måndag 23 augusti 2021

Och där gick världen under..

Löfven slutar!
Ett år innan valet väljer Stefan Löfven att avisera sin avgång.
Jag vet inte riktigt hur Sverige ska klara sig..
Socialdemokraterna, partiet som enligt mig lever på gamla meriter, visar tydligt att de vill fortsätta regera trots att de ständigt slår huvudet i väggen. 
Sverige har inte blivit en bättre plats de sista åren utan precis tvärtom.
Problemet är att det inte bara är Socialdemokraternas fel, utan en hopplöshet i hela riksdagen där människor sitter för sin lön och inte för någon sakfråga.

Stefan Löfven slutar.
Jag önskar honom lycka till och detsamma till efterträdaren men sannolikt så kommer det inte att bli någon skillnad. Allt rullar på som vanligt ändå.
Kommer det ske stora förändringar?
Nej.
Allt blir som vanligt men någon annan står vid rodret.
Gissningsvis väljer de en kvinna, det måste det ju vara nu.
Helst någon som känner sig som en hen, för att vara bara ett kön är fel.

Frågan jag då ständigt återkommer till.
Är det någon som har koll på riksdag och regering?
Jag älskar politik och har gjort i hela mitt liv men jag kan inte nämna alla 349 ledamöter.
Kan du?
Kan du ens nämna hälften av dem som representerar ditt parti?
Jag tror inte det.
Samtliga plockar dock lön.
Mycket lön.
För att arbeta sig till den lönen krävs mycket utbildning eller ett eget företag som går väldigt bra, vilket gör att jag tycker att det är fel.
För det första är de för många och för det andra måste man tänka om kring politiken som helhet.
Ingens åsikt är värd över 60 000 i månaden.
Eller rättare sagt; 69 900 kronor i månaden.
Det får du genom att hålla upp fingret och gå dit vinden blåser och pussa på rätt skor.
Utbildning och faktiskt kompetens är helt oviktigt.

Det måste ändras på för samtidigt som de sitter där och påstår att du och jag borde ha högre löner, så höjer de sina egna och skyller på att alla andra också har den lönen.
Den kunde halverats och tvånget på att man måste ha ett riktigt arbete - politik är inget arbete - borde tillbaka.