onsdag 27 mars 2019

Släpp monopolet fritt..

Forskning i all ära men för en gångs skull håller jag med.
Detta var en av de frågor som engagerade mig för så länge sedan och nu säger forskningen att allt jag strävade efter för femton år sedan, det borde ha fallit in.
svt.se

Jag känner mig som Kalle i Kalle och Hobbe eller Snurran i Snurranböckerna:
Precis så.
De skulle bara ha förstått!
Jag stod till förfogande men ingen behövde min åsikt och mitt tänk.
För mig är det uppenbart varje gång jag ser eller besvärar någon annan med mitt tänk. Monopolet som finns på Systembolaget borde bort.

Det är lätt att tycka och tänka något när det inte finns några rön på något håll men den forskning som nu är aktuell är det för att människor ska få veta vad som är rätt.

Att göra förändringar är inget som någon hurrar över och många gånger får man vänja sig över att allt inte är som det brukar vara. Det är ju också så att det ofta är förändringarna som startar tanken om att bli bättre eller göra om ännu mer.

Forskning visar att svenskar inte dricker mindre trots att vi har vårt alkoholmonopol.
Vi skulle alltså kunna skippa det för att sedan, studera mönstret som blir.
Studien visar att alkohol i olika former borde säljas fritt i affärerna.

Jag tycker att vi ska följa denna rapport och se över formen för Systembolaget.
Det kanske ska bli en affär som säljer specialsorter inom alkoholen - och det övriga, allt det "vanliga", kan säljas i kiosken eller i mataffären.
Enligt rapporten hade det varit ok.

Enligt mig ska vi lita på varje enskild person.
Alla får ta sitt eget ansvar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7183997
Alkoholmonopolet får inte svenskarna att dricka mindre