söndag 29 augusti 2010

Kärnkraften

Hörde diskussioner om miljön på P1 idag med bland annat Sofia Arkelsten. Stor eloge till henne! Hon är verkligen riktigt duktig på de frågorna och jag ska helt ärligt erkänna att det inte är de frågor jag tycker är roligast men en ståndpunkt står jag väldigt starkt för och det är kärnkraften. Att de stängde Barsebäck var bland det dummaste sossarna har gjort. Självklart ska vi byta till energikällor som är bra men vi kan ju inte stänga allt annat innan vi hittat dem och jag vill absolut inte ha vindkraftverk överallt. De uppfyller i mina ögon inte alls de krav som ska vara. Jag tycker det behövs mer forskning på sol, lamell och vågkraft. De som fick miljöpriset här i Blekinge förra året arbetade med vågkraft och jag tycker deras forskning var riktigt intressant och något jag kan tänka mig att tro på inför framtiden. När jag har letat information om olika energikällor så kommer kärnkraften väldigt långt upp på miljöstegen och jag är inte alls rädd för vår svenska kärnkraft. Jag är betydligt mer rädd för den som finns i östländerna. Smäller det där så drabbas vi med. Absolut nej till att stänga fler svenska kärnkraftverk och hade vi röstat om att bygga fler, hade ajg röstat ja.