måndag 30 maj 2016

Ett liv genom det sociala mediet.

Barnvagnen blåste bort för mamma filmade. Räddningspersonal kommer inte fram för att människor inte flyttar på sig. Den uppdragna livlösa kroppen översvämmas av människor likt flugor. Inte för att de ska hjälpa till utan för att de ska fota eller filma. Kroppar kan flyttas för att skapa bättre färger och sammanhang.

Välkommen till verkligheten.
Om ett år bryr sig få om dina bilder eller din film.
Om tio år kanske någon men om hundra år ingen.
Är du riktigt duktig kan du få bilden publicerad i någon årskrönika men annars är den bortglömd.
Gjorde du då ett bra val?
Tjänade du kanske någon krona eller du skulle bara visa dina "vänner"?
Vännerna på sociala medier, för det är de du träffar.
De riktiga vännerna ser du sällan för du hinner inte.

För mig är detta ett fenomen som funnits en längre tid och då menar jag inte enbart med mobiler. Jag menar människor som står likt hyenor eller gamar runt en olycka för att se mest. Akutpersonalen är mest jobbig som är i vägen för den sikt du helst hade velat ha.
Min uppfattning är att detta inte har varit ett större problem i Sverige förr. Jag kan ha fel men upplever det inte så. I Spanien gjorde man dock såhär redan när jag var liten. På resor jag gjort där tyvärr olyckan har varit framme har det varit likadant.
Det starkaste minnet är av en man som drunknade i Spanien. Människor kom till platsen som flugor men gjorde ingenting. De tittade på. Pappa tog hand om mannens barn med oss då de hade samma nationalitet som vi och mamma gjorde HLR på mannen som precis blivit uppdragen. Bakom henne stod badvakten med armarna i kors och runt dem ett femtiotal människor som tittade på. Tittade på. Varför? För mig gör man inte så. Antingen hjälper man till eller går därifrån.
Det finns inte ens en morbid humor i att stå och se på.
Detta var tjugofem år sedan och den familjen kommer med jämna mellanrum upp i mitt huvud.

Idag ska allt fotas och filmas för att spara till.. vaddå?
Människor står i vägen för att filma eller fota och i länken nedan blåser till och med kvinnans barnvagn iväg för att hon är så upptagen med att filma olyckan och helikoptern som lyfter med den skadade. Är det verkligen normalt?
För mig är det sjukt.
För mig är det sunt vanligt förnuft att man inte gör såhär.
Jag hade inte velat bli filmad eller fotad om jag hade skadat mig.
Inte mina anhöriga heller.
Och så häftigt kan det helt omöjligt vara med en helikopter år 2016..

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/barnvagn-blaste-bort-nar-mamman-filmade