måndag 31 oktober 2011

Liftarens guide till galaxen

Jag får ofta höra vilken dålig filmsmak jag har. Jag älskar StarWars och har sett flmerna ett antal gånger och därefter har jag blivit helt besatt av Twilightfilmerna, de är så bra! Men en av de filmer jag tycker visar vårt samhälle riktigt bra är Liftarens guide till galaxen. Det är så mycket politik i den filmen så en blind kan inte missa det. Filmen gör narr av allt i samhället och jag kan se den hur många gånger som helst för att inte tala om boken som är lika bra. Ett perfekt exempel är i början när de ska riva han hus och han ifrågasätter vawrför de inte kan bygga den planerade motorvägen jämte hans hus. Svaret han får är att han har haft ett år på sig att klaga hos kommunen och det har han inte gjort så nu tänker de skövla hans hus, som ligger ensamt på en stor åker. En stund senare kommer det ett stort ufo i luften och berättar för jordborna att de nu tänker spränga Tellus dör en ny intergalaktiskt väg och då ingen klagat på de femtio år de har på sig så börjar de nedräkningen och spränger sedean jorden. Det är klockrent! Hur ska man kunna protestera om man inte får veta planerna innan? Jag tycer att det helt klart är en sevärd film så kan ni berätta för mig sen om ni tycker jag är helt sjuk.