måndag 23 januari 2023

Gängkriminella ska betala sin egen vård!

Region Stockholms politiska ledare menar nu att gängkriminella själv ska betala sin vård. Jag kan förstå tanken men tycker att den är helt fel, och för mig handlar det inte om gängkriminella som grupp. För mig handlar detta om var vi ska dra gränsen.
I det hela måste man också vara väldigt införstådd i att detta inte är ett problem som löses på detta sätt, samt inse att den administrativa kostnaden för ett sådant förslag förmodligen skulle kosta mer än kostnaden för vården av de skadade.

Varför tänker jag så?
För mig är det en självklarhet.
Vård ska vara vård.
Om man anser att vården i den form den finns idag, ska försvinna, så är det helt ok för mig det också. Om all form av skatt på vård hade tagits bort samtidigt så kanske vi äntligen hade fått ett bra alternativ till det vi ser idag. Det kostar nämligen mycket mer än det smakar och de stora kostnaderna är faktiskt inte sjuka människor, oavsett om de är skjutna eller inte, utan det är administrationen.
Handläggandet av diverse papper och chefer på olika positioner, kostar betydligt mer än vården.
Den kan kännas lite jobbig för alla, men det är faktum.

Så varför ska då inte de gängkriminella betala?
Det finns ett uttryck som går att "du kan inte lugga en skallig".
Precis så är det.
De kommer in och är skjutna. Någon annan har skjutit dem.
Först ligger då bevisningen på att någon ska kunna bevisa att de faktiskt är gängkriminella.
Därefter ska man bevisa att de får skylla sig själv genom polisen.
Sen ska deras uppgifter tas in och en räkning skickas.
Räkningen hanteras av flera olika personer.
Den kommer sedan inte betalas för dessa personer har sällan pengar som "finns".
Det betyder att räkningen går till kronofogden, som sedan ska driva in den.
De kommer fortfarande inte att betala den varpå de hamnar i skuld och får ännu svårare att ta sig ur den situation de själv har skapat.
Cyniskt kanske, men högst troligt.

Utöver detta, så var ska gränsen gå?
Jag är en rätt frisk person om någon frågar mig.
Mitt BMI är bra, jag lever "rätt", rör mig och äter en godkänd kost.
Trots det så rasar både mina njurar och lungor.
Ska jag betala detta själv?
Ska rökaren betala sin vård själv?
Eller varför inte alla överviktiga människor?
Ska de med betala sina operationer som kommer på grund av övervikten?
Merparten av personer har nämligen ätit sig till övervikten men skyller på diverse sjukdomar och uppger möjliga anledningar.. ska jag som lever hälsosamt betala det?
Nej. Svensk vård fungerar inte på det sättet.

Det svensk politik ska göra för att ta sig ur detta, det är däremot att tänka om.
Gängkrigen handlar först och främst om pengar som kommer via droghandel.
Tänk tanken att drogerna avkriminaliserades.
Det betyder att det inte är lagligt för mer än eget bruk, och att det då säljs som i ett Systembolag för droger där man har koll på vilka som kommer dit och kan erbjuda dem vård.
Genom att öppna upp så hade de gängkriminellas makt i denna sfär försvunnit och deras inkomstkälla hade minskat drastiskt.
Portugal har gjort detta sedan nittiotalet.
Norge är sista landet att tro på denna idé.

Sverige, trots flest skjutningar i Norden.. vi anser att den metod vi har och som uppenbarligen inte fungerar. Den är rätt. 
När inga sätt fungerar, kanske det är dags att kika utanför den där boxen.
Det kan ju uppenbarligen inte bli värre än vad det är.

Inga speciella avgifter för skadade i gängkriminella kretsar. 
Det är helt fel väg att gå.