lördag 27 april 2024

Förbjud hyrpersonal i vården..

Vänsterpartiet vill att all hyrpersonal inom vården ska förbjudas.
Fokus läggs alltså på att människor inte ska få tjäna för mycket pengar, för det är där vänstern lägger värderingen. Jag har inga bekymmer med att någon tjänar pengar.
Det är helt ok, OM man gör det man ska.
Vi har långa köer för att få vård i Sverige.
Varför?
Min uppfattning är att köerna hade varit betydligt längre utan hyrpersonalen.

Jag har själv upplevt detta bekymmer när min lunga kollapsade.
Jag fick vänta i nästan två veckor på en operation, där jag blev liggandes i en säng med slangar och en maskin som var tvungen att hänga med. Nästan två veckor för att det inte fanns personal att operera mig.
Jag hade kunnat vara hemma på mindre än en vecka om de hade gjort operationen direkt, men det gick inte. Det fanns inte personal.

Varför finns det då inte personal?
Där måste man lägga fokus.
Vården är till för patienterna.
Patienterna är inte till för vården, och det måste man verkligen förstå.
Det betyder att man måste se över varför människor inte vill in inom vården.
Varför är det svårt att rekrytera människor till dessa yrken?

Jag ser två bekymmer:
Lönerna är ett av dem och arbetstider den andra.
EUs krav på vila ställer till det fruktansvärt då man måste hitta ännu fler anställda än tidigare.
Dåliga arbetstider kan ställa till det för en familj med yngre barn.
Det är inte lätt att få till barnomsorgen eller fritids.

Hade lönenivåerna inom vården följt samma nivå som för politikerna så hade det varit så mycket lättare. Vad sägs om en undersköterska med 70 000 kronor i månaden?
40 000 kronor i månaden?
Löner kan göra mycket för arbetsvilligheten.
Kolla på politikerna..

Ett annat stort problem i Sverige är att utbildade personer inte gör det de har utbildning för.
En läkare tar i snitt 2,7 patienter om dagen i Sverige.
I Japan tar en läkare 20,7 patienter om dagen.
Varför?
Systemet är fel när en person med utbildning gör runtjobb som den inte behöver, istället för att göra det den ska göra.
Om anställda läkare i Sverige tog fler patienter och arbetet blev mer effektivt, så hade det inte behövts hyrläkare. Ser inte vänstern detta?

Problemet är inte hyrpersonal.
Problemet är tider, löner och arbetsvillkor!
Hyrpersonalen har blivit en lösning då systemet inte fungerar och köerna är för långa.
Se över detta istället för att förbjuda hyrpersonal för det drabbar bara dem som vården i grunden är till för: Patienterna.
Vi lider tillräckligt av nedskärningar som det är.
Tänk om!