lördag 20 april 2024

Pojkar?

Vem är man och vem är en pojke?
Slår man upp ordet så går gränsen vid åldern arton.
När du har fyllt arton år så är du en man, men fram tills dess är du det inte.
Eller?

Min uppfattning är att rapporteringen som inkluderat detta ordet är väldigt tudelad.
Under invandringen för snart tio år sedan så var det ensamkommande barn.
De kunde vara sjutton år och ha skägg, men de ansågs vara barn.
Jag vände mig emot det.
Nu rapporteras det om att pojkar har blivit tagna i samband med det som hände i Skärholmen.
Pojkar?
En av pojkarna är sjutton år.

En pojke ser jag som ett yngre barn, inte en sjuttonåring oavsett vad denne har gjort.
Jag anser dock, att när man benämner dessa förövare för "pojkar" så är det för att man ska tycka synd om dem. 
Gosse, grabb, yngling, ung man, kille, parvel.
Alla får upp en bild i sitt huvud när man ser dessa ord.
Någon som skjuter ihjäl en annan man eller är med vid tillfället, anser inte jag ska benämnas som en pojke. Är de i de övre tonåren så skriv då tonåring.
Skriv ung man.
Yngre man.
Pojkar?
Nej, inte enligt mig.

Sverige och svensk media är experter på att gulla med alla och redan dagen efter mordet så kom det rubriker kring att det var tufft att vara ung i dessa områden.
Har de det tufft?
Då borde effekten vara den motsatta.
De borde istället kämpa för att ta sig ifrån området och det som känns fel där, istället för att falla in i det. I detta finns det ansvariga: föräldrarna.

Det finns pojkar som mördar och då tänker jag på just de pojkar som i Storbritannien för många år sedan mördade en fyraåring. De var pojkar. Barn.
Det är unga män eller åtminstone tonåringar.
Inte pojkar.