lördag 7 april 2012

Aktiv dödshjälp

En av de saker jag står för och tycker är bra är detta med aktiv dödshjälp. Jag kan inte förstå varför djur inte får lida men det är ok med människor som gör det. Helt fel. Självklart tycker jag att det ska vara regler som gör att ingen ska kunna utföra detta på någon som inte vill. Det måste vara klara regler och hårda straff för de som missköter det men faktum är ändå att jag tycker att detta är människors fria val att välja. Hade jag fått veta att mitt liv snart skulle ta slut i en sjukdom som inte gått att bota hade jag hellre tagit slut på mitt liv än att ligga och plågas. Det är då mitt val. Det sägs att det sista som överger människan är hoppet men om det då försvinner måste det vara upp till den personen att ta itu med. Jag ser det som mer humant både för den sjuke och de anhöriga att ta adjö i lugn och ro för att sedan somna in. Ingen skulle låta ett djur ligga och gny i plågor. Jag kan då inte förstå varför människor skulle göra det.