onsdag 3 juli 2019

Tills du inte orkar mer..

Förbudslandet Sverige.
Jag är sällan på uteserveringar, sportarenor eller tågperronger så mig stör det inte.
Jag anser dock att jakten någon gång måste ta slut.
Från och med igår är det förbjudet att röka på en uteservering eller en allmän plats utomhus.
Stranden?
Är den en allmän plats?
svt.se

Låt då säga att jag sätter mig på stranden med ett glas vin och en cigarett.
Ska polisen jaga mig då?
Samtidigt som det är flera skjutningar runtom i Sverige?
För mig är gränsen nådd.
Det finns viktigare saker att bry sig om.

Sverige ska alltid vara landet perfekt.
Vi ska vara bäst på miljö, bäst på precis allting.
Varenda liten paragraf som kommer från EU ska följas slaviskt.
I Spanien tar man nu 10 för en plastpåse.
10 CENT.
Innan var de gratis.
I Sverige ska vi ta sju kronor.

Vi ska källsortera och vara så duktiga.
I de flesta av världens länder slänger man allting i samma tunna.
Man får liksom vara glad att det ens hamnar i tunnan och inte utanför.

Nu ska du inte få sitta och röka om du är rökare.
Sitter du på en uteservering så ska du resa dig och ställa dig utanför stängslet som är till uteserveringen. Varför inte bara dela upp det istället?
En rökavdelning och en del där du inte får röka.

Regeringen säger att förhoppningen är att fler ska sluta röka.
De nämner inte att de tänker ta en avgift på 8000 kronor för alla som vill ha tillstånd att sälja tobak.
Kan någon ens gissa hur mycket pengar det blir om man ser till alla affärer i hela Sverige!?
Regeringen drar in storkosan samtidigt som man ska leva på butiker.
Tänk alla småbutiker som knappt har någon förtjänst.
Då gäller bara de stora affärerna för de små kommer inte att ha råd i längden.

Vi ska istället glädjas åt att du nu kan bygga ett mindre altandäck utan att behöva ha bygglov för det.
Tack. Från djupet av mitt hjärta, tack!
Sluta jaga rökarna och förstå att Sverige har betydligt större bekymmer att fokusera på istället.
Regeringen kanske har hört talas om att det varit lite mord på sistone?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/de-protesterar-mot-rokforbudet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-lagarna-som-trader-i-kraft-1-juli