lördag 30 september 2023

När regionen varslar de anställda.

I Sörmland har regionen gått ut och varslat 700 personer.
Det är en hel del människor och min politiska hjärna kan inte låta detta passera.
Jag förstår att man behöver säga upp anställda när tider krisar.
Jag förstår också att man måste prioritera och göra vissa neddragningar.
Det jag inte förstår, det är motiveringen.

Tiderna är kärva?
Jo, det är de överallt.
Vissa saker ska dock ingå i den skatt alla arbetandes människor ständigt för in i den stora pengasäcken. I den där säcken så ingår bland annat vården.
Vården som ska ske på lika villkor för alla i Sverige.
Alla vet att det inte är så, men det borde vara det.

När nu 700 tjänster blivit varslade, så skulle jag vilja veta exakt vilka det är som anses vara överflödiga. Studier från Chalmers visade häromåret på att antalet anställda hade ökat oerhört mycket, men inga fler arbetade med vård. All ökning hade skett på administrationen.
Jag har skrivit det tidigare och kan upprepa det hur många gånger som helst:
Varför ökar administrationen?
I en tid där alla har datorer, allting sker digitalt och systemet kan styras med en mobil.. så måste fler sitta och sköta det.
Låter det inte absurt?
Saker som tidigare kunde skötas av några enstaka personer ska nu skötas av ännu fler, medan färre vårdar patienterna. Har man inte fel prioritering då?
Det anser jag.

Det finns en skämtbild som visar fyra kannibaler som har en diskussion.
Ledarkannibalen säger till de andra att de under de sista två veckorna har ätit två mellanchefer, tre projektledare, en administratör och en personalchef utan att någon har reagerat.
I nästa bubbla så frågar han vem av dem som har ätit upp städerskan!?

För mig är den talande.
Om du tänker på din arbetsplats.
Märker du först om chefen eller städerskan är borta?
För det är väldigt lätt att tro att den där längst uppe är ovärderlig när det i själva verket är tvärtom.
Alla är lika viktiga och därmed återstår min undran:
Dessa 700 personer.
Hur många av dem vårdar och hur många har jobb som borde kunna skötas av betydligt färre personer?
Ska man säga upp personal så rensa i mellanlagret, inte längst ner.