torsdag 26 augusti 2010

Förtydligande av artiklen i Lärarnas Tidning, hoppas jag..

Jag har fått en hel del kommentarer om min artikel i Lärarnas Tidning och jag tänker här skriva att jag bad om att få korrekturläsa detta innan det publicerades för att hindra eventuella fel att gå i tryck men så blev det inte. Jag fick aldrig se det förren idag i tidningen. Jag kan kommentera att med 15-timmarsbarn menar jag de som är arbetslösa eller mamma/pappalediga. Jag kan inte förstå varför man ska lämna bort sitt äldre syskon med tanken att de annars "missar" något, behöver det sociala eller som i något mail jag fått ska hinna plocka undan lite hemma. Min erfarenhet, tyvärr, visar att man då skyndar sig att handla, göra ärenden och annat smått när man lämnar barnet. Inte sitter på möten etc och då förlorar barnet/n det viktigaste, det sociala spelet med sina föräldrar. Självklart tycker jag att de som arbetar ska lämna sin barn så att de kan sköta sitt jobb. En god vän berättade för mig att när hennes barn var små var de med henne överallt, även hos läkaren, och det gick hur bra som helst och jag kan inte förstå varför det inte skulle göra det nu. Det är alla andra i samhället som ska betala för att man ska lämna sina barn de timmarna på dagis och nu vill de röda ändra dessa 15 till 30 timmar i veckan! Jag tycker det är fruktansvärt! Sen klagar man på ouppfostrade barn och att samhället är på väg åt fel håll men hur ska barnen lära sig vad som är rätt och fel när de aldrig får vara med sin familj!? Ofta hör man när de hämtar på fritids att "skynda dig nu så vi hinner med träningen" eller något annat. Varför inte bara umgås hemma. En annan sak som såg fel ut var att jag har något emot Karlskrona. Min mening var att jag tror man röstar rätt lokalt för att man känner dem bäst och Karlskrona är en bit bort. Hoppas det låter lite bättre men jag har säkert retat upp någon ändå. Kan lägga till att när jag jobbade dubbelt både i affär och skola kunde jag köra från skolan och veta att ett barn skulle hämtas fem och ändå kom föräldrarna och handlade vid tre, tror ni att de hämtat sitt barn innan? Nej, de vill handla i lugn och ro och hinna städa hemma först innan de hämtar. När de sen såg mig slog de ner blicken för innerst inne vet nog de flesta att det är ett märkligt tänkande.