tisdag 11 april 2023

Swexit nästa?

Ibland är jag så glad över att vara i Sverige, och ibland undrar jag över hur ett helt folk kan vara så inåtvända och stängda. Fransmännen står inte högt i kurs enligt mig, men de har rätt i en sak: 
Ingen kör över dem.
Ingen tar beslut åt dem, för de lägger sig i allting.

EU har kommit med nya regler som säger att ingen ska arbeta 24 timmar i sträck.
Jag skrev om detta förra veckan men då handlade det om människor som jobbade som personliga assistenter. Det brandmännen nu står inför är samma.
De får inte längre arbeta dygnspass, vilket i sin tur innebär att de istället ska arbeta tre av fyra helger för att kunna komma upp i samma tid.
Detta säger väldigt mycket om EU och om oss som folk.
Varför accepterar regeringen detta?

Vi betalar cirka 50 miljarder om året till EU.
Vissa delar av de pengarna kan vi begära tillbaka genom bidrag (!) och det tycker alla är bra.
Vi lägger pengar på att göra ansökningar, för att få tillbaka våra egna pengar.
Det mesta av pengarna går till politiker och administration, som sedan tar fram beslut som vi i Sverige sen inte tycker är bra. Precis det har hänt här.

Några politiker sitter och anser att 24 timmars arbetstid är för mycket.
Ingen av dem vet för de sitter samtliga med sina 100 000 kronor i månaden (minst) och har aldrig haft ett riktigt arbete. De lyssnar sedan inte på dem som arbetar såhär, utan tar beslutet över deras huvud.
Likt föräldrars roll på små barn.
Så beter sig EU mot de svenska medborgarna och politikerna anammar det.

Förstår de inte vad alla med dygnspass menar?
Jag förstår. Är det mycket så är det jobbigt, ja.
Men oftast är det inte att köra konstant hela tiden.
Det som händer att dessa människor får all sin fritid inskränkt.
De blir plötsligt ägda av staten.

Är det inte dags att fler ifrågasätter EU?
Jag vet ett parti som vill ompröva EU och vad de egentligen ska göra - MED.
Sverige behöver inte en överstat.