måndag 17 februari 2020

När det som inte får hända händer.

Fyra ungdomar dog i en bilolycka i Göteborg natten mot söndag.
Internet florerar och jag förstår att två av dem var systrar.
Fruktansvärt tragiskt för alla inblandade oavsett vilka de var.
Jag vill lägga fokus på det som är mest sjukt:
Någon stannade och filmade strax efter olyckan.
Personen kör sedan därifrån och publicerar därefter filmen.
svt.se

Jag har skrivit om detta tidigare och för mig handlar detta mycket om kultur.
Kultur som inte hör hemma i Sverige men som tyvärr sprider sig då alla idag har tillgång till en kamera i sin mobil, och då många föräldrar uppenbart inte klarar av att fostra barnen.
Med kultur menar jag inte så långt bort som det låter.
Jag älskar Spanien och har spenderat så mycket tid där.
Den felaktiga kulturen finns tyvärr redan där, för redan under min barndom så var det såhär. När det hände en olycka, någon drunknade eller det skedde något annat, så ställde sig människor runt.
Som gamar flockandes kring ett kadaver stod människor upp på varandra för att se så mycket som möjligt. Jag har aldrig förstått varför.
Jag gör tvärtom när jag inser att jag inte kan hjälpa till.

Skillnaden på då och nu är den där lilla detaljen med kameran.
Hur i hela världen kan man vara så korkad att man filmar en dödsolycka och sedan lägger upp den på internet?
Tyvärr är detta något som sker ofta.
Utryckningsfordon har flaggat för detta länge och tyvärr är det likadant nu som för några år sedan. Sjukvårdspersonalens roll är inte att hindra människor från att filma dem utan att göra vad de kan för att rädda liv. Polis, brandkår och räddningstjänst ska få undan bilen och ordna upp trafiken.
Varför har det sunda förnuftet försvunnit!?

Föräldrar har mist sina barn.
Två föräldrar miste båda sina barn och någon väljer att lägga ut detta offentligt.
Väljer att visa världen istället för att hjälpa.
Olyckor är alltid hemskt och kommer tyvärr alltid att hända men det minsta man då kan begära är att man visar respekt för dem som har blivit drabbade.
Jag hade inte velat se mina anhöriga eller vänner när de drar sin sista suck, framför en (ursäktar uttrycket men känner att det är befogat här) idiots kamera.
Den gränsen går man inte över.
Måtte lagen för en gångs skull fungera och höj straffet för detta med.

Alla tankar till er som förlorade någon i olyckan och främst till er som förlorade båda era döttrar.
Ingen förälder ska behöva överleva sina barn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/filmade-bilvrak-med-fyra-unga-dodsoffer
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svar-trafikolycka-pa-e6-i-goteborg