måndag 21 januari 2019

Älskar, älskar inte, älskar, älskar inte..

Jag gillar generellt de flesta människor.
Rent partipolitiskt är det alltid lättare att tycka om människor från andra partier än det egna av den enkla anledningen att de aldrig blir en konkurrent.
De egna ska man fördela platser mellan i fyra år och det är inte alltid det är så enkelt.
svt.s

Jonas Sjöstedt var anledningen till detta inlägg.
Jag tycker att han ser så snäll ut.
Naivt kanske för jag känner inte honom alls.
Vi har aldrig träffats men över lag kan jag säga att de absolut flesta människor är bra människor.
Jag lyssnade på Sjöstedt sommarprogram härom året och blev väldigt imponerad av honom. Han är kanske inte riktigt den person som media ständigt framställer honom som.

I min hemkommun Sölvesborg är det ledande paret, de är gifta, inom vänster oerhört trevliga och vänliga på alla sätt. Deras "nya" förmåga har jag träffat förr i tiden genom gemensamma vänner och han är kanonbra.
Vänsterpartisterna i regionen är jättetrevliga.
Jag kunde vilken dag som helst satt mig ner med dem och sett över vad vi är överens om och inte.
Inga bekymmer alls faktiskt.
Detta gäller generellt de flesta människor i alla partier.

Förra veckan följde Agenda Louise och mig under en dag för att se varför det blev Samstyret.
För många är det tydligen väldigt märkligt att man pratar med varandra över partigränser.
Jag sa till Agenda då att jag utan bekymmer kan prata med alla och anser att riksplanet borde göra likadant. Både gällande Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
Nej, man kanske inte delar allt men vill man så kan man hitta beröringspunkter.

Sjöstedt räcker nu ut en hand för att rent krasst ställa till väldigt mycket liv.
Han menar att han kan prata med Moderaterna och därmed sätta Löfven på plats.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att mitt parti nu släpper den skräck som finns för partier på ytterkanterna och tar den hand som sträcks ut.

Visa Sverige att Löfven inte ska få göra som han vill i fyra år till.
Visa centern och liberalerna att de inte ska styra på det sätt de tänkt.
Sverige behöver vuxna människor som kommunicerar oavsett vart i politiken de står.

Riksplan skulle bli lite mer som på landet.
Lite mer engagerade i vad "vanligt" folk tycker och sluta mobba ut dem som inte passar in riktigt i den egna mallen.
Sverige behöver olika.
Heja Jonas Sjöstedt!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jonas-sjostedt-hotet-ar-reellt