lördag 30 november 2019

En bästa vän.

Ensamhet är ett gissel för den som inte trivs med det och forskning säger att var sjätte svensk inte har någon nära vän. För mig är detta tudelat.
Självklart är det så att ensamhet är olika för olika individer men det är med all sannolikhet också så att de absolut flesta har vissa kriterier som man vill ska uppfyllas.
Det sägs också att i nöden prövas vännen.
Riktiga vänner växer inte på träd utan de måste vårdas precis som allt annat som man tycker om.
Tack Jan-Åke!

Vad är en nära vän?
För mig är det vissa saker som ska finnas där:
- Du ska bry dig på riktigt. Inte för att man har ett speciellt yrke eller en speciell plats i samhället.
- Du engagerar dig. På riktigt. Du frågar eller undrar inte saker för att själv vinna på det i längden.
- Du finns där när det verkligen behövs. Riktiga vänner tar inte avstånd. Många gånger tror jag att mycket bygger på rädsla men som en väldigt vis kvinna har sagt till mig; vad som än händer så tänk dig att någon har fått barn. För vad gör du om någon har fått barn?
Jo, du kör dit.
Istället gör många tvärtom.
Har någon blivit sjuk? Skadat sig? Drabbats av en olycka eller satt sig i en märklig sits?
Många undviker då. Håller sig undan och väntar.
Kör dit istället. Jag har aldrig behövt lära mig det för det sitter i ryggmärgen.
Civilkurage och åsikter borde gå hand i hand.

- En vän lyssnar, kommer med frågor, råd och tankar. En vän pratar inte bara om sig själv.
- En riktig vän finns alltid där.
- En riktig vän säljer aldrig ut dig.
- En riktig vän bevarar hemligheter.
- En riktig vän kommer finnas där när du behöver det även om det går månader eller år mellan gångerna ni pratar.

Det kanske inte är så lätt att hitta en nära vän men många gånger kanske man ska se till sig själv istället. Förtjänar du verkligen en vän?
Du måste nämligen vara en själv.

För mig har inte vänskap ett datum, ett kön eller en ålder.
Min bästa vän är tretton år äldre än jag och vi umgicks av rätt logiska skäl inte när jag var liten. Det finns några andra personer som jag också håller väldigt nära fast att vi inte pratar varje dag.
Jag har en underbar person på mitt arbete som känner på sig saker och hör av sig direkt.

Känner du att du är en vän men ändå är ensam så kanske du ska börja göra någon fritidsaktivitet som passar dig. Där träffar du nämligen likasinnade.
Tack Linda och Andreas!
Jag har förståelse för att det kan vara svårt beroende både på ålder och vart du bor, då antalet aktiviteter kan variera, men internet är ett fantastiskt forum för att träffa människor med liknande tänk.

Efter skämtbilden i maj så märkte jag direkt vilka som fanns.
Samtliga som jag har umgåtts med genom åren hörde av sig omgående.
Några kom hem till mig och flera av dem har hört av sig flera gånger.
När jag inte svarade på mobilen eller sms så knackade det på dörren.
Där har du riktiga vänner.
De ger nämligen inte upp.

Jag ska passa på att skriva en stor eloge till Jan-Åke Persson för de vackra blommorna och Linda samt Andreas Väbro som stod utanför min dörr med en korg godis. Tack!
Zippan som lyssnat på mig i timmar och bästa Sara som alltid finns där.
Min chef Fredrik som brytt sig så mycket mer än han har behövt.
Min familj finns alltid där.
Till alla mina vänner från förr och nu som hörde av sig direkt och kom på besök.
Tack till alla hundratals människor som jag inte känner men som hörde av sig.
Det har värmt väldigt mycket och jag beklagar att jag inte har svarat.
Jag har precis börjat öppna upp Messenger igen så jag ska svara, om än sent.

Jag tänker att man alltid ska ha sin familj närmst men vänner är inte fel.
Mitt tips är därför:
Vill du ha en nära vän?
Var en vän.

https://www.svt.se/opinion/anna-bennich-om-ensamhet-har-inte-nara-van