söndag 19 februari 2017

Årtiondets skämt!

"Arbetsförmedlingen är effektiv".
svt.se

Jag ber alla att tänka efter riktigt noga.
Vet ni någon som har fått jobb genom Arbetsförmedlingen?
Jag vet ingen.
Jag vet de som har fixat ett jobb själv men som var tvungna att sedan gå via denna instans för att företaget de fick arbete på skulle få något bidrag. Detta gjorde att de tog åt sig äran men det stämde inte då personen i fråga själv hade ordnat jobbet.

Jag var inom denna instans själv för många år sedan.
Man skulle ju vara inskriven som student så jag var där och skrev in mig.
Att gå igenom mitt CV var inget kul då jag började jobba i den tidiga ungdomen och sedan aldrig slutade. Sedan jag var på mitt inskrivningssamtal har jag heller aldrig någonsin behövt deras hjälp men ständigt jobbat.

För flera år sedan följde jag med en annan person in där efter att de två gånger slarvat bort papperna som var underskrivna. När jag kom in och såg hur det gick till trodde jag att det var ett skämt. Ineffektivt och sedan nervöst för att jag var med som stöd till personen i fråga.

Arbetsförmedlingen gör inget annat än att kosta pengar och även om jag inte tror den behöver försvinna kan namnet ändras och kursen läggas om. Låt dem jobba som mellanhand för företag och kommuner och låt dem sedan gå i graven när de andra har blivit duktigare på detta.
Som arbetsförmedlare är de inte effektiva.

Sjöberg tycker precis tvärtom att de är väldigt effektiva och jag skulle vilja kalla det för årtiondets skämt. Finns det verkligen någon som skulle beskriva denna långsamtgående koloss för just effektiv?
Inte jag i alla fall.
Lägg ner den eller gör om den till en mellanhand för kommunen och företagen.

http://www.svt.se/nyheter/sjoberg-arbetsformedlingen-ar-effektiv