torsdag 13 juli 2017

För kvinnans rättigheter!

Att förbjuda niqab är inget brott mot de mänskliga rättigheterna.
Det slog Europadomstolen fast och det gör mig oerhört lycklig.
svt.se

Belgien förbjöd niqab, en sådan kvinnan på bilden bär, redan 2011 och detta överklagades sedan.
Det sista beslutet säger nu att det inte är en kränkning på något sätt utan tvärtom är bra för att polis lätt ska kunna identifiera människor i en folkgrupp.

Två kvinnor hade överklagat.
En för att hon inte längre kunde gå ut då hon var tvungen att bära niqab, och en som inte kände sig trygg utomhus utan sin niqab. Hon tog dock av den.

För mig finns det inget problem.
Ta seden dit du kommer.
Om alla hade levt på samma sätt som vårt talesätt säger hade det inte varit något problem.
Niqab ingår nämligen varken i belgisk eller svensk kultur.

Sist jag besökte Karlskrona kom det en kvinna gående i denna klädsel.
Jag tror åtminstone det var en kvinna men det var omöjligt att säga säkert.
Jag tror dock inte att män från denna religion och kultur vill bära tält.

Europadomstolen har med detta slagit fast att det är ok att förbjuda heltäckande slöjor, i detta fall niqab, på offentliga platser och tidigare i år tog de beslutet att det var ok att sätta stopp för det på arbetsplatser med. Jag tackar för detta.
Det innebär att eventuella beslut i Sverige kan luta sig mot detta.
Jag anser inte att slöjan ingår i ett demokratiskt samhälle för enligt mig är det ett sätt att förtrycka kvinnor. Utom möjligen Mona Sahlin då, som frivilligt stod med slöjan på sig utanför Stockholms förort och berättade om hur bra allt var.
We shall overcome!

Tack EU-domstolen för ett vettigt beslut!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/europadomstolen-forbjuda-niqab-inte-brott-mot-manskliga-rattigheter