onsdag 12 september 2018

Kommunist i själen.

Röd är min favoritfärg tillsammans med svart och grönt.
Guld är med rätt fint.
Hade det inte varit för att jag vet att det i grunden inte går så hade jag varit aktiv i kommunistpartiet istället för Moderaterna.
Det gör ont i själen att läsa siffrorna över hur världens barn har det och FNs rapport gör att det knyter sig i magen.
unhcr.se

151 miljoner barn i världen kommer inte växa som de ska på grund av undernäring.
De får inte äta sig mätta varje dag och det gör fysiskt ont att se dessa barn för sin inre syn.
Stackars dem.

Under hela min ungdomstid var planerna att resa till Sydamerika eller Afrika för att bygga barnhem, vara hjälparbetare eller på något annat sätt bidra till att barn skulle få det bättre.
När jag började läsa på och insåg att det var korruption och pengar som oftast ställde till det insåg jag att jag aldrig skulle klara att åka dit. Det hade varit ett personligt krig utan någon form av vinning i slutänden. Ingen hade gynnats.

För många år sedan kom jag med båt från Kroatien in i Venedig där det låg en jakt som var dubbelt så hög som husen inne i staden.
Jag hade aldrig tidigare skådat den storleken på en privat båt.
För det var just det.
Den var privat och ägarna hette Angelina Jolie och Brad Pitt.
Det var fler människor som var runt och putsade på den båten än vad som har arbete i min hemby.
Jag missunnar ingen att äga något man har arbetat sig till men någonstans måste ändå gränsen gå. Det kan göra mig helt sjuk att tänka på detta.
Den ena sidan Medelhavet finns all lyx man kan tänka sig och på den andra dör människor av svält.

För att sedan göra allt ännu mer sjukt så finns, utöver alla undernärda barn i Afrika, den största delen barnfetma där då skräpmaten är billigare än riktig mat.
Jag blir så ledsen.
svt.se

För ett par år sedan hörde jag ett program på radion där de sa att om människor hade skänkt pengarna de köpte djurmat för, så hade de pengarna räckt för att stoppa världssvälten.
Vi i väst värderar dock många gånger våra husdjur högre än något annat.
Att barn svälter där du inte ser det spelar inte någon roll.

2030 är tanken att hunger och svält ska vara utrotat.
Tyvärr ser framtiden dyster ut för dessa mål.
Vill du hjälpa till?
https://sverigeforunhcr.se/stod-oss

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-larm-hungern-i-varlden-okar