måndag 16 april 2012

Mer stöttning av barn i förskolan


Det finns en grupp som heter ESO, Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, som är organiserad som en självständig kommitté vid finansdepartementet. Anledningen att de finns är för att de ska göra analysunderlag inför framtidens samhällsekonomiska och finanspolitiska utmaningar. Detta tycker jag är helt ok men det de kommit med nu retar upp mig. De har kommit fram till att det finns en hel del barn som är i behov av stöd och att de får det stödet alldeles för sent. Därför föreslår deras nya studie en obligatorisk förskola för att det ska gå att fånga upp dessa barn i tid. Jag blir så arg! Hur menar de? Jag är självklart inte emot att barnen får hjälp för det tycker jag verkligen de ska få. Min erfarenhet är att BVC förmodligen skulle kunna anmäla rätt tidigt vilka som är i behov av detta. Det jag går emot är att ALLA ska tvingas till någonting för att det finns de som behöver hjälp. Så typiskt Sverige! Jag är så gammaldags så jag säger fortfarande dagis och förskolan är i mina ögon "nollan" men jag tror inte det är vad som tänks här då nollan redan är obligatorisk. Menar de då att vi ska skaffa barn och sedan sätta dem på en allmän institution för att det finns de som vänd över hjälp? Riktigt dumt tycker jag. Lilleman ska inte gå på något dagis och vi ska definitivt inte bli tvingade att sätta honom där. Det vi vet bäst själv.