torsdag 6 juni 2013

Sveriges Nationaldag!

Att starta krig med Danmark nu känns dumt men jag tänker åter igen, dagen till ära, förklara att den sjätte juni inte har samma självklara klang som nationaldag för alla.
Sveriges nationaldag bygger på att Gustav Vasa den sjätte juni 1523 valdes till Sveriges kung och att Sverige med det blev ett självständigt land. Landet såg dock inte ut som det gjorde nu utan vi i Blekinge (samt Skåne, Halland och Bohuslän tillhörde inte Sverige).
Från början var det bara svenska flaggans dag och blev inte nationaldag förrän 1983, som för övrigt är ett väldigt bra år. Regeringsformen 1809 satte samma datum.

nationaldagen.se

Jag tycker det ligger för lite fokus i historieböckerna på hur gränserna såg ut. Jag som Bleking blev inte svensk förrän 135 år efter att Vasa tillträdde och jag som då varit dansk var inte alls glad över att bli svensk. Det var inget som var självklart. 1658 fick Sverige de gränser som är nu, nästan. Egentligen blev inte gränsdragningen av det vi kallar Sverige klart förrän 1905.
Detta betyder att förutom några år på 1300-talet har Blekinge inte varit svenskt väldigt länge. Trots det är det inte något som det står något speciellt om i skolans historieböcker. Allt fokus ligger där på "Sverige" men det definieras inga gränser.

Jag är självklart väldigt stolt för att vara svensk för Sverige är på många sätt ett fantastiskt land. Jag kan inte se varför vi inte skulle fira vår nationaldag och skryta om det vi tycker bäst om för uppenbart hade vi inte bott här annars. Så lång tid jag kan minnas har jag varit med och firat nationaldagen genom att musicera på olika platser och så blir det även i år.
Trots att vi i Sveriges trädgård inte varit svenskar så länge som de största delarna av Sverige

Sabatons version av nationalsången, framförd förra året på Sweden Rock!
(05:30 och 8:20 kommer dessutom två av deras bästa låtar någonsin)
http://www.youtube.com/watch?v=zmC5VqDrOsc

Jag hade gärna sett att vårt nationaldagsfirande hade sett ut som Norges men tills det händer får det vara som det är. Jag kommer fira Sveriges Nationaldag på torget i Sölvesborg med Musikkåren, sjunga med i Sveriges nationalsång och ta i allt vad jag orkar i Under blågul fana.
Trevlig dag på er allihop!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Danmarks_grundlagsdag
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/kartor.htm