måndag 6 maj 2024

För patientens bästa?

I ett samhälle där alla ska vara individualister är det spännande att se hur problemen kan hopa sig. Om du nu väljer att bli läkare, så måste du vara väldigt målmedveten.
Du måste arbeta för att komma dit och plugga allt du kan.
Att komma in på läkarlinjen är inte det lättaste.
Om du då kommer in..
Varför krångla?

Läkarstudenten är vegan och vill inte dissekera ett lamm.
Det låter för mig som ett skämt.
Den blivande läkaren är emot vaccin och vill inte delta när sprutor ska ges.
Läkarstudenten är emot abort på grund av sin tro och anser att de ska få välja bort denna arbetsuppgift.

Helt ärligt, vad är det som är så svårt?
Vården är till för patienten.
Patienten är inte till för vården.
Med det i åtanke, så varför läser du till någonting inom vården?
Du ska göra det patienten vill för ditt yrke existerar för att det finns patienter.

Denna misstolkning på saker finns inom många yrken.
Jag är lärare. Eleverna finns inte där för mig, utan jag ska finnas där för dem.

Om du ska söka vård, vill du då ha en läkare som av egna etiska principer bara gjort delar av utbildningen?
Jag vill det inte.
Jag vill ha en läkare som är öppen, flexibel och gör det den ska.
Om den personen sedan är man eller kvinna, ung eller gammal, religiös eller inte, eller väljer att bara äta protein.. det är inte mitt bekymmer.
Ha exakt vilka tankar du vill om världen men gör ditt jobb.
För mig är detta en ickefråga.
Vill du bli läkare?
Läs det som står eller börja på en annan utbildning.

Idag fyller min stora flicka elva år så hipp hurra, alltid glada fina du!