lördag 5 augusti 2017

Ja! Ett år till!

Udda som vanligt.
Jag borde väl hylla eller dissa regeringens förslag om en obligatorisk förskoleklass men jag anser inte det vara viktigt. De allra flesta barn går redan i förskoleklass så det kommer inte bli någon märkbar skillnad mer än att kraven på personalen kommer att fastställas.
Jag ser helt andra problem.
sr.se

Jag anser nämligen inte att ålder är det ultimata sättet att dela in en klass i utan anser att de system som baseras på kunskap är desto bättre. Förr tittade jag ofta på Simpsons och hur Bart ständigt fick vara kvar i en klass då han inte klarade kraven för att gå upp i nästa.
Jag anser det systemet bättre än det nuvarande.

Som jag ser det ska det finnas en alternativ ålder till att börja skolan.
Istället för att säga att alla börjar vid sex års ålder kunde år 0 eller 1, hur man nu vill säga det, ges möjligheten att påbörjas mellan fyra och sju år.
Exakt vet jag inte men ungefär.

Barn är nämligen väldigt olika och det finns de elever som kunde hoppat över flera årskurser men i Sverige är det viktigt att följa fållan.
Ofta håller man kvar barn som kunskapsmässigt borde gå i en högre klass, med hänvisning till att de behöver träna sin sociala förmåga.
För mig är det något de skyller på.
Självklart är det så att det finns de som är oerhört barnsliga men det gäller inte i alla fall.

För att nämna en annan serie så älskar jag The Big Bang.
Sheldon är för mig en fantastisk person som jag beundrar för hans kunskap.
Hans sociala förmåga är noll.
Jag brukar ha honom som exempel för Sverige behöver fler Sheldons.
Vi behöver barn som utklassar andra som i framtiden kan leda detta landet och den forskning som behövs. De kanske inte blir sociala, nej, men alla blir inte det.

Jag skulle förmodligen räknas som en rätt social person.
Jag kan prata med alla och har inga större svårigheter att passa in någonstans.
Det finns platser jag väljer framför andra men även tvärtom.
Måste då alla vara som jag?
Nej, absolut inte.
Jag kan prata väck en hel dag om ingenting.
Jag kan även sjunka in i böcker om stenars placering på Hanö.. typ.
Nördkunskap.
Alla är olika.
De där barnen som inte är sociala behövs i högsta grad för tänk om alla var som jag.
Det hade inte rullat i många knop när det inte var något jag ansåg vara roligt.

Förskoleklassen blir nu med all sannolikhet obligatorisk.
Ja, det betyder egentligen inget mer än att svenskar statistiskt får ett ännu högre genomsnitt när det gäller hur belästa vi är. De barn som är annorlunda på något håll kommer dock även fortsättningsvis att få försöka passa in i den ålder de stämmer in i på pappret.
Jag vill ha en skola exakt anpassad åt varje elev.

Vill man ha en skola för alla så ska skolan inte baseras på ålder utan på kunskap.

http://t.sr.se/2vlSVl7
https://www.svt.se/nyheter/forskolan-blir-obligatorisk-fran-2018