte stämmer och jag skrattade rakt ut.
Så många gånger jag har ifrågasatt detta.
Så många gånger jag fått ta väldigt mycket kommentarer om mig och mina stackars barn som inte blir ammade. Hur ska de kunna överleva!?
sr.se
Så många gånger jag förklarat att jag är friskheten själv trots att jag inte blev ammad. Gångerna jag varit sjuk i mitt liv kan räknas på en hand och jag har under alla mina år som arbetande varit sjuk en dag. Då var jag inte ens sjuk i den bemärkelsen utan jag hade en mindre trevlig böld i ansiktet efter en resa i Asien som resulterade i något virus.
Jag hade alltså kunnat jobba men det tyckte inte de som bestämde.
Jag är alltid frisk, utan bröstmjölken.

Barn kan äta salt. De kan äta exakt samma mat som vuxna äter och Agnes slår hål på fler myter.
Skönast i hela programmet är att hon gör narr av media. Hon tar upp att de i omgångar för fram saker som inte stämmer och att hon skulle behövt ägna all vaken tid åt att dementera alla felaktigheter.

Hon tar även upp en väldigt intressant sak. Råden som exempelvis mödra och barnhälsovården ger behöver inte vara befästa i verkligheten över huvud taget. Det kan alltså vara så att tipset du får är direkt skadligt för det är inte beprövat eller forskat på.
Som exempel tar hon att spädbarn förr skulle ligga på mage men ingen vet var det kom ifrån. Ingen vill kännas vid att de började med det och hennes gissning var att den briljanta idéen kom från någon som sett framstupa sidoläge och ansett att det borde vara bättre för spädbarn att ligga på ett liknande sätt om de spydde. Så många barn som fick sätta livet till för detta direkt felaktiga råd.

Jag har alltid haft som devis att jag ska tänka själv. På MVC har jag vägrat ta emot papprena som säger vad jag ska äta eller senare hur barnen ska skötas. Att ta hand om och leva med barn måste vara det mest naturliga i hela världen och jag klarar det själv, utan att någon människa från storstan ska berätta för mig vad som är bäst.

Agnes Wold är inte bara överläkare utan även forskare och hon slår fast att det med att barnens njurar inte tål saltet eller att ammade barn har färre allergier, det stämmer inte.
Trots detta är min övertygelse väldigt stor att jag kommer få väldigt mycket mothugg på detta ändå för de som "vet" att det stämmer är många. Det gäller att hänga med.
När jag var liten vägrade jag klippa mig. Jag ville helt enkelt inte och ett av de argument jag fick till mig då var att om man klippte sig ofta växte håret snabbare. Ärligt?
När ett dött ting klipps av din kropp skulle alltså det döda tinget signalera till kroppen att det måste skynda sig för att växa ut till samma längd? Nej. Helt omöjligt.

Trots att vi har en forskande överläkare som säger att det är en direkt lögn att påstå detta lärs detta ändå ut på många ställen. Varför?
För mig är det mycket märkligt att människor hellre förlitar sig på det som var förr.
Jag hoppas verkligen de använder sin Nokia 3210 och kör en gammal Volvo med. Jag hoppas de lägger sina barn på magen för vem har påstått att det inte var bra?

Just amningen är dessutom en väldigt känslig fråga för många och de som inte vågar stå på sig som jag har gjort, kan må väldigt dåligt av det. Fakta är alltså att barnet inte blir friskare av amning. Punkt.

Tro på dig själv!
Lyssna gärna på programmet för det var väldigt intressant att höra. Jag är varken mycket för genustänk eller att dela upp saker i manligt och kvinnligt men det är en fröjd att höra henne prata om skillnaderna mellan könen utan att hon påstår sig vara en feminist.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/414728?programid=2071
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2071

måndag 11 augusti 2014

Straffet du ska leva med för alltid.

Hårdare straff i Sverige, absolut. Mänskligheten tycker jag dock är viktig.

Jag är inte helt konsekvent enligt vissa men enligt mig själv är jag det. Jag anser att det är skillnad på brott och brott. Stora skillnader. Jag är en envis och många gånger styvnackad person i vissa frågor men artiklarna nedan är exempel på något som enbart får mig att bli ledsen då det inte finns några vinnare.

En ung kille tar bilen trots att han har druckit och kör in i en bil så att föraren dör och passageraren överlever med svårare skador. Killen själv klarar sig rätt lindrigt.
Som jag ser det kan man se detta på olika sätt och jag vet hur många människor resonerar:
Han får skylla sig själv, han tog beslutet att köra själv, han orsakade olyckan, hoppas han blir inlåst för all framtid.. Åsikterna är många.
Vid ett sådant här fall tänker jag dock tvärtom och har alltid gjort.
Jag känner varken killen som körde eller de som blev drabbade utan tänker såhär varje gång jag läser om en olycka.

Måtte familjen till den omkomne förlåta honom för vad han har gjort. Jag tror inte det finns en enda människa som sätter sig i bilen och tänker att de ska köra ihjäl någon. Att han var full är fruktansvärt men jag tänker att det hade varit betydligt värre om han hade varit äldre för i mina ögon är detta ungdomligt oförstånd trots att han är över tjugo år.
Ungdomligt oförstånd.
Du får inte köra bil påverkad av någonting, absolut inte.
Hans tanke har dock garanterat inte varit att döda eller skada någon.

kvällsposten.se
Hade detta hänt min familj hade jag blivit förkrossad men hur envis jag än är i vanliga fall hade jag velat träffa killen för att ge honom en kram och försöka ge honom en chans till att leva vidare. Han är inte så gammal och har många år kvar att leva.
Jag gissar på att hans straff inte blir jättelångt trots att det är mycket han anklagas för men jag hoppas att han inte behöver sitta inne. Jag hoppas att han får fortsätta sitt jobb med en fotboja eller vad som behövs för att försöka få honom till ett normalt liv så fort som möjligt.
Dessutom vill jag att han ska få vård för han ska under hela sitt liv leva med att han har dödat någon annan. Han har tagit någons liv på grund av felaktiga beslut han tagit.

Jag har alltid avskytt USAs system där de anhöriga ska få säga sitt men jag har alltid ansett deras brottssats vara bättre än vår. Om du mördar någon ska du åka in på ett väldigt långt straff och det anser jag även med alla de saker som sker med viljan att skada/döda. Att lura staten på pengar anser jag inte vara så farligt som att sparka ihjäl någon. Tanken med "öga för öga, tand för tand" är för mig hemsk och min övertygelse är att mötet mellan förövare och offer är väldigt viktig för framtiden för båda parter. Det kommer inte vara lätt men jag tror ändå att båda delar mår bättre av att mötas. Familjen kommer aldrig få tillbaka kvinnan som omkom och killen kommer få leva i många år med vetskapen om vad han har gjort. Att mötas för att försöka få något bra ur det tror jag är det bästa.

Killen ska leva med så mycket förakt av människor som aldrig kan sätta sig in i situationen han är i och många är väldigt framfusiga men jag anser inte att ett släckt liv måste betyda att någon annan ska dö. Framförallt ska han leva med den ångest och panik han får varje gång han kör förbi platsen eller någon när någon frågar som inte vet. Han gjorde fel, ja, men det ska han leva med i så många år.

"Lär dig livets stora gåta; älska, glömma och förlåta."
Situationen är fruktansvärd men jag hoppas att det med tiden kommer bli lättare.

http://www.expressen.se/kvallsposten/dog-efter-krock-med-misstankt-rattfyllo/
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19309094.ab

söndag 10 augusti 2014

Fruktansvärt!

Jag mår så dåligt av att läsa denna artikel. Ett barn är ett barn!

svd.se
Jag har när jag själv varit med barn varit väldigt tydligt med att jag gjort fostervattensprov. Anledningen är att vi velat veta att allt är bra med bebisen i magen. Om något skulle vara fel hade det tagits bort. Jag anser att det vid grava fel är humanare. Andra människor får känna och göra hur de vill och jag skulle aldrig lägga mig i deras beslut.

Att läsa denna artikeln är dock totalt fruktansvärt. Om barnet föds och har något fel, så är det fortfarande ett barn. Dessa föräldrar lämnade sitt barn för att det hade downs.
Det är ju deras eget kött och blod!
Barnet är dessutom en tvilling så de tog den tvilling som var frisk och lämnade det andra.
Hur kan man bara ha mage att göra detta?

Paret från Australien hade en surrogatmamma i Thailand och tog bara ett barn med sig så den thailandska kvinnan som burit och födde barnen behöll det som lämnades då hon inte hade mage att placera det på något hem. Jag är för surrogatmödraskap och hade gärna sett det även i Sverige men jag är starkt ifrågasättande till att det inte finns regler runt det i detta fall.
Jag förstår att det förmodligen är en kvinna i behov av pengar som varit surrogatmamma men hon kan helt omöjligt hjälpa att det ena barnet har ett kromosomfel.

Hur kan man välja att lämna sitt eget barn!?
Jag förstår om det blivit en chock, men tänk att gå varje dag och undra hur det andra barnet mår, vad det gör och hur det har det. Oavsett hur ens barn är så kommer man alltid älska dem.
Hur kan dessa personer bara stänga av det?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/bebis-med-downs-syndrom-overgavs

lördag 9 augusti 2014

Ebola, nu i Europa.

Ebolan har nu tagit sig in i Europa.
Jag skrev om detta bara för ett par dagar sedan men känner redan att det är dags att ta upp det igen.
Jag är inte sjukvårdskunnig och kan inte ta beslut inom vården.
Jag vet inte exakt någonting mer än att jag vet betydligt mer nu än för tio år sedan. Ålder kanske inte är så viktigt men det är erfarenheten och den kan ingen ta bort från dig.

Att vi inte kontrollerar alla som kommer till Sverige är dock för mig som att posta ett brev och välkomna alla sjukdomar in. Sist skrev jag om alla asylsökanden som kom hit och självklart var det några som antog att jag skrev det för att jag har någon främlingsfientlig syn på det hela.
Jag menar ALLA som kommer hit och den främsta delen just nu är asylsökanden men vi har även de som reser i smittade områden oavsett om det är på semester, som volontär eller med något annat jobb. Jag anser att alla som har befunnit sig på en smittad plats ska kollas innan de kommer in i Sverige igen. Som asylsökande vet vi inte exakt var de har varit och därför anser jag att den frivilliga hälsoundersökningen bör vara obligatorisk.
vt.se
Det kanske kostar en hel del pengar men det lär inte vara någonting jämfört med om smittan bryter ut i Sverige.

Dagen efter jag hade mitt förra inlägg togs det upp på Radio Blekinge att Blekingesjukhuset hade full beredskap ifall smittan skulle ta sig in så så fel kan jag inte ha tänkt.
Ebolan har nu tagit sig till Spanien.
Spanien kan du köra till på ett dygn från oss.
Ett dygn. 24 timmar.

Alla som har sett programmen om Australien och Nya Zealand förstår dem. De kontrollerar allt som kommer in i landet. Inte bara människor och djur utan även all packning och det är inte lätt om man åker dit. Jag har en bekant som fick problem med tullen för en påse saltlakrits.
I Sverige kontrollerar vi alla djur väldigt noga men inget annat.
Du får inte ta med din hund hur du vill i världen och det finns en anledning till det.
Alla som jobbar med sådana här frågor bör vara medvetna om detta och jag anser att det borde in direktiv uppifrån för detta.
Några människor kanske inte tycker om hälsoundersökningen men det bör då vara så att alla andras säkerhet är viktigare än en persons integritet. I slutändan kan man alltid välja.
Hade min vän valt att behålla sin påse med saltlakrits, hade han suttit på ett plan hem till Sverige samma dag. Kanske han hade fått sova någon natt i en cell.
Där finns inga ursäkter och jag tycker inte de gör fel.
De behandlar alla exakt likadant. Exakt. Alla följer samma regler.
Varför ska alltid vi hitta ursäkter för allt?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5932434
http://www.svt.se/nyheter/varlden/who-ebola-internationellt-nodlage

fredag 8 augusti 2014

Staxx och Kartellen portad.

Sebbe Stax får inte spela i Linköpings kommun. Det moderata kommunalrådet tycker inte det passar sig att låta honom uppträda med de uttalanden och den musik han har gjort.
Tusen tusen tack!
Stå nu på er!
Corren.se
Arrangörerna för den endagarsfestival som han skulle spela på beklagar att han inte ska spela då han var ett av dragplåsterna. Jag kan utan problem påstå att jag aldrig satt min fot där om han skulle spela. Då jag alltid varit väldigt principfast hade jag inte ens gjort det som tonåring.
Arrangörerna tycker inte heller att han har gjort några kontroversiella uttalanden och beklagar att han inte kan spela.

"Om du är en nazist du får fucking vara beredd på att det finns antinazister och att det kommer att bli blodigt. Det är så det fungerar, det är så det är, säger han"

Nej, han måste verkligen stå för alla människors lika värde med citatet ovan. Arrangörerna anser att hans uttalanden och musik kan tolkas på olika sätt. Hur jag än vrider och vänder på uttalandet ovan kan jag omöjligt få det till något annat än att han inte står för att alla människor är lika mycket värda.

Jag är långt ifrån perfekt på något sätt men en fördel med mig är att jag är väldigt överseende. Jag är väldigt överseende med både kommunister, nazister, anarkister.. listan kan göras lång, så länge det handlar om ungdomar. Ungdomar behöver hitta sin plats i samhället och många gånger går det genom en revolt. Jag tror att de flesta av dessa personer är goda människor inuti och att majoriteten av dem kommer växa upp och tänka om.
Det fanns de med extrema åsikter på båda hållen när jag växte upp men ingen av dem finns kvar där idag. Ingen. Alla växte upp även om det tog olika lång tid och jag kan omöjligt döma dem för vad de var. Jag var ingen ängel själv alltid även om det då rörde sig av andra saker. Vi är alla olika.

Pinsamt är dock att se denna "man" sitta och prata om att våldet är legitimt från det ena hållet men inte det andra. Vad gör honom till en rättfärdighetens kämpe?

Jag hoppas verkligen att denna kommunledning står på sig och även förmedlar till ungdomarna varför Kartellen inte kommer uppträda. Förklara för dem att hat, oavsett var det kommer ifrån,
är fel. Förklara för dem att man inte kan fördöma någon annan och försvara sitt våld med att de andra har fel. Respektera varandra istället.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/linkopings-kommun-vagrar-betala-for-kartellens-konsert
http://www.svt.se/ug/sebbe-staxx-hela-javla-sverige-ar-antidemokratiskt