söndag 13 april 2014

Miljöpartiet, medias favoriter.

Röstar du grönt?
Varför?
Jag hade gärna tagit en vettig diskussion med vem som helst som säger sig rösta på miljöpartiet för den sista månaden har det slagit i taket med idiotin. 80%, alltså fyra av fem journalister tillhör miljöpartiet eller de röda och jag har tidigare kritiserat hur svårt det måste vara att vara opartisk när man har en stark åsikt om någonting.
dagensopinion.se
Jag har även skrivit om att media är den tredje världsmakten och hur lätt de kan forma de människor som bara läser ett forum eller som bara väljer att lyssna med ett halvt öra. Miljöpartiets väljare är centrerade till de större städerna för de flesta på landet är rädda för den politik som skulle gjort dem arbetslösa och strandsatta för att de inte har valt att bosätta sig i en större stad.

Undersökningar från Sifo visar nu att miljöpartiet inte har fått en enda negativ artikel skriven om sig. Inte EN ENDA!
Betyder det att det inte finns något negativt att skriva om dem?
Nej. Verkligen inte. Det bör dock vara så att media inte gärna skriver något illa om den åsikt de själv har. Är detta rätt?
Mitt svar är väldigt enkelt och tydligt; N-E-J.

Journalistsverige kan inte känna sig stolta när de tittar på bilden eller de diagram som cirkulerar. Inte en enda negativ artikel om det parti som de flesta av dem representerar. Moderaterna har fått outstanding mest. Det är ett regeringsparti så jag förstår att de får mer än oppositionen men ingen vettig journalist kan titta på detta och anse sig ha gjort ett bra jobb.

Det är detta jag efterfrågar och ställer frågor om hela tiden. Är journalismen i Sverige opartisk? Det verkar inte så på dessa siffror. Dessa siffror visar dessutom att möjligheten är väldigt stor att Miljöpartiets framgångar bygger på det faktum att media har gjort dem perfekta och felfria. De människor som då inte tänker till eller ser lite längre fastnar i det som media förmedlar och det har de senaste månaderna varit att Miljöpartiet är perfekta och att Moderaterna är en katastrof som redan förlorat valet.

Jag är dock helt övertygad om att människor kan tänka själv och jag hoppas verkligen att media fram till valet kan vara opartiska. De bör åtminstone försöka för dessa siffror kraschar deras förtroende fullständigt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=5830840
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mp-vaxer-kan-bli-kungamakare_7920822.svd