söndag 8 juli 2018

Potentiella hjälpområden?

Flummig.
Så tänker jag om mig själv.
Jag älskar allt som inte sitter åt. Går gärna i stora kläder med mycket färg när jag är ledig. Rastaflätor eller dreads är det finaste som finns. Till vardags gäller svart. Alltid svart.
Indien, mitt älskade land med den fantastiska maten, de trevliga människorna och med en kultur som på pappret är väldigt bra.
Det land som cementerade mina tankar om reinkarnation och karma.
Indien räknas som världens farligaste land om du är kvinna.
svt.se

Indien är värst och därefter Afghanistan, Syrien, Somalia och Saudiarabien.
I ordning kommer sedan Pakistan, Kongo-Kinshasa, Jemen, Nigeria och USA.
Vad har dessa länder mest gemensamt?
Min uppfattning är att det är religionen samt kulturen även om alla inte passar in på det.
Indien räknas som hinduismens största fäste men trots att kastsamhället inte ska ha funnits sedan 1500-talet så är det ändå många som inte förstått det.
USA sticker ut på listan.
Övriga åtta har samma religion och liknande kultur.

Det är för mig väldigt svårt att förstå hur man kan behandla människor olika utifrån vilket kön de har.
Det är nämligen helt oviktigt för mig.
På alla plan.
Att jag är född till kvinna, det kan inte jag hjälpa.
Jag förväntar mig att mina döttrar ska få samma liv som alla andra och för mig är det uppenbart att är det något vi ska lägga krut på, så är det att hjälpa just kvinnor och flickor från dessa länder.
De lever nämligen många gånger ett betydligt värre liv än männen och pojkarna.

Som kvinna är du ingenting värd.
Du kan bli utsatt för vad som helst om du är själv och i stora delar av världen anses det att de får skylla sig själv. Ingen bryr sig.

I Sverige är det lätt att glömma hur bra vi har det.
Hur jämställt det faktiskt är.
Man blir påmind ibland, när män vägrar se en i ögonen eller vägrar prata med en.
Enbart för att man är kvinna.
Förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Jag tycker vi skulle ökat kvotflyktingarna med andelen kvinnor och barn.
Ta med dem till Sverige och ge dem en möjlighet till ett liv utan slöja, förtryck och underordnande.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/indien-ar-varldens-farligaste-land-for-kvinnor