lördag 2 juli 2022

Dags att låsa in de asylsökande som inte får asyl!

Nyheten som försvann!?
Jag lyssnar alltid på P1.
Fördelen med ett sommarlov är då att jag inte bara lyssnar när jag har rast eller kommer hem, utan kan lyssna konstant hela tiden. Det gör att jag blir väldigt konfunderad över media och deras roll i saker som sker. I torsdags vid fem i nyhetsuppläsningen så berättas det att socialdemokraterna har lagt ett förslag om att de som har fått avslag på sin asylsökan inte längre ska få röra sig fritt i samhället utan istället sättas inlåsta på centrum för att inte kunna avvika innan beslutet är genomfört.

Ett anmärkningsvärt förslag från ett parti som älskar solidaritet!
Jag googlar.
Nyheten finns inte, varpå jag får leta upp inslaget i P1 och jovisst, jag hörde inte fel.
Det har dock inte blivit någon större nyhet av det hela.
Hade jag inte kunnat lyssna på det om och om igen så hade jag inte trott på det.

"Asylsökanden som har fått avslag ska placeras på uppsamlingsboenden i närheten av flygplatser. Detta enligt regeringen som ger migrationsverket i uppdrag att införa så kallade återvändandecentrum".
Enligt regeringen ska detta ge de asylsökande ett tydligt avslut på asylprocessen. 

I mitt minne så har nästan exakt samma sak varit uppe på agendan tidigare.
Då var det Ekeroth för sverigedemokraterna som ville att asylsökanden skulle få bo på transitcentrum tills de visste om de fick asyl eller inte.
Detta för att spara in på polisens resurser att leta efter dem som fick avslag men som gömde sig.
Detta fördömdes av socialdemokraterna.
Vad hände nu!?

Plötsligt är inte höger, höger längre och vänster sneglar på ett annat håll.. Elefanterna i rummet river väggarna och ändå så reagerar inte media i princip alls!
Det är ju nästan samma förslag men nu lagt av motståndarna. 

Som jag ser på det så borde asylprocessen fungera som Ekeroth ville.
Det skulle dock inte få dröja månader utan asylprocessen skulle ha max ett par veckor på sig. Under den tiden skulle de som sökte asyl fått vara i dessa transitboenden och fått börja med vårt språk.
Självklart med de bekvämligheter som bör finnas för det är människor.
Därefter kunde alla som man vet inte får asyl vändas direkt.
Söker du asyl från exempelvis Georgien så vet du att du inte är välkommen in i Sverige.
Söker du från ett land där merparten får uppehållstillstånd så ska den processen inte ta månader utan veckor.

För mig handlar inte detta om att låsa in människor, utan att göra en alldeles för seg process effektivare och humanare. Samhället hade sparat stora pengar på att slippa jaga dem som får avslag.
Socialdemokraterna bör med detta inse att SD faktiskt hade detta på förslag för flera år sedan.
Jag tyckte förslaget var helt ok redan då.

En snabb process gynnar alla.