söndag 30 oktober 2011

Elpriset

Så, nu var det dax igen, kylan är på gång och med det de fantastiska elräkningarna. Förra vintern hade vi i snitt sjutusen kronor i månaden i elräkning men hoppas denna vinter på att slippa det. Sista gången jag bytte elbolag fick jag veta att vårt pris skulle höjas med tjugo öre och första tanken är, att det var ju inte så farligt men när jag lägger en extra eftertanke på det är det riktigt irriterande. har inte jag helt fel så gör redan elbolagen stora vinster varje år och anledningen till höjningen skulle nu vara att vi bor så långt från elens tillverkningsplats. Igår hörde jag om några i Skåne som skulle kräva att råvaror tillverkade i Skåne skulle bli dyrare i Norrland. Skulle det vara jämt borde det vara så men jag tycker änd inte att det är riktigt rätt, det är elbolagen som bestämt detta om jag förstår det rätt och inte de boende. Min tanke är även att om man bor i Norrland har man kallt en betydligt längre period och en betydligt kallare vinter än här. I landstingen finns ett utjämningssystem som gör att det ska bli jämt över hela Sverige och det fungerar bra. Jag kan förstå att det inte blir samma pris i norra som södra Sverige men min lösning hade inte varit att höja priset här i söder, utan att sänka priset i norr.