måndag 15 april 2024

1,5 miljoner i månadslön?

Vad tänker ni att man ska göra för att vara värd 1,5 miljoner kronor i månaden?
Jag tänker att det är en lön man kan unna sig om man är en egen företagare som har byggt upp allting från grunden. Jag missunnar inte någon av de människor som sliter så hårt, att de faktiskt får den chansen.
I dessa fallen rör det sig dock inte om något privat företag som vi andra inte kan påverka, utan den lönen betalas ut av våra skattemedel.
Dina och mina pengar.
Månadslönen på upp till 1,5 miljoner i månaden betalas nämligen ut till de statliga bolagens chefer.
Känns det ok?

Vattenfalls VD Anna Borg har denna ofantliga lön.
Hon har visserligen en rejäl utbildning men trots det... 1,5 miljoner i månaden?
SJs VD har cirka 500 000 kronor i månadslön.
Hon har också en utbildning, men SJ.. de kommer ju sällan i tid.
Sköter man då sitt arbete?
Är man värd den lönen i ett företag som inte fungerar?

Jag blir så fruktansvärt provocerad av dessa löner.
Jag anser inte att lönen är rimlig för det man gör.
Hade det varit ett privat företag så ok, men inte när det är ett statligt bolag som ägs av dig och mig.
Våra skattepengar går till löner som ingen normal människa kan drömma om.

Det absurda i detta är då att alla de statliga bolagen har extrema löner till sina toppar.
När Sverige går på knäna och man pressar skattebetalarna på mer pengar, så låter man dessa personer sitta kvar.
Kan någon vara värd den lönen?
Mitt svar är enkelt: Nej.
Vad gör du som gör att du kan tjäna 75 000 kronor om dagen?
Hon har en timpeng på nästan 9500 kronor.
Vad gör man för att förtjäna det?
Uppfinner guld?

För mig handlar detta om att respektera människors pengar.
De anser sig säkert vara förtjänta av detta men jag kan inte se det.
Det är inte deras pengar!