fredag 9 november 2012

Erik Lindorms Den Rätte

Vissa saker fastnar direkt medan andra smiter rakt igenom hjärnan även om man vill att de ska sitta kvar. Denna dikt hörde jag på högstadiet någon gång och även om jag inte minns den ordagrant är det en av de få dikter jag minns. Jag tycker den är fantastiskt genomtänkt och jag tror att alla människor kan känna igen sig i den. Det är ytterst få som träffar någon som är precis det där man alltid har tänkt sig. Jag tror dock att man formar sig efter varandra efter ett tag. Sannolikheten att man skulle vara någon annans dröm är liten. Alla har sina fel och brister men drömma får man alltid.

Den rätte

Jag hade tänkt dig blond
och lång över allt förstånd
och med en energisk haka.
Du som i dröm och vaka,
varit mitt ideal,
blond och högväxt och smal.

Och så kommer du dock,
mörk och kortväxt och tjock,
med hakan i nervikt krage
och en början till mage.
Sådan kliver du in,
i min själ och mitt skinn.

Allting skapades om
när du kom.
Allting slog du itu,
du, du.


Erik Lindorm