tisdag 12 juli 2022

Kan du hjälpa Ludde?

Återkommande så skriver jag om två livsviktiga saker:
Donationsregistret och Tobiasregistret.
Båda hjälper andra människor att överleva.
Båda gör att människor som är sjuka får en chans till ett liv.

Artikeln nederst handlar om Ludde som är hela sju månader.
Hans storebror har redan dött i samma ovanliga sjukdom som Ludde har, men för just denna kille finns det en liten chans. En liten chans som kan vara just du!

Ludde har sjukdomen CGD, kronisk granulomatös sjukdom som är en ärftlig immunbristsjukdom.och som dödade storebror. För att lillebror inte ska gå samma öde till mötes så behöver han stamceller och det kan man inte få om man inte matchar med rätt person.

Tobiasregistret är ett stamcellsregister som man anmäler sig till genom att gå in här:
och därefter skickar du in topsen du har fått hem.
Du ska alltså inte sticka dig utan det räcker med att du topsar dig själv i munnen.
När jag blev medlem där för många år sedan var jag tvungen att åka in och lämna ett blodprov men redan då kändes det värt det. Självklart hjälper jag en annan människa om jag kan det!

Hjälp till att vara meningsfull!
Du kanske inte är rätt match för Ludde, men du kan vara det för någon annan!
Ingen ska behöva dö för att andra människor inte vill göra något litet.
Var en medmänniska.