onsdag 8 februari 2012

Skyddande jobb

Vissa saker tycker inte jag är ok. Det ska inte göras skillnad på person och person om man begår ett fel eller brott. Vissa yrken tycker jag dessutom ska få hårdare brott om det är så att det bevisas att de begått ett fel. Alla kan göra fel och det är ok (inom vissa ramar) men gör man samma fel mer än en gång så blir inte det bra. Det jag har i tankarna är främst poliser, lärare och vårdpersonal, alla som jobbar med människor. I dessa yrken tycker jag det ingår en hel del sunt förnuft. Lagens väktare ska inte begå fel. Är det då ok att som polis gå ut och slåss på krogen den lediga dagen? Så mycket att man blir utslängd och tagen av polisen? Visst, det är personens fritid men i dessa yrken går det in i allt. Är det ok att utsätta någon för sexuella trakasserier? På arbetstid när man är en lagens väktare? Jag tycker att blir man dömd för något sådant här och har polis som yrke ska man inte vara polis. Om en lärare hade tafsat på en elev? Hade det varit ok? Nej. Om vårpersonalen är kränkande mot vårdtagarna, är det ok? Nej. Vissa saker är helt enkelt inte ok och jag tror det är att dessa jobb är lite "myndighetsutövande" som gör att jag tycker det ska vara hårdare straff. Alla dessa yrken är personer med en oerhörd makt mot de som står i beroendeställning; elever, vårdtagare och en person som ska tas in av olika anledningar. Polisen har ju kapten Klänning att skryta med, de satte den värsta av dem alla i toppen och det värsta av allt är att han var en fantastisk föreläsare. Jag var och lyssnade på honom om kvinnomisshandel och hur mannen gick till väga. Kände igen allt han talade om och han har ju vetat vad han sagt, han var ju experten på det. Tyvärr läser jag i tidningen allt som oftast om personer som blivit utsatta för de saker jag skrivit om här. Det är bara till att hoppas på att det blir bättre.