lördag 4 maj 2024

Världens bästa intresse!

Kyrkor och museum.
Där har ni två av mina stora intressen i livet.
Allt gammalt, forntiden, historia och religion.
Jag är inte religiös men har mina tankar på vad som är rätt och fel helt klara.
Jag anser dock inte att en religion sitter i en byggnad utan ser den mer som ett sätt att tänka, även om de olika religionerna då är väldigt lika i hur de tänker.
Man ska leva som man lär, vilket exempelvis politiker med tydlighet visar är en utopi.
De kallar sig för kristna men sätter en kniv i ryggen om det behövs för att få makt.

Statliga museum i Sverige är inte längre gratis.
Jag tycker att det är en självklarhet men det generar diskussioner då det med den röda regeringen var gratis. Gratis är för mig ett ord som inte finns.
Ingenting är nämligen gratis, då det alltid är någon som betalar.
Det gällde självklart även landets statliga museum, för de som fick inte ta del av den kakan.
Jag har besökt museum sedan dess och har inga bekymmer med att betala för att jag är där.
Jag har ju själv valt att åka dit.

Som turist, vilka med största sannolikhet är de flesta som kommer på besök, så räknar man med en kostnad. Det gör jag när jag är på museum.
Jag var med elever på Sölvesborgs museum förra veckan - väldigt trevligt!
Har ni inte varit där så gör ett besök!
Förra månaden var jag på Luftfartsmuseum i Bodö.
Absolut väl värt besöket!
Tanken fanns inte ens att det skulle vara gratis, men jag vill dit oavsett.

Kultur måste räknas som andra intressen.
För mig är kultur väldigt viktigt, men jag kan inte förvänta mig att andra ska betala för det på samma sätt som att jag inte vill betala för exempelvis sportevenemang.
Jag anser att det mesta ska gå över för att bli självfinansierat men anser i det att en viss del av kulturen ska betalas då det syftar till att minnas områden inom Sverige.
Mer kultur åt folket!
Men, folket kan betala sina besök själv.

Idag blir det kultur på helt andra sätt.
May the fourth be with you för idag blir jag ett år äldre igen.
Tacksam för det då alternativet inte är bättre.
Trevlig lördag alla!