lördag 19 mars 2011

Fara vid ultraljud?


Självklart kan jag hoppa om någon ber mig, men jag vill veta varför. Jag sväljer inte vad alla säger med hull och hår utan ifrågasätter varför. Alltid. Jag fick höra av bekanta att de inte fick göra ultraljud försen runt vecka 20 för det kunde vara en fara för barnet. De fick vidare inte veta vilken fara men de på mödravårdscentralen var väldigt tydliga på den punkten. Efter mycket funderande sökte jag på detta på internet och har nu läst varenda undersökning och forskning om detta och jag blir helt klart chockad. Vad jag kan få fram har de testat och gjort undersökningar om ultraljudets påverkan på fostret sedan tidigt sjuttiotal. De har kommit fram till efter nästan 40 års forskning att det värsta som kan hända med barnet (tro det eller ej!)är att det blir vänsterhänt. I mina ögon är skador på fostret något man skyller på för att slippa göra för många då kostnaden blir för hög. Sen nästa sak, är det en sjukdom att vara vänsterhänt? Det tycker då verkligen inte jag. Pinsamt att de som jobbar med detta inte vet detta och jag hoppas att alla de som nu skulle vilja ha ett ultraljud söker sig till en privat som gör detta utan problem till en mindre kostnad, runt 300 kronor. Kan detta lugna någon så är det bra för den familjen. Jag tror att den oron är skadligare än ultraljudet.