onsdag 18 mars 2020

Demokratins pris?

Hur många människor behövs det för att ta ett "korrekt" beslut?
Vad som är korrekt sammanfaller sällan med vad alla tycker och tänker men ungefär.
Jag har under många års tid hävdat att politiken är för "stor".
Jag anser inte att politik ska vara ett livsmål och en heltidssysselsättning utan något du gör på deltid. Jag hittade till slut hem och förespråkar idag ett parti som tänker likadant som jag.
Ta bort etthundra riksdagledamöter för det hade sparat miljoner till andra instanser som behöver dem bättre. Jag får nu omfördela mitt tänk.
omni.se

Riksdagen kommer fram tills den siste mars att klara sig med enbart 55 ledamöter.
Anledningen är coronaviruset och därför fungerar demokratin men på en lägre fart.
Det är nu mina tankar drar igång.
Demokratin anses alltså, under enorma kristider, fungera med enbart 55 personer.
Den stora frågan blir då:
Varför behövs det 349 personer i "vanliga" tider?

Jag älskar demokratin och anser att den är det viktigaste som finns.
Jag förstår dock inte varför den måste kosta skjortan.
Varför ska våra skattepengar gå till något som uppenbarligen fungerar på ungefär en sjundedel av priset?

Medborgerlig Samling vill minska antalet ledamöter med 100 personer.
349 personer med den lön riksdagsplatsen innebär, behövs inte.
Drar vi det ett steg längre så kan man ju även fundera över vad de 708 ledamöter som sitter i EU bidrar med. Kan ni ens tänka lönekostnaderna för dessa!?
Vi har hundratalet personer som ingen kan räkna upp vad de gör.

Jag som har varit politiskt aktiv under hela mitt liv kan inte nämna ens hälften av dem som sitter i Sveriges riksdag. En tiondel knappt, men då lär jag få fundera.
Måste demokratin kosta så mycket av skattebetalarnas pengar?
Jag tycker inte det.
Jag tycker att man ska se över systemet och tänka om.
Alla de miljoner de plockar ut i lön kan användas till välfärden istället.

https://omni.se/riksdagen-drar-ner-till-55-ledamoter-i-tva-veckor/a/K3973M?fbclid=IwAR0Uvv44FB-kV1sQ6q7qgI4Je2rQddzJU-X-DflnM7kMUk4um0v1mYjQ8II