onsdag 7 augusti 2013

Skuldsanering och Lyxfällan

Programmet Lyxfällan återkommer även i höst. Sista dagarna har det pratats mycket om skuldsanering i radion. Tidigare har det varit 6000 om året som söker skuldsanering men nu är siffran uppe i 9000 personer. Att bli skuldsanerad innebär att staten hjälper dig att betala av hela eller delar av skulder som du inte anses kunna betala av inom en rimlig framtid, vilket räknas som minst femton år framåt. Jag vet att det förmodligen är jag som är en hård människa men jag har alltid varit frågande till detta. Jag inser att det finns de människor som hamnar i en situation som inte kan lösas på något sätt och jag har respekt för det men när jag ser Lyxfällan undrar jag.

Lyxfällan är ett program där människor med svåra ekonomiska problem får ansöka om hjälp. De får sedan hjälp att vända skutan och många gånger förundras jag över att dessa människor bor på samma planet och har gått i skolan över huvud taget. Enkel matte säger att om du har en inkomst på hundra kronor kan du inte handla för etthundratjugo kronor varje månad för då går du minus. Värst är ett avsnitt med en jättesöt tjej som handlade kläder för helt löjliga summor, bodde i lägenhet i Stockholm och åt ute alltid men inte hade en enda krona i inkomst. Hur tänker man då?
Det är dessa personer jag ser framför mig när jag hör skuldsanering. Jag inser att det finns de, som jag skrev tidigare, som inte kan hjälpa i vilken situation de har hamnat men de som helt enkelt inte betalt sina räkningar. Är det ok?
Jag vet en familj som blivit skuldsanerad. De la räkningarna på en hög likt många som deltar i Lyxfällan. Helt plötsligt står de och är förvånade över att det inte finns ström längre. Det blir så om man inte betalar räkningarna. De gjorde roligare saker för pengarna än att betala räkningarna för det var inget fel på deras inkomst. De åt helt enkelt ute, shoppade och åkte på utflykter överallt istället.
Den som sköter sig och alltid löser sin situation själv, vilken tack får de?
Får de någonsin en morot för att de inte behöver hjälp av staten?

tv3.se
Självklart är det så att det ska finnas hjälp till de som är i akut behov av det och nu diskuteras det om en förenkling för att bli skuldsanerad. Det ska bli lättare att ansöka och att kunna söka igen. Den ansökande ska inte längre behöva berätta vilka skulder de har. Som jag ser det kanske det är precis det som behövs för att lära sig vad man gjorde fel.

Det kanske är så att skolan ska införa ekonomi på schemat?
Jag har en partikollega som försökte införa det i kommunen men det blev stopp. Med tanke på att program som Lyxfällan finns kan det inte vara fel att ha mer ekonomi. Tydligen är det inte så självklart för alla att man inte kan handla för mer pengar än man har inkomst till.

Jag sparar och lägger undan pengar varje månad utöver att jag amorterar på det lån som finns på huset. Jag har inget mål att bli skuldfri men jag vet redan nu att jag vill kunna bli gammal och leva gott och den grunden måste jag börja lägga nu. Jag är väldigt kluven i frågan om skuldsanering.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5610106
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5609561
http://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html
http://www.tv3.se/lyxfallan