fredag 19 juni 2020

Liv står mot liv.

Död i corona, eller död av andra omständigheter.
Som jag ser det börjar debatten äntligen se ut som den ska göra.
För mig handlar nämligen väldigt mycket om hur man ser på saker.
Sveriges strategi hycklas av många, men min övertygelse är att vi gör rätt.
Även om dödstalen kanske är något högre, så är jag säker att det om några år visar sig att vi tänkte rätt. När omgångarna av corona kommer tillbaka på olika ställen, och samhällen åter igen kör på total stängning, så tror jag detta blir bra.

Det jag tycker är bra just nu är debatten om vad ett liv är värt.
Trafikverket säger att ett liv är värt ungefär 44 miljoner kronor.
Vi räknar inte så rakt igenom då vi vet att människor kan vara värda mer eller mindre, men det bygger på hur mycket man arbetar och drar in till samhället i stort. Hur mycket man kostar i vård och vad man tillför. För mig handlar det även om ålder.
Jag förstår att det kan kännas kränkande för de människor som arbetat och betalt skatt i hela sitt liv, men någonstans går smärtgränsen.
svt.se

Ett nedstängt samhälle kanske räddar några från coronadöden - men priset blir desto högre i andra sjukdomar. Värmeböljorna i USA dödar många. Inte av värmeslag, utan av ensamhet då alla sitter inne. När människor inte kommer till vården i detta läget.
När äldre sitter ensamma, vad ska vi då göra?
För mig handlar det om att leva vanligt.
Öppna samhället som vanligt och se till att de som är sjuka håller sig hemma.
6% sägs vara smittade av corona eller ha antikroppar.
Jag är säker på att siffran höjs efter hand som vi börjar testa av befolkningen.

Nästa fråga blir den i exakt vad ett liv är värt.
Trafikverket säger 44 miljoner.
Det är för en svensk.
Media gör uppenbarligen skillnad då inte någon bryr sig om ebola eller corona i Afrika.
Malariamyggan dödar massvis med människor.
17 000 dör i svält.
VARJE DAG.
Varför bryr sig ingen?
Jo, för vi i väst bryr oss om oss själv.
Den enda anledningen att corona har blivit medialt stort, är för att det har drabbat västvärlden och inte bara Asien eller Afrika som mycket annat.
Rohingyaerna. Minns ni dem?

Om människor hade slutat överskatta sig själv, sett verkligheten för vad den är och slutat göra saker för att det ska se bra ut i media, då kanske vi kunde fått lite sans.
Jo, över 5000 personer har dött med corona i kroppen och det är hemskt för dem.
Under samma period, i runda slängar, har det dött dubbelt så många i cancer. I Sverige.
Men.. vem bryr sig.. inte media iallafall.
Cirka (räknar på fyra månader) två miljoner människor har dött i svält.
Tänk er att det hade hänt i västvärlden.. tänk mediarubrikerna.
MEN.. det gäller ju inte oss.
Vi i väst är ju värda 44 miljoner/personen.

Vad är människor på andra ställen värda?
Pojken på bilden är sex år och är döende av svält. Vad är det som gör att hans liv inte är värt så mycket som någons i västvärlden?
Liv står mot liv, och någonstans görs ett val oavsett om man vill kännas vid det eller inte.
Jag anser att Sveriges coronastrategi är korrekt.

https://www.svt.se/nyheter/sa-mycket-coronarestriktioner-tal-svensk-ekonomi
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jemen-ett-barn-dor-var-tionde-minut