onsdag 31 december 2014

2014 är snart till ända!

Valår, sverigedemokraterna, studier, asylboenden, tiggeriet och en utökad familj.
2014 har varit ett väldigt innehållsrikt år.

Med risk för att missa en hel del saker tar jag upp de händelser som för mig är de som poppar upp. Den största händelsen för oss som familj är att vi blev en till. I juni fick vi en liten flicka som nu tillsammans med sina syskon förgyller varenda dag. Barn är det mest underbara som finns!
Den största händelsen för det lilla samhälle jag bor i är det asylboende som utan förvarning uppstod i kommunens stora hotell. Jag står fortfarande fast vid att det är en katastrof för vårt samhälle då det i och med detta inte längre finns så många ställen att bo på om du är turist och detta märks redan trots att boendet kom ett halvår in på året. Detta halvår har även visat på hur viljan att tänka på olika sätt styr många. Många som har protesterat mot asylboendet har anklagats för att vara främlingsfientliga och så även jag. Att jag poängterat en miljon gånger att det inte handlar om människorna utan byggnaden hjälper inte och många är de som det sista halvåret visat upp sig med alla fantastiska facebookuppdateringar om sina otroliga insatser för de boende. Precis som vanligt anser jag sådant vara hyckleri för den som gör något av egen god vilja behöver inte berätta det för alla andra utan nöjer sig med att må bra själv, jobba på sin egen karma.
Karmakontot kollar inte facebookuppdateringar och skulle det göra det, är det garanterat inget plus att man måste visa upp allt man gör för att alla andra ska tycka att just du är så duktig, gullig och fantastisk. Jag har inte stött på en enda otrevlig människa som bor där men jag är inte intresserad varken av stickningskvällar eller temadagar för den tid jag skulle få över, ägnar jag helst med familjen på saker barnen väljer. Tid är något underskattat i min värld.

softar.se
Mycket av min tid detta år har ägnats åt skolan för jag började i januari att läsa in idrott, hälsa samt musik till min lärarutbildning. Anledningen är att jag klättrar på väggarna här hemma och då jag sover ytterst lite behöver jag saker att göra. På kvällarna sitter jag och spelar mycket gitarr men annars är det studier och om en månad ska jag plocka ut examen i båda ämnena. Jag har dessutom sökt för att redan om en månad påbörja nästa års studier och denna gång ska jag läsa in SO-ämnena, svenska och hemkunskapen om jag kommer in. Detta skulle betyda, om jag orkar hålla mitt engagemang uppe och klara det, att jag om ett år är behörig att undervisa och sätta betyg i alla ämnen utom engelska för alla elever upp till sjuan. Visserligen har vi betyg från årskurs sex men min övertygelse är att den gränsen kommer sänkas med tiden och då är jag förberedd. Min tanke är, att efter detta års studier, läsa in även engelskan och sedan gå på speciallärarprogrammet.
Efter det tänker jag byta riktning helt och läsa in någon annan utbildning.
Det går inte att få nog av kunskap och som Bacón skrivit; Kunskap är makt.

Detta år har även haft en stor brist på tid på grund av det supervalår det varit. Först val till EU och sedan övriga val i Sverige. Det som verkade slå flest med häpnad var Sverigedemokraternas skräll. Som jag skrivit tidigare har dessa människor haft huvudet långt nertryckt i sanden och lekt struts för alla som öppnat sina öron och verkligen lyssnat på vad människor sagt, visste att detta skulle ske. Min övertygelse är dessutom väldigt stor att de kommer öka succesivt så länge inga andra partier tar upp frågan om invandringen. Det minsta som borde begäras är att denna fråga skulle diskuteras precis som alla andra. Ha en öppen debatt utan hat.
För hat är något som verkligen förvånat mig detta år. Människor som sedan min barndom har varit öppensinnade och kärleksfulla har förvandlats till någon sorts åsiktspolis som anser sig ha en betydligt bättre åsikt än andra och som utöver det hatar alla som skulle ha en negativ uppfattning om något rörande invandringen. Dessutom med en väldigt raljerande ton om vilka IQ-befriade människor som röstar på dem. Jag hatar ingen. Jag hatar invandrarna lika lite som sverigedemokraterna för i min värld kan man inte dra människor över samma kant. Det går inte att döma alla för vad en gör men just det hat som riktas mot SD är något jag skräms av och senast detta med Decemberöverenskommelsen, är en katastrof i mina ögon.
Plötsligt gäller inte demokratin längre.
Jag älskar alla människor tills de visat att de inte längre förtjänar det.
Oavsett om de är Sverigedemokrater, vänsterpartister eller invandrare.

Tiggeriet är en annan sak som togs upp och min åsikt här är väldigt klar: Förbjud det.
Tiggarna kommer främst från Rumänien och det betyder att det är EU som ska ta tag i detta och inte vi. Jag skulle aldrig någonsin ge pengar till någon som tigger men jag kommer heller aldrig bete mig illa mot dem för de har samma människovärde som mig. De som spottat efter dem ser inte till sin karma. Det kommer straffa sig på ett eller annat sätt.
Jag anser dock inte att de ska sitta och tigga.
Vill de vara i Sverige för att få in pengar så är de välkomna hit och göra som litauerna och polackerna har gjort i åratal. De kommer hit, arbetar hårt hela sommaren och åker sedan hem för att vara med sin familj och leva för de pengar de tjänat, på vinterhalvåret. De gör någonting och får lön för det.

Jag älskar fortfarande saltlakrits, tomater och oliver.
Jag dricker fortfarande litervis med läsk och äter godis varje dag.
Jag mår dock fortfarande lika bra trots detta!
Det nya året kommer firas med en hög med underbara vänner men jag vill önska er alla därute ett riktigt GOTT NYTT ÅR! (För er som är kristna, jag firade mitt
nyår i oktober)

tisdag 30 december 2014

Flest mobbade barn är utlandsfödda.

Att mobba någon betyder för mig att man själv mår dåligt.
Att den som mobbar fattas något och har föräldrar som inte har koll på sina barn.
Jag är fullt medveten om att det inte alltid är så, att det inte alltid är lätt att hålla koll men om barnen får grunderna i hur man värderar andra människor från början kommer det bli svårt för dem att som äldre göra skillnad på andra personer.

svt.se
Det som förvånade mig mest med denna artikel är det faktum att det inte spelar någon roll vart barnet kommer ifrån, om det är invandrat eller adopterat. Min första tanke var att det var de barn som stack ut som blev mobbade men så är inte fallet. Det räcker att eleven är född i ett annat nordiskt land för att risken för att mobbas ökar.
Dock tycker jag studien är lite fel då det är föräldrarna som fått svara på den och inte barnen. Föräldrar skyddar instinktivt sina barn och min uppfattning är att det inte alltid behöver vara så att barnet är utsatt utan nästan tvärtom, föräldrarna köper dock barnets version.
Jag har varit med om elever som mobbar men där föräldrarna jagar att det är deras barn som mobbas. Jo, barnet har inga vänner men det är för att det slåss med dem som försöker vara snälla.
När språket inte är fullt fungerande finns även då risker, som jag har sett, att barnen inte förstår varandra och därför missuppfattar. Kroppsspråk betyder inte alltid samma beroende på vilken kultur man är uppväxt med.

Jag är inte adoptivförälder och kan inte sätta mig in i den situationen. Jag är dock i en liknande situation och vet att jag hade gjort allt som stod i min makt för att barnet ska må bra. Jag vet att situationen är annorlunda och kanske är det även det som eventuellt skulle göra mig känsligare för eventuella händelser?
Jag vet inte men gissar på att det kan vara så.
Föräldrar vill alltid, åtminstone till stora delar, sina barns bästa.

Barn ska aldrig må dåligt och absolut inte när de går till skolan, som är deras arbetsplats.
Det bästa sättet att komma åt det är att det finns många vuxna på skolan, många ögon som vakar och ser samt föräldrar som är uppmärksamma hemma.
Utöver det behövs det ordentliga handlingsplaner när det sker.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/invandrade-barn-mobbas-oftare

måndag 29 december 2014

Bostadsbristen i Sverige..

Många kan inte flytta hemifrån då kostnaderna för många lägenheter är skyhöga. Det finns dessutom inte så många lägenheter och prognoserna sa redan för några år sedan att det skulle bli en bostadsbrist men på grund av den höga invandringen är det akut kris inom ett par år.
Det är svårt redan idag.

Att som ungdom flytta hemifrån är inte så lätt idag. Speciellt inte i student och större städer. Här på landet är det inte heller så lätt då det helt enkelt inte finns några lägenheter lediga.

titania.se
Invandringen är något man inte får tala om i Sverige och gör man det ändå så kommer man med all sannolikhet bli kallad för främlingsfientlig eller Sverigedemokrat. Vi har inga bostäder.
Jag skriver med jämna mellanrum om hur viktigt jag tycker det är att de som kommer till Sverige får ett humant mottagande och en möjlighet till ett bra liv. En sådan möjlighet är självklart att kunna få ett eget boende. Hur ska det gå till när det inte finns några?
Jag har skrivit tidigare om att vi inte kan låta varenda människa i hela världen komma hit för vi har varken boende eller arbete till dem. Vart ska vi göra hän alla människor som kommer hit?

Den politik som förs idag är alltså varken human mot de ungdomar vi har i Sverige eller mot de som kommer hit och får asyl. I artikeln är en familj intervjuade. De bor åtta personer i en lägenhet på 55 kvadrat och anledningen är att det inte går att få flera små eller en större lägenhet.
Är det mänskligt?

Hur mycket reglerna för att bygga än förändras och förbättras kan det aldrig komma upp i det antal lägenheter som behövs med den befolkningsökning vi står inför. Det går inte att bygga så mycket. De bostadsområden som enbart är lägenheter är inte speciellt attraktiva att bo i heller men vad ska man göra när man inte har något annat att välja på?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen

söndag 28 december 2014

Moderatdemokraterna?

Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna eller en stor röra i mitten. Vilket väljer du?

Jag tycker personligen det är väldigt skönt att slippa kampanjandet igen men att det ska ske på bekostnaden av att vi ska stödja en budget som innebär en katastrof för Sverige, nej. För mig är detta ett stort streck under att ordet demokrati inte längre innebär vad det ska göra.
Jag är inte socialdemokrat och skulle ta det som en personlig anklagelse om någon trodde att jag tillhörde dem eller miljöpartiet. Nu ska vi vara överens med dem!
Löfven har inte hållit ett enda löfte sedan han tillträdde som statsminister men vi ska stödja hans budget? Precis som om han skulle hålla löftet om situationen var den omvända?

Min tro är att det är Stockholms rädsla för det alla, åtminstone de flesta, här nere redan upptäckt. De är rädda för att nyvalet ska visa ännu starkare än valresultatet i höstas att Moderaternas förtroende dalar. Den sista tidens undersökningar har varit tydliga med att Sverigedemokraterna ökar så istället för att ta tag i det och fundera över varför det är så, ha någon form av självkritik, så ser vi till att göra en överenskommelse med våra stora motståndare?
Påstå att det är för folkets bästa men jag tycker inte det.

Skrämmande är också att sex partier har kommit överens vilket i så fall betyder att om Sverigedemokraterna blir större än de andra nästa val, då gäller det inte?
Detsamma gäller vänsterpartiet. Inget av dessa partier är nämligen med i uppgörelsen och räknas inte in. Aldrig att de andra skulle komma överens med alla.
Vad är det för sorts demokrati?
svt.se
Efter valrörelsen intygade jag att jag inte skämdes varken för valresultatet eller min hembygd men nu förfäras jag för mitt parti som varit delaktig i detta. Jag är inte miljöpartist. Jag är Moderat.
Skulle jag då vara glad över denna överenskommelse?
Har inte politikerna här nere lyssnat på folket?

Sverigedemokraterna går framåt. Ingen kan missa det. Ingen bör heller ha missat varför de gör det. Enligt mig är det åtminstone så, att de går starkt framåt på grund av bristen av politik rörande detta ämne från alla andra partier. Att tala om invandringen, dess problem och lösningar, är inte detsamma som att vara varken rasist eller främlingsfientlig. Det minsta man kan begära är åtminstone att detta ämne ska behandlas som alla andra men locket läggs på och rättas ständigt till när det kommer på sned. Detta löser vi nu genom att samarbeta med socialdemokraterna!?
Förhandlingarna har pågått en vecka. Inga vanliga dödliga ska veta något innan
men vi ska tacksamt jubla över det när vi får det slängt till oss.
- Grattis! Ni slipper nyval men från och med nu samarbetar vi över blockgränsen för ert bästa.
Alla som sedan får en kritisk fråga svarar med exakt samma förprintade ord.

Anledningen till denna överenskommelse är ett parti och kommentarerna om att "det är bättre att lyssna på 87% av folket än 13% av den" låter inte vänta på sig. Om nu dessa 87% är så säkra på att de har rätt, ha då en folkomröstning. Vad är alla rädda för om de vet att de vinner?
Jag är inte rädd för min övertygelse om hur resultatet hade sett ut är stor.
Därefter ska politiken utgå från detta. Från folket.

Vänsterpartiet i Danmark skrattar och skämtar om att de villigt tar tillbaka de gamla gränserna Sverige hade. Vänsterpartiet. Om vänsterpartiet där tycker vår invandringspolitik är fel, vart ställer det partierna i Sverige på en skala? Norge kritiserade oss häromdagen. Statliga myndigheter protesterar och ändå förstår nästan inga partier i riksdagen varför sverigedemokraterna blir större?
I veckan fick jag hem en ny tidning som heter Politiken. Även om det inte står är graden av hjärntvättning i den hög. Inte nog med att de tagit in skvallertidningarnas skräpjournalister så gör de egna slutsatser om varför det ser ut som det gör i Sverige. Bland annat finns det en artikel om att Sverigedemokraterna kan öka till runt 20 procent då så många av den svenska befolkningen är främlingsfientliga.

"Främlingsfientlighet, alternativt xenofobi, är en stark eller irrationell motvilja eller rädsla för människor från andra länder, eller en oskälig rädsla eller hat mot främlingar eller det som är främmande eller konstigt." /Wiki

Alltså, var femte svensk är rädd för människor från andra länder. Jag som är ute och hör vad många väljare säger har en endaste gång hört någon som har något emot människorna som kommer. Övriga ifrågasätter allt runt dem, men inte människorna. Jag har hört ifrågasättande om hur de bor, utbildningarna, arbeten, deras praktik, kulturkrockarna samt ifrågasättanden om varför vi drar ner på bidrag till de som är kvar i kriget för att hjälpa några få här. Varför vi nu inte kan ge den nya cancermedicinen till alla de som behöver när invandringen får lov att kosta så mycket pengar. Varför människor inte behandlas lika.
På många av frågorna har jag inga svar och jag får inga lösningar till dem heller.
Gör det mig då till främlingsfientlig, rasist eller sverigedemokrat för att jag ställer frågor om invandringen? Nej. Det borde istället vara en självklarhet för alla andra partier att diskutera denna fråga precis som alla andra frågor. Inga tabun.

Jag ifrågasätter starkt det som händer för de som sitter i riksdagen ska följa vad folket vill, inte vad de enskilda personerna som har detta som yrke tycker och detta borde även betyda att de som är folkvalda in i riksdagen ska föra fram vad respektive förbund tycker och inte vad respektive förbund ska tycka enligt högborgen. Makten ska utgå från folket, inte tvärtom.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/inget-nyval-i-mars

lördag 27 december 2014

Skolkande barn kan nu bli dyrt för föräldrarna.

Räkning till dig som förälder när barnet inte befinner sig i skolan den tid den ska?
Jag tycker inte det är helt fel och kan se många fördelar med det.
Jag är också väldigt medveten om att mycket av den frånvaro denna kommun vill komma åt, inte är skolk utan ledighet som inte gått igenom.
Föräldrarna har alltså begärt sina barn lediga på grund av en familjeresa men inte fått ledigheten beviljad då eleverna bara får vara frånvarande ett visst antal dagar varje läsår.
De har då åkt ändå och detta blir en ogiltig frånvaro för barnet.

Ser jag till mig själv hade detta resulterat i en enda sak: Jag hade inte ansökt om ledighet utan sjukanmält barnet. Skulle de sedan komma med något krav efteråt så skicka då en räkning.

Det stora problemet som jag ser i detta är den sneda bild som detta speglar. Jag är uppvuxen på landet med en rektor som tyckte det var väldigt bra att vi åkte iväg och reste med familjen för allt det vi lärde oss då, sa han att vi aldrig skulle lära oss i skolan. Jag håller med honom än idag och förstår att det många gånger är en ekonomisk sak att elever och deras föräldrar inte åker på semester under loven. Resorna är dubbelt så dyra dessa veckor.
jag.se
Jag hade inte heller åkt då. Varför skulle jag?
Det blir billigare att ta eventuella böter för barnen än åka den vecka de är lediga.
Den sneda spegling jag tänker på är det faktum att läraren idag hålls ansvarig för allting. Som lärare har du väldigt svårt att sätta betyg på en elev när denne har varit på semester fyra av höstterminens veckor. Eleven missar väldigt mycket men många gånger tar inte deras föräldrar det ansvar de måste när eleven inte är i skolan.
Vi hade våra böcker med oss och mina föräldrar satt och pluggade med oss på semestern.
Idag är det många gånger så att föräldrarna anser att deras barn har semester och att det är skolans ansvar att eleven sedan ska klara sig.
Det fungerar inte.

I mina ögon är nog inte böter det bästa för som jag ser det är det lätt att ta sig runt detta. Jag tror det hade varit bättre at föräldrarna fick skriva under någon form av ansvarspapper på att de ska se till att eleven inte halkar efter samt att de tar på sig ansvaret om eleven inte klarar sitt betyg.
Faktum är också att hur mycket föräldrarna än hjälper till kommer eleven missa de diskussioner som varit i klassrummet och detta kan vara nog så viktigt många gånger.

Trots att jag vet hur mycket problem det ställer till för alla lärare hade jag inte nekat någon elev till att resa för jag har fortfarande det tänk som min gamle lärare och rektor hade; barnen lär sig så mycket mer på en resa med familjen.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/skolkande-barns-foraldrar-kan-fa-betala-boter

fredag 26 december 2014

Lyxfällan; att leva på kredit.

Köp nu, betala vid ett senare tillfälle. Många människor går på detta och Lyxfällan har inga problem att hitta nya objekt för sina program.

På ett sätt kan jag förstå när det är yngre människor som inte klarar av det mest väsentliga när man börjar bli vuxen men vuxna människor med arbeten och hus?
Var fallerar det någonstans?
svt.se
I skolans hemkunskap ska man få lära sig den mest grundläggande ekonomin men för mig är det inte skolans uppgift att lära ut hur man ska leva sitt liv. Föräldrarna har som uppgift att barnen ska kunna ta sig genom livet på ett så bra sätt som möjligt och har de då inte klarat att lära ut grundläggande ekonomi är det något som inte stämmer.
Om du är vuxen och fortfarande inte har förstått det så är det något allvarligt som inte stämmer.

Självklart kan du ta saker på avbetalning. För mig finns det två, möjligt tre saker, som är godkända för ett lån: Hus/lägenhet, bil och eventuell tillbyggnad eller renovering på ditt boende. Saker som kommer dig tillgodo den dag det ska säljas av någon anledning.
Inga andra anledningar är för mig ok att ta lån på.
Du ska inte låna till semestern, räkningarna eller ta avbetalning på någonting.
Har du inte råd att köpa något?
Spara då pengarna innan och köp sedan.
Den dag du har sparat ihop till de pengar som behövs kommer du må väldigt bra.
För mig är detta grundläggande.

Har du problem med pengar?
Se över ditt boende, din mat och dina räkningar.
Röker eller snusar du så sluta.
Har du husdjur, gör av med dem.
Ät inte ute och gå inte ut på krogen och festa.
Hur svårt kan det vara att se?
Ok, du vill inte sluta röka.
Gör inte det då men gnäll inte över att du inte har några pengar för den som vill sluta, kan.
Den som vill något tillräckligt mycket kommer klara det. Oavsett vad det är.
Jag låter säkert kall och cynisk i mångas värld men inte i min. För mig är det bara så det fungerar. Har du inte pengar, skaffa inte husdjur. Har du inte pengar till att resa, stanna hemma.
Är ekonomin krass, sluta gå på krogen.
Om du ändå lever i ditt boende utan husdjur och utan några laster. Utan att gå på fester och handla onödiga saker. Utan någon som helst lyx i tillvaron men pengarna ändå tryter?
Då är det dags att byta boende och att kanske se över vilket arbete du har.

Min uppfattning är att de flesta som anser att de inte har pengar har det men lägger dem på helt fel saker. Jag har länge tyckt att de som får socialbidrag samtidigt skulle få en kurs i att laga mat för min erfarenhet efter alla år inom handels, är att de med sämst ekonomi mest handlar "skräp".
Vägen till att få en bra ekonomi, går inte genom att äga flest saker.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/476596?programid=3381

torsdag 25 december 2014

Välja sin graviditet?

Som kvinnlig löneförmån kan hennes ägg frysas ner för att skjuta fram en eventuell graviditet. Många företag i USA väljer nu att ge denna förmån till sina kvinnliga anställda då de anses för attraktiva för arbetsmarknaden under de år de flesta väljer att skaffa familj. Genom att skjuta upp en graviditet så behåller kvinnorna sin plats i företaget.

Jag ser absolut inga problem med detta! Jag tycker det är väldigt bra att de som vill nu får denna möjlighet och dessutom gratis! För de som inte vet är detta absolut inte kostnadsfritt.
Experter skriver om alla de risker som finns och tydligen är det en på hundra som blir överstimulerade. Jag är alltså unik för jag är en av dem som blivit det!
svt.se
Den som väljer att frysa sina ägg går nämligen igenom exakt samma procedur som någon som gör en provrörsbefruktning. Det enda som fattas är själva insättningen och den får dessa kvinnor gå igenom senare. Intressant i det hela är att en överstimulering tydligen ska vara något oerhört fruktansvärt. Jag vet att jag inte är alla och jag vet att jag har en väldigt hög smärttröskel men om jag skulle påstå att något gjorde ont, så var det inte själva överstimuleringen. Nålen de tog ut äggen med är desto värre. Jag har gått igenom detta två gånger och den ene gången tog de ut 31 ägg när det normala ligger på under hälften. Oavsett, är det värt det. Jag hade gjort om det tio gånger till när jag nu vet vad resultatet blir.

När man ska skaffa barn är upp till varje person. Vi är alla olika även om det är så att kroppen är som bäst lämpad för det under vissa år. Detta må vara ett sätt att lura naturen men jag ser inget fel i det, bara möjligheter.
Utan den teknik som finns hade vi fattats två av tre barn. Utan denna teknik är det väldigt många som hade blivit ofrivilligt barnlösa. Detta ger kvinnor en möjlighet att förlänga sin chans till barn lite.

Det skrivs att detta i USA är en löneförmån. För er i Sverige som har problem men inte vet om det, det finns även i Sverige. Inte på exakt samma sätt men nästan. Den som har ett arbete kan låta det betala räkningen för att sedan få det avdraget på sin lön. På detta sätt slipper man en del av kostnaden då man slipper skatta för det. Jag hoppas jag skrev det rätt nu men jag vet att vi har haft detta avdrag på några av kostnaderna. Utan avdragen hade kostnaden vi haft hamnat en bra bit över tvåhundratusen.

Jag tror vi är bortskämda i Sverige med hur mycket fungerar och gärna ser fel i hur andra har det. Om detta hade införts på fler företag i Sverige, och företagen hade upplyst de anställda om de förmåner som finns då barnlöshet ändå är ett så stort problem, då hade kanske fler vågat tala om det.
Ämnet hade inte längre varit så tabubelagt.
Barn är det mest underbara som finns!

http://www.svt.se/nyheter/frys-dina-agg-som-loneforman
http://www.svt.se/nyheter/biverkningarna-kan-behandlas-pa-ett-bra-satt

onsdag 24 december 2014

God Jul!?

Idag tänker jag äta tills jag är proppmätt av all julmat. Utan dåligt samvete.
Jag ska se Kalle Anka bara för att det helt enkelt är så det ska vara och vi ska sitta runt granen och öppna paket tillsammans med hela familjen för att det är så det ska vara.
Allt för barnens skull!

Ska jag vara helt ärligt så hade jag dock kunnat skippa julmaten och ätit en stor sallad eller ett fat med tomater istället. Julmaten är godare mitt i sommaren, men jag äter den inte då heller.
Den är helt enkelt för mycket!
Jag äter inte köttbullar eller korv. Revben.. jo, det går ner ibland.
Sillen fungerar. Skinkan åt vi upp härom dagen och den som är här nu är inte längre varm så den är inte lika god.
Jag hade kunnat skippa all julklappshysteri även om det är den roliga delen. Hysteri vet jag dock inte om jag kallar det för jag var klar med våra redan för en månad sedan.
Jag vill inte ha en enda paket men det är så roligt att se glädjen i barnens ögon när de öppnar sina. Tystnaden lär inte återfinna sig här efter julklappsöppnandet och jag ber redan nu alla som kommer i närheten av vårt hus om ursäkt för det liv som kommer infinna sig här.
Lilleman och jag kommer spela all vaken tid för musik kan man aldrig få nog av!

Nu på förmiddagen kommer jag och en partikollega dela ut chokladkartonger från Moderaterna till många av de som arbetar under dagen och därefter blir det till att fixa maten hemma. Mitt förslag var spagetti och köttfärssås men det blev traditionsenligt julbord så att nästan alla blir nöjda.

Julen är en kristen tradition men jag skulle inte beskriva mig som kristen. Jag firar de hinduiska högtiderna lika mycket som de kristna men ser det som väldigt viktigt att hålla liv i våra svenska traditioner oavsett om jag tycker de är viktiga eller inte. I den föränderliga värld vi lever i kan det vara rätt skönt att ha något, som alltid är likadant, att luta sig tillbaka på.
Barnen måste dessutom få uppleva det jag själv gjorde för julen förknippades alltid med att umgås med familjen och även om jag vet att många dricker denna högtid, togs det på sin höjd någon snaps när jag växte upp och så är det än idag. Julen är barnens högtid och inget de ska förknippa med fulla omdömeslösa vuxna.

Så efter mycket svammel om ingenting så önskar jag er alla en riktigt GOD JUL!
(Helt oberoende av hur många kvinnor som nu råkar finnas med i Kalle Anka.)
 
Avslutar med några bevingade ord som Gert Fylking brukar läsa:
"Farmor njuter av julens atmosfär,
alla är samlade, gammal som kär.
Mor står och rör vid spisen,
far är ute och sätter på…
…kaffet i köket, julfika snart,
i stugan det pysslas i rasande fart.
Ute i kylan är drivan djup,
farfar vill gärna ta sig en…
…promenad i det vita vinterland,
utanför fönstrets rimfrostrand.
Fler gäster det kommer in i husets sal,
alla är här för de har inget…
…emot att fira sin jul,
barnen leker och haver så kul.
Morbror på de små flickorna titta,
”Det vore fint med en liten…
…bulle till kaffet som nu är serverat”,
till Kalle Anka och vänner som har musicerat.
Och Benjamin Syrsa har sjungit så sävligt,
men alla tycker det låter för…
…resten, säger mor, är julmaten klar,
och far bjuder brännvin till envar.
- ”Här finns till alla” hörs hans dova stämma,
"på landet bränner vi nämligen…
…inte upp alla sopor, vi källsorterar,
och spar pengar till det som vi konsumerar”.
Efter maten börjar morfar att mot farstun lunka,
och säger – ”Jag måste faktiskt gå ut och…
…köpa en tidning, vänta ni här”,
jag kommer tillbaka om en stund sisådär.
Och snart kommer tomten och delar ut gåver,
i soffan sitter gamla mormor och…
…nynnar på julevisor med mera,
bredvid tonårsdottern som börjat fundera.
Skall hon berätta på julaftonskvällen,
att hon faktiskt blivit på…
…ett sådant strålande julehumör,
för hon på flaska har fått en odör.
Som får varje man ner på knä och huk,
fast allt hon vill ha är ju deras…
…kärlek, men tänk nu ej mer på det.
För nu skall det sjungas om räven som smet.
Kvällen är slut, den har varit så kul,
och jag önskar er alla en riktigt god jul!"

https://www.youtube.com/watch?v=mD8ybRy6hms
 

tisdag 23 december 2014

En inbyggd moral om vad som egentligen är rätt.

Hyckla över tjocka eller fattiga människor?
Hyckla över vilka andra människor som helst?
Är några mer värda än andra?
Jag blir bestört när jag inser att den moral som borde vara inbyggd, speciellt hos människor som företräder oss alla genom olika politiska partier, inte är det.

Jag kan på ett sätt förstå när man hycklar om eller över politiker för på ett sätt, hur sjukt det än må vara, ingår det i den rollen. Oavsett om personen ifråga vill det eller inte. Oavsett om den personen trampat i klaveret eller inte så kommer den som vill förmodligen hitta någonting på alla.
När det helt plötsligt händer på "vanliga" människor, då är något fel.
När rollen blir den omvända och de som ska företräda folket hycklar över densamma, då är något väldigt fel. När man gör det visar det att man inte tänker sig för.
Den inbyggda moral som bör finnas, finns inte.
På ett väldigt tydligt sätt visar det vilka som har fått lära sig vad som är "rätt" och vilka som har det inbyggt.

Sedan barnsben har jag fått veta att jag kan säga till alla att de har fel. Om jag gör det på rätt sätt. Jag har fått veta att jag inte är värd något mer än någon annan och att allas liv betyder lika mycket.
Jag fick lära mig, att släpp hellre förbi blundrar, för en vacker dag sitter du själv i glashuset och då är det rätt skönt att ha den biten av ryggen fri.
Jag skulle vilja påstå att min moraliska kompass visserligen är inlärd men att den satt där så tidigt att det inte är något konstigt.
Jag skulle aldrig hyckla över människor som inte har satt sig i en position, knappt då, och jag kan inte förstå hur någon, med det väldigt lätta sätt det går att fota av saker på internet idag, vågar det.
En bild säger mer än tusen ord.

Artiklarna nedan är hämtade från en tidningen jag aldrig läser, på grund av den låga nivå som hålls, men är exempel på saker som hycklats med. Tänk att någon gnäller över att vara utan soffa till jul. Dagens ilandsproblem?
Eller de som tvingades gå några extra meter för sin all-inclusiveresa trots att de inte fått veta det innan!
Den ene var dessutom rätt överviktig och behövde nog de metrarna..
Hon kanske hade sparat till den soffan i halva sitt liv! Eller de till resan! Vem skulle då jag vara att döma dem och deras upplevelse?
Det är lätt att håna andra människor men jag undrar om de som gör det, exempelvis hade gjort det om människor på bilden var exempelvis funktionsnedsatta? Tillhörde en annan religion med tillhörande klädsel?
Gissningsvis inte. Då hade ju den hemmagjorda glorian riskerats att smutsas ner.
Men. Är det en "vanlig" alldaglig Svensson, då är det ok?
Inte för mig. För mig spelar det ingen roll vilka personerna är för jag skulle aldrig göra så mot någon.

När Juholt var i blåsväder skrev jag att media och allmänheten skulle lägga ner det drevet. Jag har gjort likadant med andra händelser för i mina ögon hänger man inte enskilda personer, oavsett vilka de är. Det kan finnas undantag men de finns aldrig hos enskilda privatpersoner.


http://www.expressen.se/gt/lovades-soffa-till-jul--har-igenstans-att-sitta/
http://www.expressen.se/kvallsposten/ingen-all-inclusive--de-fick-ata-pa-annat-hotell/

måndag 22 december 2014

Sprututbytesprogrammet i Blekinge

Gratis sprutor till missbrukare?
Detta har varit en hjärtefråga för mig under väldigt många år och trots att det har gått tvärt emot Moderaternas linje har jag från första stund hävdat att detta är något bra. Jag blir så lycklig när jag nu inser att fler och fler börjar se nyttan av detta!

svt.se
Mitt första blogginlägg om ämnet är nästan tre år gammalt för det var då de första resultaten från försöksperioderna kom. Då visade det sig att det fanns väldigt många människoliv och mycket bra samhällsekonomiska effekter av att införa detta. Lund och Malmö genomförde det med enbart positiva resultat. De fick koll på vilka som hade problem och smittor spreds inte längre då samma sprutor inte återanvändes.

För mig är det viktiga med att vara förtroendevald dels att föra fram sitt partis politik men även att stå för vad man själv tycker. Jag är visserligen Moderat men står inte för allt de säger att jag ska göra och i just denna fråga deklarerade jag för många år sedan att om det blev en omröstning, så skulle jag rösta med socialdemokraterna som är enigt positiva i detta.

Jag ser nu med glädje hur opinionen svänger och jag hoppas att detta ska vara ett steg i rätt riktning för att sedan landstinget ska arbeta mot Portugals linje och avkriminalisera droger. Det är nämligen en annan sak inom detta ämne jag anser behandlas fel i Sverige. Många ser en avkriminalisering av droger på samma sätt som sprututbytesprogrammet, som något som främjar ett fortsatt missbruk. Jag ser det som en samhällsbesparing av människoöden och kostnader för vården. I förlängningen för oss skattebetalare.

Till skillnad från vad många tror, och gärna högljutt framför vilket visar att de inte har läst på, så är en avkriminalisering inte detsamma som att legalisera droger. Det är fortfarande inte lagligt att använda droger men istället för att påföljden ska bli fängelse och böter kan det bli omvandlat till omedelbar vård. Sköts inte den blir det fängelse och böter.
Portugal har blivit av med många problem sedan de införde detta 2001 och jag hoppas att jag om max tio år ska kunna skriva ett inlägg här om hur glad jag är över att en avkriminalisering, liksom sprututbytesprogrammet, är infört i alla Sveriges landsting.

söndag 21 december 2014

Att skilja på sak och sak.

Vad får en vice talman säga och tycka?
Björn Söder är nu i blåsväder då han gjort olika uttalanden.
Vad han har sagt eller inte tänker jag inte ens ta en diskussion om för i mina ögon spelar det ingen roll i detta sammanhang. Jag skiljer på den roll han har i riksdagen, som talman, och den som han har annars.

alltid.se
Som jag ser det ska man respektera de satta regler som finns. En sådan, som finns överallt i alla olika politiska sammanhang är att man ska påbörja sitt anförande med "Herr/fru Talman alternativt ordförande".
Svårare än så är det inte. Detta ska göras i kommun och landstingsfullmäktige samt i riksdagen.
Om man tycker likadant som den som är talman spelar absolut ingen roll men du måste respektera spelets regler. Alla måste respektera ämbetet även om personerna i fråga inte tillhör samma parti och inte står för samma åsikter.

Jag är inte förvånad att det är vänstermänniskor som nu har problem med detta för på något sätt så placerar de sig alltid över lagen. Deras våld är alltid ok för det är, enligt dem, för en god sak. Deras särskiljande av andra personer är alltid ok för det är även det för en god sak.
En av vänsterpartiets företrädare som gång efter annan verkligen ser till att flytta gränsen har nu gjort det igen. Hon tänker minsann inte följa den praxis som finns för hon anser inte att talmannen tycker rätt. Hallå?
I Sverige är det demokrati och här får alla tycka och tänka som de vill utan att någon annan kan sätta sig som en polis och ett överhuvud av dem. Tyvärr förstår inte många vänstermänniskor det och nu visar de det verkligen. Det finns en klädkod i riksdagen, men det har de inte heller förstått.

De skyller då på att sverigedemokraterna inte följde praxis gällande budgeten och det ger dessa personer rätt att kasta mer sand. Om praxis nu är så viktigt för dem hade de lagt ner sina röster när talmannen skulle väljas för praxis är att den platsen Söder har går till det tredje största partiet. Alternativt skulle de röstat på honom. Är praxisen bara rätt ibland?

Följ spelets regler eller sluta. Att vänstern inte klarar det förvånar mig dock ingenting för genom
historien har de vid upprepade tillfällen visat att regler de anser alla ska följa, enbart är viktiga för alla andra än dem själv.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6046709
http://www.svt.se/nyheter/sverige/halsade-soder-pa-nordsamiska-i-riksdagen
http://www.svt.se/nyheter/sverige/statsvetare-talmanstrotsen-kan-fa-motsatt-effekt

lördag 20 december 2014

Blir jag miljöpartist om jag väljer att tala om miljön?

Mitt svar är väldigt enkelt. Nej. För att jag börjar prata om miljön blir jag inte miljöpartist. Inte heller om jag är intresserad av miljöfrågorna. Oavsett om miljöpartiet tror det eller inte så är det inte de som har uppfunnit varken miljötänket eller frågorna runt dem för alla partier har någon form av tanke runt politiken. Alla partier har uppfattningar om alla frågor.

Blir jag då automatiskt sverigedemokrat om jag väljer att prata om invandring, integration eller migration? Nej. Svaret är lika enkelt där. De har inte uppfunnit frågan och är inte heller de enda som driver den. De är dock, tyvärr, de enda som har tagit upp den de sista åren.

Kristdemokraternas Göran Hägglund hade en riktigt bra debattartikel i Dagens Nyheter härom dagen. I tidningarna och på radio hördes sedan svallvågorna om hur mycket de närmade sig sverigedemokraterna efter detta. Ursäkta?
Med det tänket skulle ju också sverigedemokraterna närma sig miljöpartiet när de lägger fram sina tankar om miljön. Eller? Det passar kanske inte det rödgröna mediasverige?
Eller varför skrivs det inte om hur blåa socialdemokraterna har blivit när de tar upp åsikten om att det behövs lite ordning och reda i finanserna?
Det finns inget parti som har ett eget epitet på något utan det är samma för alla.

lisastyle.se
De journalister som tar upp "närmandena" lyser bara med den okunskap de har. Ni har inte tänkt på hur lika sverigedemokraterna och kristdemokraternas familjepolitik är? Tanken har aldrig slagit er?
Hur mycket har ni egentligen jämfört vänsterns tankar med miljöpartiets?
Socialdemokraternas?

För mig är det viktigt att vara saklig och jag har skrivit det tidigare. Jag är en Moderat som tycker att vi har en icke fungerande politik runt det som i vardagliga sammanhang kallas för invandringen. Rättare sagt så har vi knappt någon politik i detta ämne och jag hyllar Hägglunds inlägg i debatten!
Det är dags för alla partier att ta upp denna fråga, för fram vad det är ni tycker och tänker.
Allt kostar pengar oavsett om vi vill det eller inte och det bör inte vara konstigare att redovisa det ena framför det andra.

Hägglund lägger nu fram tre förslag:
Asylsökande ska inte få permanent uppehållstillstånd utan tillfälliga de första tre åren.
Lägre bidrag och nytt etableringsstöd.
Snabbare asylprocess.

Exakt vad är fel i detta?
Jag tycker det ska vara ytterst få förunnat att få permanent uppehållstillstånd och jag tycker hela systemet vi har idag, där vi skiljer ut människor efter vilket land de kommer, är helt fel. Jag tycker de förslag som funnits på att sätta krav på ett medborgarskap även skulle kunna gälla för att få ett permanent uppehållstillstånd: Vill du stanna i Sverige? Då bör du kunna tala behjälplig svenska, veta att vi är en monarki, att huvudstaden heter Stockholm och att vi är en demokrati.. Inget krångligt utan det mest banala. Sen om du flytt krig eller förföljelse från Syrien, Eritrea eller Afghanistan spelar för mig ingen roll. Alla ska få samma chans till ett permanent uppehållstillstånd och inte enbart vara vissa förunnat för att de kommer från ett visst land.

Jag tror en snabbare asylprocess med snabba avslag är bra för alla parter. Barn i de familjer som kommer bör snabbt få veta var de ska få lugn och ro. De ska inte flyttas från asylboende, till asylboende, till asylboende och så vidare för så är det idag. Det är inte humant!
Lägre bidrag tror jag är bra för det visar bara på att här ska man göra rätt för sig.

Längst ner har jag länkat till Sveriges radios programserie där de intervjuar alla partier hur de ser på sin invandringspolitik och jag uppmanar alla till att lyssna på dem för det är bra att veta om de alla.

Sverigedemokraterna välkomnade Kristdemokraternas utspel och jag är tudelad till det. Jag tror de tycker det är bra för att de vill att vi ska sänka invandringen men jag tror samtidigt att de blir rädda för den dag alla partier pratar om invandringen lika öppet som vi pratar om exempelvis miljöfrågorna, då måste de även visa att de klarar av alla andra områden också.
Jag är fullt medveten om att det är media som för fram de frågor som de anser är viktiga och till stora delar gäller det för dem att läsa in sig på alla partiers delar av politiken, för ska miljöpartiet bara prata om miljön så blir det lika fel som att bara låta sverigedemokraterna prata om invandringen.
Jag vill se ett öppet debattklimat utan pekfingrar och t-shirtar så kanske vi kan komma någonstans på riktigt.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/kd-haller-presstraff-om-flyktingmottagandet
http://www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-minska-kostnaden-for-flyktingmottagandet/
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4058&grupp=21704
 

fredag 19 december 2014

Sunt förnuft segrade!

De stackars polishästarna blev friade från anklagelserna av att ha sprungit ner de oskyldiga och hjälplösa motdemonstranterna som befann sig i Limhamn.
Tänk, hästarna med poliser på ryggarna sprang rakt ut och siktade in sig på människor som gick och demonstrerade lugnt och försynt. Alla kunde se vilka de var och de var där av helt fredliga syften.
Inte nog med det så tog poliserna som satt i bilarna sats och körde med avsikt på dem.

Nej. De var där för att många gånger ställa till så mycket problem de kunde.

Alla har rätt att demonstrera i Sverige och det tycker jag är bra. Jag förstår det dock inte. Jag förstår inte varför man måste demonstrera.
Ok, du tycker inte som någon annan men måste du ut och bete dig illa för det?
I detta fall var det Svenskarnas parti som var ute och demonstrerade vilket de har sin fulla rätt till men detta generar massvis med, som jag ser det, vänstermänniskor som måste visa sin avsky. De utför en sorts våld för att motverka en annan.
Hade inte det bästa varit att helt enkelt stanna hemma?
svt.se
Tänk om ingen överhuvudtaget kom ut och visade sig när de gick förbi.
Tänk om gatorna hade varit tomma och de hade gått där helt själv!
Det hade inte blivit några artiklar av det. Ingen uppmärksamhet.
Kunde det blivit bättre för dem som inte ansåg att de hade rätt?

Att poliserna friades i detta fall tycker jag är bra!
I min värld är det sunt förnuft. Kommer det en bil, flytta dig. Kommer det galopperande hästar, flytta dig! Människokroppen är mjuk, bilar och hästar är hårda. Varnar polisen och ber dig flytta på dig så gör det för vi respekterar polisen! Det är de som gör att det är ordning och reda i vårt land.

Alla som har sett den omnämnda videosekvensen bör ha reagerat. Polisbussen rullar sakta fram när en person tar ett steg fram för att göra ett försök att stoppa den och blir påkörd. Min gissning är att de flesta tänkte som mig; men flytta dig!

Poliser och deras handlingar ska dömas på samma sätt som alla andra medborgares så detta tycker jag är bra! Dessa poliser har kanske gjort fel någon annan gång, det vet inte jag, men detta ska de inte dömas för. Vill du inte bli påkörd, gå då inte mitt i gatan.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/poliser-frias-fran-misstankar-vid-limhamnskravaller

torsdag 18 december 2014

Det värsta av allt.

En, två, tre.. Ingen drunknad?
Lika bra att räkna en gång till.. och en gång till.. och en gång till..

Jag älskar mitt yrke som lärare men simlektionerna är de värsta av alla.
Trelleborg.se
Jag kan inte sova många nätter innan för jag är så nervös att det ska hända något barn någonting och skräcken är, när man kommer till badhuset med en klass ensam.

Nyheterna berättar nu att många elever inte klarar av simkravet som finns i sjätte klass.
Jag är inte förvånad för jag har själv stött på problem när jag har haft dessa lektioner och de skolor som har väldigt nära till en simhall är tyvärr inte så många.
Många har så pass långt att de måste åka buss och detta innebär en kostnad för skolan som har många saker att prioritera.

För lite sedan gjorde jag själv en rad simtest och dykningar då detta måste bevisas för att få ut en examen i ämnet idrott. Jag är väldigt kritisk till de texter som finns i styrdokumenten då jag inte riktigt kan se relevansen av att en elev kan simma 200 meter bröstsim, i en stilla pool, i ett eget lugnt tempo. Självklart ska elevernas simförmåga testas men gissningsvis hade få av dem klarat att simma dessa 200 meter i havet.
Det finns de som drunknar i pooler, ja.
Sannolikheten att du drunknar i en sjö eller i havet är dock betydligt större.
Trillar du i har du dessutom kläder på dig. Hur lätt är det att simma i detta?

Som jag ser det skulle ett hårdare krav sättas på föräldrarna. Det är skolans uppdrag att se till att alla elever simmar, ja så är det. Men allt kräver övning och det gäller även simningen.
När skolan inte har fler resurser borde det inte vara en omöjlighet att föräldrarna åtminstone tar med sina barn att bada/simma en gång om året. Vattenvanan är väldigt viktig.

Tyvärr är det också så på många håll att eleverna får simma, precis som det står i artikeln, i andra klass för att sedan ha ett uppehåll tills de ska få betyg i det.
Vem hade kunnat räkna matte om man fick göra det en stund i andra klass sedan inte mer på nästan fyra år? Ytterst få.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/manga-klarar-inte-simkravet-i-sexan

onsdag 17 december 2014

Privatjet från kriget?

Tio personer från det privatjet som landade på Sturup i Malmö har nu sökt asyl.
På tv ser vi krigsdrabbade, sönderbombade hus och familjer.
Utmärglade barn som letar mat.
Hit kom ett privatjet med asylsökande.

Ta mig rätt nu, för att de kommer hit gör mig inget.
Jag har full förståelse för att människor från alla klasser i Syrien flyr sitt land och kommer till Sverige men som jag ser det borde vi tänka om här.

Om dessa personer har råd att ta ett privatjet hit, kan de inte själv betala för sitt uppehälle då?
Skulle vi inte kunna göra som så, att vi välkomnar människor hit med en fristad som de får betala en mindre summa för?
Pengarna vi hade fått in där kunde vi hämtat de kvotflyktingar, som aldrig har en chans att ta sig hit, för. Utöver dessa. I annat fall kunde pengarna kommit dem som aldrig kan ta sig hit tillgodo. Vad är fel i den tanken?
I min värld ingenting.

Det finns många från vårt land och de andra nordiska länderna som varje år flyttar till medelhavet under den tid de anser att det är för kallt här. De hyr ett ställe efter en överenskommen summa pengar under denna tid vilket gör att alla tjänar på det. Både medelhavslandet och de som flyttat.
svd.se
Länderna de flyttar från tjänar garanterat också på det då dessa människor inte längre går hemma, känner efter och använder sjukvården. De njuter i värmen istället.

Jag brukar skriva om hur viktigt jag tycker det är att vi hjälper de människor som verkligen behöver hjälp. FNs flyktingorgan UNHCR, inte jag, har bestämt att de personer som är mest utsatta i hela världen går under namnet kvotflyktingar. De har bevisligen inga pengar. De har knappt kläder och mat. Dessa människor flyger vi och hämtar för att ge dem chansen till ett bättre liv här i Sverige. Resten av världen gör likadant.

Många av de människor som flytt Syrien är högutbildade och har haft bra jobb i sitt hemland.
Skulle det bli krig här har vi den pott pengar sparade som banken anser att man ska ha, den summa man får lära sig i skolan är viktig att alltid ha sparad. Hade vi flytt hade vi kunnat betala för vårt uppehälle i det land vi åkt till under en längre tid. Till detta hör att vi inte är några personer med en professor eller ingenjörsutbildning, utan vanliga knegare. Vi har ändå lyckats spara pengar för att leva ett drägligt liv.
De som nu tar sig till Sverige är i många fall inte de utmärglade barn som syns på tv. Jag har åtminstone aldrig sett dem här. Jag har däremot träffat många trevliga människor med väldigt höga utbildningar varav den ene berättade att han letade hus här som skulle betalas kontant.
Hade det varit för mycket begärt att dessa människor betalat en summa pengar för sig varje månad?
De hade fått känna att de bidrog, kunnat behålla sin stolthet och samtidigt hade de kunnat sätta krav på vad de skulle få för sina pengar.
Jag hade inte haft några problem med ett sådant system.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/manniskosmugglare-gripna-nar-privatjet-landade-pa-sturup

tisdag 16 december 2014

Carema?

Vårdskandaler är något som många gärna pratar länge och varmt om.
Speciellt om det skulle röra sig om ett privatvårdbolag.

MEN!
Tänk.. det händer skandaler på kommunala inrättningar också, även om medieuppbådet runt dem inte blir så stort. Denna gång gäller det Lunds kommun som missat så totalt i sin omvårdnad att en dam, förmodligen, dog av svält. Hon vägde 37 kilo när hon dog.

Med detta inlägg vill jag inte rikta någon specifik kritik mot personal, anhöriga eller hur allt har skötts. Jag förlitar mig på att de flesta alltid vill de äldres väl och gör sitt bästa.
Missar finns alltid och den mänskliga faktorn är väldigt svår att komma ifrån.

arbetartidningen.se
Att denna kvinna dog är tragiskt och speciellt då det skett på ett sätt som inneburit en hel del lidande för henne. Att inte få tillräckligt med näring och att spy upp all den mat som äts kan inte vara kul.
Jag skulle kunna kritisera olika avdelningar, personal eller chefer men väljer att rikta detta till media:
Tänker ni dra upp detta varenda gång någon äldre far illa på ett boende i framtiden?
Tänker ni jämföra det med "Kvinnan som svalt ihjäl på ett kommunalt boende i Lund"?
Gissningsvis inte..
Hade företaget hetat Carema hade ni dock jagat dem in i det sista.
De rödgröna tar också
gärna upp skandaler om det rör sig om privata företag och bara i min kommun har det tagits upp en handfull gånger av dem.

För mig spelar det ingen roll vem som driver ett företag, oavsett vad det handlar om så länge allt sköts så bra som möjligt. Skulle det sen inte fungera så ska det jämföras med liknande företag och oavsett om det är i kommunal eller privat regi ska de hängas ut på samma sätt.
Ingen ska försvaras men ingen ska hellre jagas in i det sista.
De ska behandlas lika.
För mig är det inte så svårt att se.

Jag beklagar att denna kvinna gick vidare.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/78-arig-kvinna-pa-boende-dog-vagde-37-kilo

måndag 15 december 2014

1 Rum & Kök

Mat är något ingen kommer ifrån för just äta måste man göra varje dag.
För ett tag sedan besökte jag en krog i Eslöv med namnet "1 Rum & Kök", vilket på ett helt förträffligt sätt passar in på hur stället ser ut.

Jag ska börja med min sammanfattning: Besök denna gourmetrestaurang!

dteslov.se
Ett mindre ställe med sittplatser för gissningsvis hundra personer, fräscht och genomtänkt. Tända ljus och riktiga blommor på alla bord samt en riktigt fräsch toalett. Just toaletter brukar vara min stora rädsla när jag ska ut och skräckexemplen är många, dock inte här. De lös med motsatsen!
Personalen är riktigt trevlig och beundransvärt är ägarens låga ålder.
Att vara född på mitten av åttiotalet och ändå vara så pass driven, med ett så genomarbetat tänk för en restaurang är i mina ögon ovanligt och något som borde läras ut till fler. Jag hoppas på att få se föreläsningar i framtiden.

Huvudsaken för en restaurang är att ha mat.
Om enda kravet är att det ska vara "mat" är det inget problem att åka till en snabbmatsrestaurang men den som söker riktigt god mat av kvalité, ska ta sig till Eslöv.
Närodlat och ekologiskt, baserat på säsongens råvaror.
Utöver detta lite nytänkande så att det inte alltid blir samma sorts tillbehör.
Restaurangen är väl värd en omväg!

Till skillnad från många andra restauranger kommer personalen inte ut med en meny på tio sidor där det mesta görs bra men mycket ok. Här får du några förslag till förrätt, några till huvudrätt och några till efterrätt och istället är det hög kvalité rakt igenom. Menyn byts ut efter vilken årstid det är så det gäller att passa på!

Ge Eslöv med 1 Rum & Kök ett besök!
Jag håller med nedanstående skribent!
http://www.yelp.se/biz/1-rum-och-k%C3%B6k-esl%C3%B6v
http://gulasidorna.eniro.se/f/1-rum-k%C3%B6k:100238545

söndag 14 december 2014

Kräv lagändring!

Minderårig och gift?
Det är förbjudet i Sverige.
Men..
Det finns fortfarande kryphål i lagen och det är så irriterande att det är så när året är 2014.

Barn kan inte hjälpa att de finns till och att gifta sig lagligt i Sverige som minderåring är sedan i somras förbjudet. Många kringgår dock lagarna genom att skicka sina barn utomlands för att sedan få äktenskapet godkänt i Sverige.

I mina ögon finns alltid det jag anser vara barnets bästa. Vems barn det är bryr jag mig inte det minsta om. Inte heller vilken utbildning, status, bakgrund eller religion föräldrarna har. Helt oviktigt.
Viktigt är att alla de människor som kommer till Sverige nu ska vara fullt medvetna om hur lagarna inom detta fungerar i Sverige. Egentligen är det där skon klämmer för det finns kryphål.
Kryphål som gör att dessa ungdomar kan giftas bort utomlands.

Det jag vill är att denna lag ska skärpas.
hd.se
Det ska aldrig någonsin vara lagligt att godkänna detta och kommer flickor/kvinnor till Sverige och är gifta innan de är arton år ska äktenskapet göras ogiltigt för här är inte det ok.
Tyvärr kommer det ofta in några som tar upp ord som främlingsfientlig och rasist i dessa lägen.
Ni ska veta att jag är emot kvinnoförbund i de olika partierna och anledningen är att jag anser att vi alla ska vara lika. Det behövs inte en särskild avdelning i partiet för bara kvinnor, lika lite som det behövs en för män. Att kalla sig feminist skulle dock aldrig någonsin falla mig in.
När kvinnor kommer från andra kulturer och religioner till Sverige är de inte medvetna om vilka rättigheter de har här. Ingen kan styra dem här utom dem själv och det måste vi bli betydligt bättre på att förklara för dem alla, män som kvinnor.
Oavsett vilken religion de har så gäller svensk lag här.
I Sverige är alla lika mycket värda oavsett vilket kön de har och så är tyvärr inte fallet i övriga världen. Inom vissa kulturer är det dessutom vanligare att barn eller ungdomar gifts bort och dessa måste vi ta ännu hårdare tag i.

En väldigt utlämnad grupp är dessutom de kvinnor som kommer hit för "kärleken". Självklart är det de som kommer hit av kärlek men min rädsla är att den andra delen är större; kärleksinvandringen. Dessa kvinnor, ofta från Asien, har inget skyddsnät alls här. De talar inte språket och kan inte de rutiner som finns vilket gör att om de blir dåligt behandlade, vet de inte vart de ska vända sig.

Sverige är ett bra land på mycket men i denna fråga har vi långt kvar.
I Sverige ska alla vara lika mycket värda, inte bara på pappret utan på riktigt.

http://www.svt.se/nyheter/vi-ser-bara-toppen-pa-isberget-i-sverige

lördag 13 december 2014

Haha?

Det sägs att skadeglädje inte är något bra så jag ber om ursäkt: Haha!

Bromma flygplats blir kvar!
Detta är något bra för hela Sverige för till skillnad från vad den före detta regeringen med det totalt verklighetsfrånvända miljöpartiet i spetsen, så vill svenskar flyga.
Inte nog med att vi vill flyga, vi vill dessutom ha alternativ!

svd.se
Av alla de gånger jag har flugit till Stockholm har jag landat en gång på Arlanda och de övriga på Bromma. Fördelarna med denna lilla flygplats är oändligt många fler och min tacksamhet över att den kommer finnas kvar är oändlig.

Arlanda är vår stora internationella flygplats som ska ta hand om all större trafik.
Är det så svårt att se för miljöpartiets väljare?
Gissningsvis är det så för de bor bara i städerna och behöver aldrig tänka tanken på att ta sig till Stockholm.

Jag har skrivit tidigare att jag inte hade varit främmande för att återgå till den riksgräns vi hade innan 1658 för många gånger blir mycket fel. Stockholm må vara Stockholm och vår huvudstad men jag känner mig betydligt mer hemma i Köpenhamn.
Från det att jag kör hemifrån tills att jag befinner mig på Ströget tar det cirka två och en halv timme. Det är självklart beroende på hur många gånger jag kör fel, trafiken och exakt vart jag vill i staden men ungefär. Längtar jag hem går det lika snabbt.
Vill jag till Stockholm väntar sex timmar i bil alternativt en flygresa på en timme. Låter kanske bra men förutom flygresan på en timme ska jag ta mig till flygplatsen och sedan från den. Jag kan inte ha bilen full med saker med mig och med min tur hamnar jag alltid jämte någon parfym/rakvattensdoftande människa som ger mig migrän innan jag är framme.
Tåget ska vi inte ens tala om.

Den förre regeringen kanske tycker att sina nederlag är jobbiga men för mig innebär de lycka. Jag är glad att denna regering inte får ta fler beslut som är så skadliga för Sverige som detta eller liknande.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/nya-nederlag-vantar-regeringen

fredag 12 december 2014

Välkommen till en sjuk värld.

Människovärdet är för mig alltid detsamma oavsett vem personen är eller vad den har gjort. Jag är inte perfekt och har inte levt ett felfritt liv och har full förståelse för att ingen annan heller lever det livet.

Det är lätt att säga "Tänk om..".
Tänk om någon gjort något mot exempelvis barnen. Jag hade mycket väl kunnat skadat denne människa. Självklart inte för en småsak men exempelvis om de utsatt barnen för saker som ger flera år i fängelse i Sverige. Det finns många gånger jag funderat över att jag skulle väntat ut dessa personer och straffa dem själv. Jag tror det är normalt.
pagandharma.org
Jag har läst psykologi på högskolan och vet att det är helt normala tankar som de flesta har.
De allra flesta skulle dock aldrig klara av att göra någonting och jag är en av dem.
Tanken finns men den blir aldrig handling.

När jag läser artikeln nedan mår jag dåligt.
Hur i hela världen kan man behandla andra människor på detta sätt?
CIA har misshandlat och skendränkt människor som de misstänkt för brott eller som har blivit straffade. Vad gör då dessa människor bättre än dem de skadat?
Vad rättfärdigar deras beteende?
För mig finns det ingenting som gör deras handlingar ok.

De handlingar de utför visar på ett "Öga för öga"-tänk som finns i kulturer och religioner jag inte anser passa in i den moderna världen. Det är för mig ett stenålderstänk som inte fungerar.

I slutänden tror jag på karma. Alla människor får vad de förtjänar.
De som har behandlat mig på ett sätt jag inte förtjänat kommer någon gång att få det tillbaka. Inte av mig och kanske inte på samma sätt men det kommer och i den tron mår jag bra.
Därför lever jag mitt liv för att på bästa sätt, aldrig försöka utsätta någon annan för något jag själv inte vill bli utsatt för. Vi lever alla ett liv åt gången och ska göra det bästa av det.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/cia-vilseledde-makthavarna-om-forhorsmetoder

torsdag 11 december 2014

Korrekt media?

Sveriges Television och Sveriges Radio ska vara opartiska i allt. De ska under inga omständigheter ta ställning för eller emot ett parti. Aldrig.
Inför valen 2014 Fick inte Ismail vara kvar i P3 då han så tydligt tagit avstånd och pratat om ett parti, det parti som inte får nämnas. Nu tas ett annat beslut.
Han får vara kvar under det nya val som ska genomföras 2015.

Den stora frågan är då egentligen: Hade han fått vara kvar om han pratat för samma parti?
Min gissning är att så inte hade varit fallet.
roa.se
Jag må vara en gnällig människa som retar mig på mycket saker men jag upphör aldrig att förvånas. På morgnarna brukar vi titta på Bolibompa och detta fortsätter nu i december även om det då är julkalendern som är på tv. Själva kalendern och dess program har jag inga problem med då det inte är viktigt för mig att det ska vara snö eller att deltagarna ska befinna sig i Sverige.
Mitt problem kommer till "förprogrammet".
Min förhoppning är att det inte är politiskt tänk utan bara en miss för jag kan verkligen inte förstå varför man tar upp och talar om fackförbunden eller att tiggarna ska ha det bra.
Dessa saker är båda väldigt laddade för många och jag kan inte se varför det passar in i ett program som är riktat till barn.
Med detta menar jag inget illa om tiggarna. Jag tycker inte de ska tigga i Sverige men jag skulle aldrig behandla dem illa. Jag behandlar dem som alla andra och kan inte se varför man skulle göra på ett annat sätt.

Ismail är känd för sin avsky mot ett av riksdagens parti.
Hur i hela världen kan han få vara hallåa under valet?
Ska han vara det bör det vara tillsammans med någon av den motsatta åsikten.
Han om någon, som vill att alla människor ska vara lika mycket värda, bör ta detta i beaktande och bjuda in någon som inte har hans åsikt. Visa att det är skillnad mellan sak och person.
Visa kärlek. Visa att kärleken vinner över allt och lev som du lär.

http://www.svt.se/kultur/soran-ismail-kvar-pa-p3-under-valet

onsdag 10 december 2014

16 år och trebarnsmamma.

Alla har sin kultur och det är lätt att säga att man inte ska ha en åsikt eller anse att man inte kan ändra på andras. Detta är dock så sjukt att det inte finns ord för att beskriva det.
Stör det någon att jag har ett problem med detta så bjuder jag på det. Kalla mig för främlingsfientlig eller rasist, det spelar ingen roll vad. för detta är så fruktansvärt motbjudande.

"– Man kan inte säga att det är något fel på människors traditioner. Om någon kommer från ett annat land där traditionerna ser annorlunda ut måste de ändå anpassa sig till det som gäller här, säger Simakando."

I mina ögon ser detta ut som en far med sina fyra barn.
svt.se
Asha skulle fylla nio år när hon födde sitt första barn. Nio år. I Sverige skulle hon alltså gå i tredje klass. Någon som vet några tredjeklassare som är föräldrar?
I Sverige är detta pedofili och jag bryr mig inte om vilken kultur eller vilket land någon kommer ifrån men anser man att det är ok att ha sex med en åttaåring så bör man låsas in och inte släppas ut.
Det värsta är att reportaget berättar att nästan var tionde flicka i Zambia gifts bort som barnbrud innan de fyllt sexton år och föräldrarna anser att det är ok.

Jag anser de svenska lagarna var katastrofala i den bemärkelse att de inte ger några längre straff. I förrgår berättade de på nyheterna att den man som sexuellt utnyttjad några barn i Borås fick två års fängelse. Alltså, två års fängelse minus den tid han suttit häktad minus den tid han slipper för att bete sig bra. Jag är inte förvånad om han är ute till sommaren. För att sexuellt ha utnyttjat barn.
Åklagaren var dessutom nöjd med att han fick två år. NÖJD!
Jag hade varit "nöjd" om det var en nolla efter domen och då vet jag ändå inte om det hade räckt.

Det värsta är, att hade denne man bott i flera av världens länder så hade detta ansetts ok.
I mina ögon är det sjukt. Riktigt sjukt.
Barn är barn och den dag de vill gifta sig och skaffa barn, då är det ok.

Min önskan är att fler skulle engagera sig i detta. Fler skulle bojkotta och utesluta de länder som tillåter barnäktenskap.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/9-aringar-i-zambia-foder-barn

tisdag 9 december 2014

Svensk lag gäller i Sverige.

Ett tiggande barn omhändertogs av polisen förra veckan.
Polisen måste således vara rasister, vägra se till kulturen eller behandla människor olika på grund av att de inte har samma bakgrund som de flesta andra födda i Sverige. Eller?

forskning.se
Jag hade denna diskussion uppe här för några veckor sedan då jag tycker det är en katastrof att vi gör skillnad på barn födda i eller utanför Sverige. För precis så ser jag på det.
Sverige gör skillnad och min tro är att det är av rädsla för att stöta sig.

Jag tog för någon vecka sedan upp det absurda i att människor som tillåts stanna här, inte går under samma regler som svenskfödda och det jag pekar på då är barnen.
För mig är alltid barnets bästa det absolut viktigaste i alla lägen.

När jag har skrivit tidigare har jag jämfört med den flicka som bodde i en bil med sin pappa. Där fanns andra problem runt men ett barn har rätt till en trygg uppväxt och den ska ske under tak, med ett eget rum, tillgång till toalett och rent vatten. Barnet ska gå i skolan och enligt FNs barnkonvention ska barnets bästa alltid sättas i centrum.
Ingen kan påstå att barnet sätts i centrum när det tvingas att tigga utanför en affär.

Hur kan det då vara så att av alla de som tigger, varav jag har sett en handfull barn, är det ett enda barn i hela Sverige som har omhändertagits?
Om föräldrarna har dem med sig ska barnen omhändertas om de inte kan se till de grundläggande krav som finns i vår lagbok och i våra skrivelser. Vi ska inte göra skillnad!
Barn är barn, oavsett var de är födda och de ska behandlas på exakt samma sätt.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/polisen-omhandertog-tiggande-barn

måndag 8 december 2014

De finas barn beter sig aldrig illa.

Jag är inte förvånad. Mannen som skrivit orden är polis och det han beskriver kan jag som lärare många gånger skriva under på. Det är lätt att tro en sak och många gånger är kanske inte verkligheten den man tänker att den ska vara.

Jag är uppväxt i ett hem dit jag alltid varit välkommen. Jag har alltid kunnat ringa hem oavsett om det var jag eller en kompis som blivit lite för livade ute. Visst kunde det komma ord efteråt men det var aldrig så farligt att jag inte vågade ta mig hem eller ringa. Det blev aldrig några repressalier men det har blivit folk av mig med.

emelieontheedge.blogg.se
Polisen skriver att när han eller kollegorna lämnar av knarkpåverkade ungdomar i hemmen är reaktionerna väldigt olika. I de "fina" kvarteren får polisen en avhyvling medan de i de "sämre" kvarteren får ett tack. Alltså, de med lite mer pengar och en högre standard skyller polisen för att de inte kan ta hand om sin ungdom.
Detta kan jag liknas vid de bilder som finns i skolan.
De dåliga betygen är alltid lärarens fel oavsett vad denne har gjort eller inte.
Det kan ju inte vara föräldrarnas ansvar att se till att deras telning sköter sig i skolan och jobbar för sina betyg..

Jag arbetade för några år sedan på en högstadieskola där jag enbart hade killar och då i bland annat idrott. Klassen hade en hel del invandrare och några "finare" elever. Min erfarenhet av detta är att de invandrade killarna, som var ett huvud längre än mig, inte var ett problem alls för de blev nervösa om jag ens nämnde att jag tänkte ringa till föräldrarna. Det fanns respekt mot dem i hemmet. När jag sa samma sak till en av de "finare" killarna flinade han och sa att "ring du då".
Jag vet varför, för jag har upplevt det så många gånger både tidigare och senare.
De lite "finare" människorna misstror mig som lärare när jag ringer för oavsett vad jag säger om deras barn, anser de mig ha fel. Det låter absurt men är sant.
Deras söta små barn skulle aldrig göra någonting och de skyddas in i det sista.
Detta är förmodligen samma "fina" föräldrar och samma oskyldiga, söta små barn som får hjälp hem av polisen när de blivit för berusade eller tagit droger.

Som jag ser det är något väldigt fel när föräldrar så blåögt tror på sina barn oavsett vad det gäller. De skyddar dem innan de ens vet vad misstanken mot dem är för så säkra är de på att barnen är felfria. För mig är detta en björntjänst som barnen förr eller senare kommer stöta emot.

Borde det inte vara lättare att bara ta saker som de är?
Jag hade ju inte blivit lycklig om polisen kom släpandes på något av barnen men gud så tacksam jag hade varit att de kom hem levande. Det kan alltid vara betydligt mycket värre.
Och helt ärligt, vem har inte någon gång druckit för mycket?
Förmodligen inte de "fina" felfria barnen och deras föräldrar, de blev säkert fasthållna och tvingade i drickan med en tratt och en slang.
Verkligheten måste vara jobbig den dag den kommer ikapp.
Om den gör det.

http://www.svt.se/opinion/article2521970.svt

söndag 7 december 2014

Jätte viktigt.

Jag är tydligen fascist. En språkfascist.

Som liten skrev jag som en kratta och kunde inte stava över huvud taget. När mina föräldrar klagade på det i skolan sa min lärare att det inte var ett problem då jag läste så mycket som jag gjorde, att det skulle lösa sig av sig själv. Det gjorde det och idag är jag en språkpolis.
Det är inte så att jag måste rätta alla, men det stör mig otroligt mycket när människor som borde klara av grunderna i det svenska språket, inte gör det.

Elever är undantagna då de måste få lära sig men den dag man är vuxen och arbetar som lärare, sekreterare, grafiker eller på exempelvis ett tryckeri bör man reagera när något inte stämmer. Jag var och simmade en hel mängd längder häromdagen och det finns inte så mycket annat att göra då än att titta och läsa de reklamskyltar som hänger på väggarna. Två av företagen hade behövt stor hjälp med hur de skulle formulera sin reklam då det var så grava fel och särskrivningar. Hur kan man skicka iväg något på tryck utan att kontrollera att svenskan på skylten stämmer?

"När barn lär sig skriva är detta en vanligt och faktiskt logiskt sätt att skriftliggöra ord." /från artikeln om särskrivning.
Artikeln tar upp att barn ofta delar upp ord för att det blir lättare för dem att förstå dem då men hur i hela världen kan det accepteras i vuxenvärlden? Barn är barn.

De flesta gånger förstår man vad skyltarna menar men det kan bli så fel.
Jag har en hel mängd saker som jag kan reta mig på men oftast kommer man inte så långt med att peka på det så oftast är det familjen som råkar ut för mig när jag tycker de gör fel.

Exempel på vanliga fel:
Inte ett rätt..
  • Jag gick hem till han. (Nej, du gick hem till honom)
  • Jag mår så fruktansvärt bra. (Nej, det motsäger varandra. Du kan må fruktansvärt dåligt eller otroligt bra. Detta är väldigt vanligt.)
  • Dom är så bra. (Jag vet att det är accepterat men det skrivs: De är så bra.)
  • Enkätundersökning. (Detta ord används väldigt ofta av människor som bör veta att en enkät, det är en undersökning. Du säger inte att du ska ut och åka en Volvobil eller cykelcykel.)
  • Man. Man vill se en förändring. (Vem i hela världen är "man"? Jag, du, vi eller alla eleverna på skolan, partierna i riksdagen?)
  • XX och XX och XX och XX. (Nej, "XX, XX, XX och XX" eller XX och XX, samt XX och XX". Finns många varianter men det viktiga är att det finns fler ord än "och". Det ska vara läsarvänligt.)
Jag vet att jag räknas som petig och att det är oviktigt för väldigt många men jag vet att lika många har ett problem med det hela och en av dem är jag!

http://www.svt.se/opinion/article2517116.svt

lördag 6 december 2014

Heja Finland!

Ett kärnkraftverk till är på gång att byggas i Finland och det enda jag har att önska är, att de kunde övertalat även den nuvarande, ännu sittande, regeringen att detta är rätt väg att gå.

Självklart ska vi forska vidare på våg, lamell, vind, sol.. kraft men det finns idag inget som kan bära den tunga börda som kärnkraften gör. Motståndarna klagar på att det är problem med förvaring men forska då! Istället för att förbjuda så forska! Det finns redan bättre metoder som kan få bort det mesta avfallet men vad hjälper det oss om ingen vill titta på det?

forskning.se
Artikeln tar upp hur nära Skellefteå detta kommer ligga. Endast 15 mil ifrån och jag kan förstå en viss oro men för de som fortfarande inte har förstått det; det kan inte komma tsunamis i Östersjön. Sverige och norden är väldigt befriade från naturkatastrofer som kan leda till härdsmälta.
En stark fördel är den el vi kan köpa av Finland för det kommer behövas.
Med tanke på de kärnkraftsverk som lagts ner och den brist av el detta medför om vädret eller renoveringar sätter stopp så behövs det.
De vargavintrar vi hade för ett par år sedan ställde till det då de kom tillsammans med renoveringar, om jag inte minns fel, samtidigt som vi behövde mer el för att det var kallt och vad händer då?

Jo, vi köper kolkraft från andra sidan Östersjön och eldar olja!
Fantastiskt bra för miljön.

Jag tycker vi ska göra som Finland:
Bygg mer kärnkraft!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/beslutet-ja-till-karnkraft-i-finland

fredag 5 december 2014

Rasismens rätta ansikte.

Jag blir chockad och ledsen när jag hör detta. Grishams Juryn är alltid lika aktuell hur mycket jag än önskar att det inte var så. I min värld är det så, att hudfärgen en människa har absolut inte spelar någon roll. För mig är alla människor lika mycket värda oavsett om de är gröna, prickiga eller randiga. Så länge varje person mår bra med sig själv.

Hur i hela världen kan denna polisman inte åtalas?
Jag skyddar ofta polisen i Sverige och anser att de ofta beskylls för saker de inte borde.
Detta är dock absurt.
En polisman ska stå inför lagen precis som alla andra men uppenbarligen är det ok att strypa någon till döds och sedan klara sig undan med det på grund av att du är polis.

Filmen, som ligger länkad, visar hur Eric Garner som var en väldigt storvuxen man, fälls till marken av polisen, trycks ner med ett stryptag, handbojor och en polisman över sig. Han gör inte ens motstånd. Om inte detta är polisbrutalitet så vet inte jag riktigt vad det är.
Hur i hela världen kan man leva med att man gjort detta?

Jag vet inte all historia runt, vilka människorna är eller exakt hur situationen var men ingen förtjänar att kvävas till döds för att ha sålt cigaretter svart. När de säger att detta händer för att Eric är svart och poliserna vita så förstår jag det. Ännu märkligare är det när poliserna nu slipper åtal trots att det uppenbart är de som bragt honom om livet.

Hade utfallet blivit detsamma om det var en kvinna som dog?
En svart kvinna? Vit?
En vit man?
Jag har ytterst svårt för att se det.

Det diskuteras ofta om hur många rasister det finns i Sverige men detta är vad jag kallar rasism. Sverige må vara mesigt på mycket och jag anser att vi många gånger har fel men min övertygelse är att vi, om detta var i Sverige, gett polisen ett straff.
Han ströp en människa för en småförseelse.
Det måste finnas en hårfin känsla för när något passar sig annars bör man byta jobb.

Jag sörjer med Eric och hans familj.
Det är tragiskt det som har hänt och jag hoppas att det inte händer igen.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/new-york-polis-atalas-inte-for-dodligt-strypgrepp
https://www.youtube.com/watch?v=En5linhM7Qo