onsdag 27 februari 2013

Pedagogiska luncher gratis?

I dagens tidning står det att personalen på förskolorna i Karlskrona vägrar betala för sina pedagogiska luncher. Ämnet är aktuellt med jämna mellanrum. För ett par år sedan motionerade jag om just detta i Sölvsborg. Inte att maten skulle vara gratis utan att den skulle kosta mindre då färre annars åt med barnen. Jag har ytterst sällan pedagogisk lunch men hade vägrat betala uppemot fyrtio kronor för att sitta och äta min mat tillsammans med barnen.
Det är totalt omöjligt att få äta i lugn och ro.
Ju yngre barnen är desto värre är det.
Det finns alltid någon som ska sägas till av olika anledningar, någon som nyser rakt över maten, hostar..
Listan kan göras väldigt lång.
De som tycker att det kan vara jobbigt att sitta och äta med sina egna barn som inte sitter still kan försöka att sitta tillsammans med fem-sex andra barn och försöka äta själv. Det går inte.

För mig är det en självklarhet att lärare och personal som jobbar inom barnomsorg skulle få äta med barnen antingen gratis eller till självkostnadspris. Då menar jag för maten. Inte för maten inkluderat lokalkostnad då lokalen måste vara där för barnen ändå för så hade de räknat den i tidningen.

Jag minns inte det exakta svaret men har för mig att anledningen att min motion blev avslagen var för att tjänstemannen på kommunen kom fram till att det skulle innebära en merkostnad för runt två miljoner om lärarna och övrig personal på skolan skulle få äta maten billigt. Hur vet jag inte.
Det blir alltid mat över och det är för mig en oerhörd vinning i att eleverna ser att vuxna äter en allsidig kost. Överhuvudtaget att de äter. Eleverna får också se hur man ska bete sig runt ett matbord och vilka normala regler som gäller i matsalen. Självklart måste de som äter pedagogiskt sitta med eleverna och äta.

Lärarförbundet är kritiska till att det ska betalas för dessa arbetsluncher och det är inte ofta jag är överens med de olika facken men detta tycker jag att de har helt rätt i.

Citat från artikeln i Blt/Sydöstran.se idag:

"Pedagogerna på Karlskronas skolor sätter nu ner foten.
De vill inte längre betala för den pedagogiska lunchen, som de äter med barnen på arbetstid."

"– Den ska inte kosta alls. Vilka andra betalar sin arbetslunch?"

http://www.bltsydostran.se/frontpage/Nyheter/Ettan/tvingas-betala-for-sin-lunch-med-barnen-pa-arbetstid(3668348).gm
http://www.lararforbundet.se/karlskrona