måndag 13 december 2021

Hela skolan står i lågor, hoppas hela..

Den svenska versionen av Deck the Halls känner de flesta barn till!
"Hela skolan står i lågor, hoppas hela skiten brinner ner!
Mitt i röken sitter fröken, äter piggelin och dricker vin.
Rektorn skriker hämta vatten, barnen hämtar bara mer bensin!"
En sång som får varenda elev att engagera sig i skolans musikundervisning.

Den lilla Gävlebocken brann i helgen.
Jag har skrivit om detta för många år sedan och fick då en ilsken man som kallades sig för någon form av kriminalare efter mig. Han ringde till och med partiet och menade att jag var en katastrof som uppmuntrade till att man skulle elda upp offentlig konst.
Något i de ordalagen.

Till saken hör att jag skrattar när jag läser detta nu med.
Den stora bocken har klarat sig i några år men någonstans måste man inse att anledningen att många faktiskt ens har hört talas om Gävle är just detta.
Bocken i sig är inte så känd utan det är när den väl brinner upp som det blir stora rubriker.
Jag tror dessutom inte att jag är ensam i mitt skratt, för statistiken sa för ett par år sedan att den brann upp ungefär hälften av åren.
Inte säkert nej, men å andra sidan slipper de montera ner den.

Jag skulle aldrig uppmuntra till ett brott men anser att vissa saker är värre än andra.
Sparka på någon, våldta eller mörda.. det är hemskt.
Mordbrand är hemskt.
Att som sport försöka elda upp Gävlebocken har dock gett Sverige och Gävle mer reklam än vad vilken reklamfirma i världen än kan ge. 
Tänk att till och med National Geographic skrev om det för ett par år sedan!
Det gör man inte om tillfällig konst någon annanstans i världen.

Självklart ska inte allmän egendom förstöras men när det nu händer och publiciteten blir stor på grund av det, så kanske man trots allt kan se det ur ett kontraproduktivt synsätt.
Det är fel, men genererar "rätt".

Glad Lucia på er alla där ute!