söndag 29 april 2018

En annan värld.

En dag till.
Det finns vissa frågor som är väldigt känsliga och detta är en av dem.
Vargfrågan och invandringen en annan.
Jag bryr mig inte om människor röstar rött eller blått.
Det är för mig oviktigt så länge de röstar.
Jag bryr mig inte om vem någon sympatiserar med så länge de kan förklara varför.
svt.se

Israel - Palestina.
Igen.
Reportern i filmklippet pratar om "Al-Nakba-katastrofen".
Mycket intressant att en kanal som ska vara oberoende och se till alla människor, väljer att använda de orden för det innebär att de omkullkastar det FN bestämde.
Demokratin ska åsidosättas.
Det är 70 år sedan Israel bildades.
70 år.
Det finns många uttryck som liknar "arga katter får rivet skinn" och det ligger mycket i dem.

Al Nakba betyder "den stora katastrofen" och jag försvarar inte hur någon har betett sig. FN bestämde dock att det skulle bli landet Israel och ja, strax över 700 000 araber flyttade från det som idag är Israel. Ingen hymlar med det.
Desto mer sällan nämns de över 800 000 judar från närliggande arabiska länder som fördrevs när staten Israel bildades. Min uppfattning är därmed att det står ungefär "lika".
Det är lika hemskt för alla.
Det är 70 år sedan.

Samtidigt som nu Israel ska försöka fira att de är ett land, protesterar och demonstrerar människor i bland annat Gazaremsan. Gå in och titta på klippet.
Du ser inte en enda kvinna men moderna mobiler som filmar i det som enligt reportern är ett fattigt land med stor arbetslöshet.
Titta på nyhetsinslaget!

För mig är det oviktigt vilken religion eller bakgrund den som bråkar har.
Helt oviktigt.
Vem som bråkar på dessa filmklipp är dock väldigt enkelt och jag har full förståelse för att människor försvarar det som är deras hem.
Man kommer aldrig någonstans genom hat men trots det har ett av dessa läger inskrivet att de inte kommer gå med fred förrän alla judar är mördade.
Det är kanske dags att känna efter och försöka förändra det koncept som under snart 70 års tid inte lett till en enda framgång?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flera-doda-efter-nya-valdsamheter-i-gaza